Tetra safestart geschikt?


sub

Well-known member
Lid geworden
23 januari 2018
Berichten
124
Leeftijd
24
Ik had laatst een te hoge waterwaarde. Nu kreeg ik het advies van een vissenzaak om mijn water 150% te verversen in 3 dagen. Ik begon op dag 1 met 75%, dag 2 50%, en dag 3 (vandaag) met 25%. Ten eerste, is dit een goed manier van de waterwaardes omlaag te halen? Of is dit niet geschikt voor de vissen. Ik heb een klein bakje op dit moment van 60x30 met 2 antennebaarsjes erin. Ten tweede, ik heb vandaag een tetra aqua safestart van 100ml gehaald. Het voegt alle benodigde bacteriën in het water. Is dit geschikt terwijl er vissen rondzwemmen?

Dank
 
Bij verontreinigd water is verversen inderdaad belangrijk.

naar mijn weten kan je gewoon het safestart spul erin gooien zonder problemen.

maar wat belangrijker is, is om de oorzaak te achterhalen achter de verhoogde waterwaardes.

Welke waardes waren er overigens verhoogd?
 
150% is wel een raar advies en niet mogelijk.

100% is alles.
Meerdere keren drie keer 50% is ook niet 100%.

En inderdaad wat was er te hoog en waarom?
 
De nitraat was zeer hoog (8,4) dodelijk, de ph was ook erg hoog en de kh. Ik testte het met een strip en schrok er even van. Ik ga erachter na wat de oorzaak kan zijn, ik zelf zit te denken door de fijne zand die ik uit een speciaalzaak haalde. Ik had het gewassen maar het gaf nog veel kleur af (mistig) in de bak. Na 12 uur was de kleur een beetje verdwenen. Op dit moment is de water erg helder en schoon. De ph is rond de 6,7, nitraat op [ok]
 
water verversen met kraanwater verlaagd nooit je PH naar 6,7.

ik blijf het zeggen tegen mensen maar: strips zijn absoluut niet betrouwbaar, je meet 10x en krijgt 10x een andere waarde te zien.
als jou strips zeggen dat een Nitraat van 8,4 dodelijk is, dan zit die er absoluut naast. ook verhoogd een PH en KH niet zomaar.
dit alleen als er kalkhouden materiaal in de bak zit.
die dingen zijn ook belachelijk slecht af te lezen en zorgen voor veel verwarring.

zou zelf of voor een druppeltest gaan, en anders maar helemaal niks meten :)
 
water verversen met kraanwater verlaagd nooit je PH naar 6,7.

ik blijf het zeggen tegen mensen maar: strips zijn absoluut niet betrouwbaar, je meet 10x en krijgt 10x een andere waarde te zien.
als jou strips zeggen dat een Nitraat van 8,4 dodelijk is, dan zit die er absoluut naast. ook verhoogd een PH en KH niet zomaar.
dit alleen als er kalkhouden materiaal in de bak zit.
die dingen zijn ook belachelijk slecht af te lezen en zorgen voor veel verwarring.

zou zelf of voor een druppeltest gaan, en anders maar helemaal niks meten :)
ik ben het volkomen met u eens en sta ook achter uw methode, maar ik heb momenteel niet zo een testkit, dus liet ik het speciaalzaak meten met een strip. Anders had ik het ook wel op die manier gedaan :) (volgens mij heb ik de ph waarde verward met de nitraat)
 
Ik ben ook wel benieuwd wat deze waarden dan waren. Hoelang draait de bak ? Op zich is dat van tetra wel goed als bacteriestarter.
 
Ik ben ook wel benieuwd wat deze waarden dan waren. Hoelang draait de bak ? Op zich is dat van tetra wel goed als bacteriestarter.
de bak draait al maanden met een paar afwisselingen, eerst had ik een ander vissoort maar heb nu ongeveer een weekje de antennebaarsjes. Dus de inrichting is ook veranderd. Echter was het water nooit veranderd, alleen wekelijks ververst 30%.
 
Die is hier 30mg dus dat zal niet de no3 zijn geweest.
misschien de no2? Ik heb niet echt veel verstand over de afkortingen en namen van die dingen, ik heb wel een foto.
2DCFB520-F187-4C8C-AE53-AAFE1BBB5EC5.jpeg
 
Dat zal denk ik niet zoveel aan de gevaarlijke waarden veranderen tenzij je bestand opeens veel groter zou zijn geworden. Nitraat mag best tot 50mg oplopen tijdelijk hoor en zonder kunnen de planten ook weer niet namelijk. Een nitraat van 10mg is een mooie waarde zou ik zeggen in een 60cm.
 
misschien de no2? Ik heb niet echt veel verstand over de afkortingen en namen van die dingen, ik heb wel een foto.Bekijk bijlage 241913

Zou kunnen maar 8 is dan loei hoog hoor. Hoe kan dat zomaar gebeuren na enkele maanden vraag i me dan af. ik zou als ik je was een volgende keer vragen of ze de waarden even willen opschrijven voor je;)
 
Zou kunnen maar 8 is dan loei hoog hoor. Hoe kan dat zomaar gebeuren na enkele maanden vraag i me dan af. ik zou als ik je was een volgende keer vragen of ze de waarden even willen opschrijven voor je;)
jaa ik heb geen idee, ik zal de volgende keer zelf een testkit halen en even kijken wat de waardes zullen zijn :)
 
Dat is inderdaad het beste en je hebt ze al voor rond de 35 euro.
 
