Tetra's kleurloos


H

HGeertje

Guest
Een week geleden heb ik een school van twaalf kardinaaltetra's in mijn bak gedaan. Maar sinds een paar dagen verliest een deel hun kleur en zijn er twee doodgegaan.

Mijn waterwaarden zijn volgens mij goed (temp 26C, NO3 12 mg/l, PH 7, KH 4, GH 7). Ik heb ergens wat gelezen over de 'tetraziekte', maar kan online er weinig over terugvinden. Iemand een idee?

Ik heb overigens een bak van 120l met verder 2 Ancistrus, 10 goudtetra's en 2 Colisa lalia.
 
heb je ook de no2 waarde

hoe lang staat de bak al
iets veranderd aan filter of dergelijke
 
NO2 is 0,2 mg/l, dus ook niet te hoog.

De bak staat morgen zes weken, eerst drie weken ingedraaid, daarna heb ik mijn twee ancistrus toegevoegd. Na een anderhalve week de goudtetra's en dwerggoerami's en vorige week dus kardinaaltjes.
 
Is dat niet een beetje druk,in 80 cm.

En helemaal bij dwerg gourami,s ,wat rustige vissen zijn.
 
Ze lijken het niet druk te vinden. Ze hebben veel beplanting. De ancistrus zitten op de grond of op een blad, de goudtetra's zijn niet heel schichtig. Heel af en toe schiet het mannetje een keer achter het vrouwtje aan, maar verder niet.
 
Dit is echt wel heel veel vis voor jou bak. Jou vissen zijn nog jong en klein maar eenmaal volwassen is dit onverantwoord veel. De Ancistrusen worden sowieso te groot en de Dwerggoeramie's wensen veel drijfplanten (Dus ik hoop dat je die hebt) en hou je volgens de nieuwe inzichten niet te warm 22/23 graden is zat. Maar die zal je ws toch niet zo lang hebben. http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... er=1153377

Een goed aquarium hebben is moeilijker dan men denkt. ;)

Google verder eens op Neonziekte. ;)
 
Gisteren heb ik een deel van het water ververst. Vandaag weer het water getest. Waarden zijn: pH 7; GH 6,5; KH 3; NO3- 12,5 mg/l; temp 25C.
Ik heb geen NO2-test, gisteren heeft een vriend van mij dat getest. Ik heb er wel een stripje ingehangen, die zegt minder dan 1 mg/l.

Er is vannacht nog ��n kardinaal overleden. E�n is nog flets, de anderen zijn op kleur. Ik heb geprobeerd die ene te vangen, maar dat lukt niet. Hij heeft te veel verstopplekken. Het leverde mijns inziens te veel stress op bij de visjes.
 
Zoals Botia al schreef, google eens op valse neonziekte en vergelijk met jou tetra,s.
Strips zijn erg onnauwkeurig,minder dan 1mg/l. Of net 1 of iets meer kan allemaal.
Het liefst is no2 0mg/l
 
Dank je, Mondeo. Ik wil ook een goede NO2-test halen, maar heb gisteren niet de mogelijkheid gehad langs een aquariumwinkel te gaan. En in de regio waar ik woon, is op zondag alles dicht...

Wat ik via google vind over de neonziekte is dat het een parasiet is, die in wildvang bijna niet voorkomt. De winkel gaf aan dat deze visjes wildvang waren (of dat zo is kan ik natuurlijk niet nagaan).
Over de valse neonzieke wordt op internet over twee verschillende bacteri�n gesproken:
- Sporazoazis myolitica
- Columnaris
Bij die twee staan behalve kleurvervaging heel verschillende syptomen. Kan iemand vertellen wat waar is?
 
Nee, dat geldt wel voor kardinaaltetra's.
 

Terug
Bovenaan