"Terugval" ADA bodem


Niwla

Well-known member
Lid geworden
29 december 2015
Berichten
1,699
Locatie
Groningen
Hallo,

Elders is te lezen dat de bak die ik begin vorig jaar gestart ben onlangs een behoorlijke terugval heeft gehad. Garnalen waren niet happy, populatie kromp (zonder zichtbare lijken), waardes waren allemaal redelijk goed verder. Alle zekerheden werden twijfels en alles wat ik maar kon bedenken kon een mogelijke oorzaak hiervan zijn.....tot afgelopen weekend
Toen schoot me ineens te binnen dat ik ooit ergens gelezen had dat de ADA bodems na een jaar een dip/terugval kunnen hebben. Hier kan ik alleen niks over terugvinden.

Iemand hier bekend mee die mij hier wat meer over kan vertellen ?

Gelukkig gaat het nu wel weer beter met de bak maar ben nog wel benieuwd naar het hoe en waarom hiervan, zodat ik een volgende keer beter weet wat het is als het bij de nieuwe bak nog een keer gebeurt.
 
Bedoel je hiermee dat de bodem uitgewerkt raakt?
 
Bedoel je hiermee dat de bodem uitgewerkt raakt?

Nou, dat nog niet eens... maar dat er tijdelijk iets veranderd werking van de bodem waardoor men uitval heeft terwijl het een maand later ineens allemaal weer goed lijkt.
 
Bij de ADA soil word na verloop van tijd wel het 'kationen uitwisselingsvermogen' (CEC) minder
en daardoor raakt de soil na een tijd uitgewerkt.
Maar dat is een geleidelijk proces en geeft eigenlijk geen tijdelijke dip zoals jij die beschrijft.
 
Bij de ADA soil word na verloop van tijd wel het 'kationen uitwisselingsvermogen' (CEC) minder
en daardoor raakt de soil na een tijd uitgewerkt.
Maar dat is een geleidelijk proces en geeft eigenlijk geen tijdelijke dip zoals jij die beschrijft.

Dat is ook waar ik op doelde dus;). Van een dip heb ik nog nooit gehoord om eerlijk te zijn.
 

Terug
Bovenaan