Dat is inderdaad het beste en je hebt ze al voor rond de 35 euro.
alle waterwaardes in die methode van druppels? Ik zag wel een testkit met van die glazen potjes en dan zo een vloeistof, denk dat je die bedoeld. :)
 
Ja dat zit er inderdaad in die koffer.
 
Ik zou me daar toch een klein beetje inverdiepen.
Niet weten is niet erg, niet willen weten wel.

N03 = nitraat
No2 = nitriet

No2 wil je op 0.
No3 van 20 tot 30 is niet schadelijk voor de vissen en ideaal de planten

Dan heb je nog nh3/4 dat wl je ook niet meetbaar hebben.
 
de bak draait al maanden met een paar afwisselingen, eerst had ik een ander vissoort maar heb nu ongeveer een weekje de antennebaarsjes. Dus de inrichting is ook veranderd. Echter was het water nooit veranderd, alleen wekelijks ververst 30%.
Als ik het goed begrijp heb je je bodem vervangen? Dit zou de verhoging kunnen verklaren. Heb je alleen antennebaarsjes of ook nog andere vissen?
 
Als ik het goed begrijp heb je je bodem vervangen? Dit zou de verhoging kunnen verklaren. Heb je alleen antennebaarsjes of ook nog andere vissen?
alleen de ramirezi, en ja, de bodem is van fijn zand. Toen ik de inrichting veranderde, werd het wel erg mistig in de bak.
 
Ja je kan inderdaad die flesjes los bestellen bij Wesdijk. Beetje late reactie geloof ik:sorry:
 
alleen de ramirezi, en ja, de bodem is van fijn zand. Toen ik de inrichting veranderde, werd het wel erg mistig in de bak.

Maar is de bodem nu dan ook vervangen of niet?
 
Ja de bodem is vervangen maar hoe of wat precies probeerde ik in het andere topic al te achterhalen want was allemaal een beetje vaag en had het idee dat dit nog niet zo lang geleden was gedaan.
Als antwoord op mijn vragen kreeg ik dat ts heus wel voor zijn aquarium kon zorgen oid.

Dit is gewoon een geval van een nitrietpiek door het opnieuw starten van het aquarium.
 
En hoe staat het er nu voor TS :S Heb je een update voor ons :S
 
En hoe staat het er nu voor TS :S Heb je een update voor ons :S
de waterwaarden zijn nu goed. de no2 en no3 zit op het laagste niveau. De ph is 7, maar ik gebruik nu hiervoor turf en binnekort ook catappa bladeren, hierdoor probeer ik de ph <6.5 te maken. de kh haal ik omlaag met behulp van elzenproppen. verder gebruik ik osmosewater. ik ververs 30% van de bak wekelijks. dit houd in 60l is 20l. 10l osmosewater en 10l kraanwater. :)
 
Waarom ververs je zoveel want 10-15% is in de regel al genoeg. Na een verversing van 30% zal je ook weer schommelingen krijgen die groter zijn dan noodzakelijk denk ik.
 
Waarom ververs je zoveel want 10-15% is in de regel al genoeg. Na een verversing van 30% zal je ook weer schommelingen krijgen die groter zijn dan noodzakelijk denk ik.
ik heb alleen 2 ramirezis en aangezien hun karakter veel verversing nodig heeft dacht ik dat ik het wekelijks 30% doe ipv dagelijks 10%. Maar dit is dus risicovol volgens jou?
 
Nou risico is wat sterk uitgedrukt denk ik maar je verversingswater zal hogere waarden hebben en het turf moet steeds de waarden weer verlagen waardoor je toch wel fluctuaties krijgt denk ik met een grote wissel. Kun je verversingswater niet een beetje op peil brengen voor je het gaat toevoegen?
 
  • Leuk
Waarderingen: sub
Nou risico is wat sterk uitgedrukt denk ik maar je verversingswater zal hogere waarden hebben en het turf moet steeds de waarden weer verlagen waardoor je toch wel fluctuaties krijgt denk ik met een grote wissel. Kun je verversingswater niet een beetje op peil brengen voor je het gaat toevoegen?
en wat bedoel je precies op peil brengen, zuiveren? hiervoor gebruik ik osmosewater uit de vissenzaak.
 
Nee ik bedoel dat het ongeveer dezelfde waarde al heeft als je aquawater als je het gaat toevoegen.
 
Nee ik bedoel dat het ongeveer dezelfde waarde al heeft als je aquawater als je het gaat toevoegen.
ik zal daar achter moeten gaan. ik zal wel eerst de water testen. daarom was ik ook van plan om een extra (kweekbak) aan te brengen en de aquawater van mijn bak erin doen. hierdoor water verversen in de kweekbak en daarna toevoegen in mijn bak.
 

Terug
Bovenaan