testsets


Heb je dan steeds 1 gram naar 100 gram gedaan? Want dan verdun je steeds 100x.
Dus dan klopt het.

3,200 gram is 3200 mg. Dat is dus 1000x3,2 mg. Dus ook 1000x 20 ppm.
Nee eerst 1 gram gedaan en toen 10 gram zoals je zei.
Van 0,00326 naar 3,26 gram is een factor 1000, dus eerst 1 op 100 verdunt en toen 10 op 100 (1/10 dus).
Dan heb ik toch ook een factor 1000 verdund?
 
Ja sorry. Klopt.
Schrok al.
Rekenen is niet mijn beste kant maar dit moet toch echt wel lukken uit het hoofd.

Maargoed ik ben ook benieuwd, ga ook het kraanwater testen hier zou volgens de leverancier ongeveer 2,5ppm in moeten zitten
 
Voor de NO3 kom ik uit op
<0,5 = demi
5 = 10ppm oplossing
20 = 20ppm oplossing
60= aquarium water
1CE0431E-C036-4B60-8CEA-CCF524D14887.jpeg

Testers staan onder een 840 lamp met 4100 LUX op het testblad

Kleine toevoeging, het aquariumwater staat 20 minuten ruim en is derhalve “overtijd”
 
Voor de PO4 kom ik uit op
0,0 = demi
0,4 = 1ppm oplossing
Iets buiten de schaal = aquarium water
Ver buiten de schaal = 2ppm oplossing
82EEF14E-14FC-483E-986F-27A465AB099C.jpeg

Ook weer onder een 840 lamp met 4100 lux op het testblaadje afgelezen
 
Wat kalium betreft:
10ppm NO3 oplossing gaf 3ppm kalium (had 6 moeten zijn)
20ppm NO3 oplossing gaf 10ppm kalium (had 12 moeten zijn)
C5DCA4B5-D72B-4CDD-AE03-A11481AD530A.jpeg

F305AE9D-76C4-4D1F-8AE4-6128135C0A96.jpeg


Dat brengt mij dus een beetje op de conclusie dat ik een foutje heb gemaakt met het maken van de 10ppm NO3 oplossing en de 1ppm PO4 oplossing
 
Kleine disclaimer:
Ik heb voor al mijn oplossingen DEMI water gebruikt en ben er van uit gegaan dat 1L water 1KG weegt, en dus 100ml water 100 gram weegt.
 
Het inschatten en lezen van de kleuren zal ook vast meespelen Wouter en dat is vaak niet makkelijk.
 
Het inschatten en lezen van de kleuren zal ook vast meespelen Wouter en dat is vaak niet makkelijk.
Nee klopt maar als NO3 en K beide maar de helft aangeven van wat het zou moeten zijn klopt er iets niet in de oplossing.

Maargoed heb de uitslagen ook laten beoordelen door m’n vrouw, en zij kwam met hetzelfde resultaat
 
De kalium test heb ik geen ervaring mee. Maar ik zie een troebele oplossing. En een troebelheids meting loopt exponentieel.
En dat is vrij lastig te meten.

De nitraat en fosfaat testen moeten in de lengterichting afgelezen worden. Het beste via het houdertje.

Het handboek geeft ook de tip, om de neerslag niet verspreid over de bodem te laten vallen. Maar aan 1 kant.

Het aflezen is niet zozeer de intensiteit maar vooral de kleurtint. En dat is iets wat deze testen moeilijk maakt.

Dus voor nitraat.

Na het schudden de buis zijwaarts houden/leggen en na 1 minuut rechtop zetten. Het neerslag zit dan niet over de hele bodem.
Dan vanaf boven door de buis kijken met houdertje.

Fosfaat ook via boven bekijken.

Ben benieuwd. Evt foto’s vanaf boven met houdertje.

Voorbeeld. Let op de nitraat. Neerslag rechtsonder.

5BD7A19D-445D-4D8F-97EB-10B8369497D2.jpeg


87088058-FD56-4AF7-A7ED-588BC19F8CEB.jpeg
 
Ze zijn afgelezen in dat plastic blokje ;)

Maar goede tip van het sediment, zal het zo nog eens proberen of het dan duidelijker af te lezen is.
De kleurschakeling was wel aardig duidelijk te zien, maar de troebelheid was wat lastig.

Kalium moet je van bovenaf bekijken op een zwart kruis op een wit vlak, je vult de testbuis tot het kruisje geheel verdwenen is.
Opzich wel goed te doen dus
 
Even een vraag over die JBL test want die werkt voor zoet en zout maar de hoeveelheid die je meet is wel de helft voor zoet zie ik op de kleurenkaart. Ik gebruik hier van Salifert de no3 test en zover ik weet kan je die ook voor zoet gebruiken en klopt die waarde dan met de kleurkaart. Gelet op de hoeveelheden klopt dat wel ongeveer. Dus is de vraag zijn niet alle testen geschikt voor zowel zoet als zout? Beetje of topic misschien maar toch;)
 
Even een vraag over die JBL test want die werkt voor zoet en zout maar de hoeveelheid die je meet is wel de helft voor zoet zie ik op de kleurenkaart. Ik gebruik hier van Salifert de no3 test en zover ik weet kan je die ook voor zoet gebruiken en klopt die waarde dan met de kleurkaart. Gelet op de hoeveelheden klopt dat wel ongeveer. Dus is de vraag zijn niet alle testen geschikt voor zowel zoet als zout? Beetje of topic misschien maar toch;)
Niet alle stoffen reageren even goed op zout, dus niet alle testen zouden universeel gebruikt kunnen worden
 
Is jou kraanwater ook 0 op fosfaat en nitraat?

Want zoals John terecht ziet, lijkt het zoutgehalte wel invloed te hebben op de waarde.

En demiwater is wel erg zoutloos.

Anders de laatste verdunning in kraanwater doen??
 
Is jou kraanwater ook 0 op fosfaat en nitraat?

Want zoals John terecht ziet, lijkt het zoutgehalte wel invloed te hebben op de waarde.

En demiwater is wel erg zoutloos.

Anders de laatste verdunning in kraanwater doen??
Kraanwater heb ik nog niet getest, m’n buisjes waren op.
Maar kraanwater zou 2,5ppm NO3 moeten zijn en PO4 staat niet op het meetrapport van pwn helaas
 
Ok, dus het ligt eraan welke stof je test begrijp ik. Voor de kh en de gh gebruik ik ook voor zoet en zout dezelfde test en voor de no2 dus ook. Maar gelet op kaart van JBL zou dat niet bij fosfaat kunnen dus. Nou weer wat geleerd.
 
Ok hoe zet ik dit in m’n favorieten op het forum?
Vandaag me de blubber gezocht omdat ik niet meer zeker wist of m’n referentie vloeistof nou wel of niet klopte
 

Terug
Bovenaan