Teveel vissen?


Zoute haring

New member
Lid geworden
3 juli 2023
Berichten
1
Leeftijd
49
Hallo,

Ik ben nogal nieuw en redelijk onervaren op aquariumgebied. Inmiddels wel aardig wat kennis opgedaan. Ik heb een Superfish Start aquarium met een inhoud van 40 liliter. De volgende diertjes wilde ik graag hebben in de bak, Otocinclus Affinis, Japonica garnaal en Rasbora brigittae. Via een vismeter die ik op internet vond zou 5 x Otocinclus affinis, 5 x Japonica garnaal en 9 x Rasbora brigittae geen probleem zijn. In plaats van 5 x Japonica heb ik nu echter 7 x Japonica. Ik denk zelf dat het wel kan, hoe zien jullie dit?
 
ik zou er enkel de boraras bij doen
otocinclus kan pas na meerdere maanden als er ja aquarium "rijp" genoeg is
en voldoende voedingsstoffen voor hen terug te vinden zijn
 
Zo'n vismeter is niet meer dan een hulpmiddel. Veel hangt af van de activiteit van de dieren: is heteen soort die de hele dag hangt te chillen, of is het eentje die de hele dag de olympische spelen aan het nadoen is? Verder is de capaciteit van je filter ook belangrijk.
Verder weet ik niet zo gek veel van otto's maar wat ik ervan begrepen heb, zijn die best actief en ik vraag me af of 40 liter daar niet te klein voor is?
 
Zou me even inlezen in de japonica garnalen en je dan afvragen of je die wel samen met hele kleine visjes moet willen houden.
Zoals hierboven ook al aangegeven, otocinclus in een nieuw pas ingedraaid aquarium betekend eigenlijk het doodvonnis voor ze, daar een ruim aantal maanden mee wachten.
 
Aquarium is niet erg groot he šŸ˜„
Een klein aquarium kan voor verschillende problemen zorgen,
- te veel vissen
- te klein filter
- snellere opbouw van afval stoffen
- drukke vissen vallen andere vissen lastig/ niet genoeg ruimte voor de vis om te kunnen vluchten voor de rest

Al deze dingen kunnen er op wijzen dat het bestand niet passend is. Hier zal je vooral op moeten letten.

Bij dit formaat is het vooral belangrijk om voor rustige vissen te kiezen, het liefst zo weinig mogelijk en het liefst ook geen grote eters. Ook zal je het water goed in de gate moeten blijven houden en het filter waarschijnlijk regelmatig moeten schoon maken (wat de boel uit balans kan halen)

Ook is het verstandig een leandose in het water toe te passen omdat dit veel makkelijker in balans te houden is dan een richdose. Vooral de juiste voeding en verlichting is van belang zodat je planten en je bodem voldoende zuurstof voor de vissen creeren.

Over de vissen weet ik weinig dus dat vind ik lastig om te zeggen
 
Hallo,

Ik ben nogal nieuw en redelijk onervaren op aquariumgebied. Inmiddels wel aardig wat kennis opgedaan. Ik heb een Superfish Start aquarium met een inhoud van 40 liliter. De volgende diertjes wilde ik graag hebben in de bak, Otocinclus Affinis, Japonica garnaal en Rasbora brigittae. Via een vismeter die ik op internet vond zou 5 x Otocinclus affinis, 5 x Japonica garnaal en 9 x Rasbora brigittae geen probleem zijn. In plaats van 5 x Japonica heb ik nu echter 7 x Japonica. Ik denk zelf dat het wel kan, hoe zien jullie dit?
Ervaring hebbende met otocinclus in bakken variƫrend van 15 tot 180 liter, zou ik zeggen dat 40 liter te klein is voor een groep otocincli. Een 60 cm zou ik rekenen als absoluut minimum voor otocincli, hoewel ik eerder een 80 cm zou aanraden. 5 individuen is ook aan de kleine kant voor een groep, zelf neem ik steeds 10 of hoger als richtdoel. Als er dan een beetje uitval is (standaard bij otocinclus, maar gebeurt ook bij vele andere soorten wel eens) heb je ook niet plots slechts 2-3 visjes over.

Ik zou het in die bak houden op de bororas (10 -15 stuks) en eventueel een soort kleinere garnalen. Japonicaā€™s zijn in staat om bororas te grijpen, ik zou zeker in zoā€™n klein bakje dat als een flink risico zien.


Over wat te veel vis is voor de waterkwaliteit, dit is een enorm rekbaar begrip. Je kan de hoeveelheid aangeraden door zoā€™n viswijzer flink overschrijden. Maar hoe hoger de belasting in je bak, hoe meer werk je in de bak moet stoppen. In sommige van mijn bakken hoef ik slechts om de 2-3 maanden een waterverversing te doen, maar ze zijn dan ook relatief licht belast. Toen ik nog wel hoge dichtheden vis hield was 2-3 weken zonder verversing al te lang. En hoe meer moeite je moet stoppen in een aquarium, hoe makkelijker het misloopt.
 
Zo'n vismeter is niet meer dan een hulpmiddel. Veel hangt af van de activiteit van de dieren: is heteen soort die de hele dag hangt te chillen, of is het eentje die de hele dag de olympische spelen aan het nadoen is? Verder is de capaciteit van je filter ook belangrijk.
Verder weet ik niet zo gek veel van otto's maar wat ik ervan begrepen heb, zijn die best actief en ik vraag me af of 40 liter daar niet te klein voor is?
Ik heb 5 otos in hetzelfde bakkie. Ze zijn rustig aan het sabbelen de ganse dag.

Aan topic starter: Je beoogde visbestand moet kunnen(evt predatie onderling niet meegerekend). De mijne is door nakweek inmiddels al veel dichter bevolkt en is nog altijd perfect in balans. (10 Zwartgevlekte Tandkarper met 20+ jong, 12 Microdevario Kubotai, 20 Neocaridina Davidii met 20+ jong), 4x White Wizard slak. Al meerdere maanden geen waterwissel meer gedaan. Wel zit mijn bak tjokvol groen, dus dat draagt wel bij.

Let wel op: De otocinclus pas toevoegen als de bak een maand of twee draait, zodat de bacteriecultuur hen van voeding kan voorzien. Mocht het echt moeten, dan kan je ze garnalenlollies voeren. Daar lusten ze hier pap van.
 
Ik heb 5 otos in hetzelfde bakkie. Ze zijn rustig aan het sabbelen de ganse dag.

Aan topic starter: Je beoogde visbestand moet kunnen(evt predatie onderling niet meegerekend). De mijne is door nakweek inmiddels al veel dichter bevolkt en is nog altijd perfect in balans. (10 Zwartgevlekte Tandkarper met 20+ jong, 12 Microdevario Kubotai, 20 Neocaridina Davidii met 20+ jong), 4x White Wizard slak. Al meerdere maanden geen waterwissel meer gedaan. Wel zit mijn bak tjokvol groen, dus dat draagt wel bij.

Let wel op: De otocinclus pas toevoegen als de bak een maand of twee draait, zodat de bacteriecultuur hen van voeding kan voorzien. Mocht het echt moeten, dan kan je ze garnalenlollies voeren. Daar lusten ze hier pap van.
Zonder je aan te willen vallen, ik vind dit wel extreem veel voor 40 liter (netto neem ik aan). Dat het kan wil niet zeggen dat het aan te raden is. Ik begrijp dat je echt zo niet bent begonnen hoor :)

Ik ben wel benieuwd, heb je ergens een topic met een foto of filmpje van dit bakje? Het klinkt wel heel mooi.

Bij mij dijden de Heterandria formosa behoorlijk uit en er zat ook meer in dan ik wenselijk vond - toch draaide het bakje, wel met waterwissels, prachtig. Maar ik denk dat zowel bij jou als bij mij, het bestand heel rustig toegenomen is. Zouden we deze aantallen er van meet af in in gedaan hebben zou het waarschijnlijk anders uitgepakt hebben.

@Zoute haring Die 2 Japonica's meer of minder zullen het echt niet uitmaken.
Wat zijn de afmetingen van je 40 liter bak? De afmetingen zijn net zo belangrijk als het aantal liters.
 
Zonder je aan te willen vallen, ik vind dit wel extreem veel voor 40 liter (netto neem ik aan). Dat het kan wil niet zeggen dat het aan te raden is. Ik begrijp dat je echt zo niet bent begonnen hoor :)

Ik ben wel benieuwd, heb je ergens een topic met een foto of filmpje van dit bakje? Het klinkt wel heel mooi.

Bij mij dijden de Heterandria formosa behoorlijk uit en er zat ook meer in dan ik wenselijk vond - toch draaide het bakje, wel met waterwissels, prachtig. Maar ik denk dat zowel bij jou als bij mij, het bestand heel rustig toegenomen is. Zouden we deze aantallen er van meet af in in gedaan hebben zou het waarschijnlijk anders uitgepakt hebben.

@Zoute haring Die 2 Japonica's meer of minder zullen het echt niet uitmaken.
Wat zijn de afmetingen van je 40 liter bak? De afmetingen zijn net zo belangrijk als het aantal liters.
Er is een 200L-bak in het verschiet om de bevolking uit te kunnen dunnen, maar op het moment heb ik nog even geen andere optie. In de 440l worden zelfs de volwassen Phaloceros kapotgemaakt.
Filmpje zal ik vanmiddag na thuiskomst eventjes maken.
 
Er is een 200L-bak in het verschiet om de bevolking uit te kunnen dunnen, maar op het moment heb ik nog even geen andere optie. In de 440l worden zelfs de volwassen Phaloceros kapotgemaakt.
Filmpje zal ik vanmiddag na thuiskomst eventjes maken.
Wat een leuk vooruitzicht!
 
@NicoleE Zie bijlagen :)
Zo veel vis er in, en toch het leeuwendeel niet te zien. Is het dan echt overbevolkt? :smitten:
 

Bijlagen

  • WhatsApp Video 2023-07-06 at 15.20.01.mp4
    2 MB
  • WhatsApp Video 2023-07-06 at 15.19.52.mp4
    2 MB

Terug
Bovenaan