Terug een zuurstofgebrek !


Jonalies

Well-known member
Lid geworden
5 april 2021
Berichten
182
Leeftijd
70
Na het plaatsen van mijn topic "Bacteriebloei gaat niet over" heb ik de aanpassingen gedaan maar verder werd ik er niet wijs uit !
Na enkele dagen klaarde het water wel op maar bleef af en toe een zuurstoftekort hebben !
Nu is het alweer zover !! De visjes ( behalve de Cory's en 2 algeneters) hangen allemaal boven en willen zelfs niet eten ! Ik denk dat ik verplicht ben ze te verhuizen maar hoe pak ik dit aan ?
Ik heb nog een 20l bakje... neem ik water van mijn 2 andere bakjes ??? of wat zou u doen ??
Grtjs Chris
 
Ik weet niet wat je gedaan hebt maar zou eerst water verversen
 
Gebruik je Co2?
 
Ik weet niet wat je gedaan hebt maar zou eerst water verversen
Dit doe ik steeds als er een zuurstoftekort is...een 20%... de 1° maal heb ik 40% gedaan...
Gebruik je Co2?
Nee, het is maar een 50l en heb daarvoor nooit problemen gehad. Maar er staat een Oxydator in en geef Easycarbo...dezelfde behandeling als mijn 70 l.... en daar is niets mis met
 
20 % bij bovenaan hangende vissen is bij lange na niet genoeg. Dat moet minstens 50% zijn en liefst nog meer.
Eerlijk gezegd klinkt dit niet als zuurstofkort, maar als NO2 en andere afvalstoffen die teveel aanwezig zijn.
Hoe maak je je filter schoon?

Ik ga even kijken of ik je andere topic kan vinden.
 
Hoelang draait je bakje al?
Heb je onlangs de bodem zwaar verstoord?
Als je een goedwerkende oxidator hebt zou ik zuurstof tekort durven uitsluiten.
 
Ok, ik ga even proberen er structuur in te brengen:
Hoe oud zijn je druppeltesten?
Wat meet je op NO2 en NH3?
Hoe maak je je filter schoon?
Wat voor filtermateriaal heb je?
Wat voeg je aan voer voor je vissen toe (vooral de hoeveelheid is van belang)?

Eventueel kunnen we later kijken hoe je planten het doen en wat die nodig hebben, maar bovenstaande vragen zijn nu het belangrijkste.
 
Stoppen met easycarbo want dat is een anti-algenmiddel en geen plantenvoeding en het is echt troep waar je vissen knap last van kunnen krijgen, grote waterwissel doen en verder niks doen en die easycarbo in de kliko gooien
 
Bewaren voor als je een keer een anubia hebt die je buiten de bak van alg wilt ontdoen?
 
Stoppen met easycarbo want dat is een anti-algenmiddel en geen plantenvoeding en het is echt troep waar je vissen knap last van kunnen krijgen, grote waterwissel doen en verder niks doen en die easycarbo in de kliko gooien
Ik heb het ook erg lang gebruikt maar ik heb nog nooit meegemaakt dat alle vissen lucht gingen happen als je de gwone dosering gebruikt. Carbo breekt erg snel af en vandaar dat je dagelijks moet doseren. Niet alle vissen vinden het even prettig maar als alle vissen lucht gaan happen dan denk ik niet dat het de carbo of zuurstof is (met een oxidator aan boord).
Ook ik denk dan eerder aan een nh3/4 of no2 piek.
 
Ik heb het ook erg lang gebruikt maar ik heb nog nooit meegemaakt dat alle vissen lucht gingen happen als je de gwone dosering gebruikt. Carbo breekt erg snel af en vandaar dat je dagelijks moet doseren. Niet alle vissen vinden het even prettig maar als alle vissen lucht gaan happen dan denk ik niet dat het de carbo of zuurstof is (met een oxidator aan boord).
Ook ik denk dan eerder aan een nh3/4 of no2 piek.
Ja toen ik nog in diverse facebookgroepen zat die aquariumgerelateerd zijn kwamen de meest vreemde verhalen voorbij over ervaringen met easycarbo, het is gewoon bocht wat je niet in een aquarium wil hebben
 
Ja toen ik nog in diverse facebookgroepen zat die aquariumgerelateerd zijn kwamen de meest vreemde verhalen voorbij over ervaringen met easycarbo, het is gewoon bocht wat je niet in een aquarium wil hebben
Ja ik durf ook niet te zeggen of het al dan niet schadelijk is op de lange termijn maar dat bijna alle vissen lucht gaan happen is iets wat ik niet herken.
Het is toch na 24 uur helemaal uitgewerkt en dan zou ik als ik de TS was 75% verversen en even geen carbo toedienen en zien of het dan niet meer gebeurt dat luchthappen.
 
Ja ik durf ook niet te zeggen of het al dan niet schadelijk is op de lange termijn maar dat bijna alle vissen lucht gaan happen is iets wat ik niet herken.
Het is toch na 24 uur helemaal uitgewerkt en dan zou ik als ik de TS was 75% verversen en even geen carbo toedienen en zien of het dan niet meer gebeurt dat luchthappen.
Precies dat inderdaad, kwestie van trial&error eerst iets wegstrepen en dan kijken hoe het gaat
 
Ik denk dat we zonder aanvullende antwoorden van TS niet verder kunnen meedenken....
 
Hallo allemaal,
Ik heb met aandacht jullie reacties gelezen ! Het bakje draait al jaren en ik heb nooit iets dergelijks meegemaakt.. De Carbo gebruik ik ook zolang... ooit als test een paar weken niet en zag dit aan mijn planten dat ze niet meer zo mooi stonden ??
Nu heb ik een kennis die groot is gebracht in een aquariumwinkel en ik kon gaan praten met zijn vader. 35 jaar ervaring is niet niks. Alles goed bekeken en besproken en hij raadde mij aan de groffe middelen te doen. Ineens , op een laagje na voor de vissen, al het water eruit, eerst de bodem met een Aquavac gereinigd... alle planten eruit want daar kan het meeste vuil in zitten en hangen. De filter,natuurlijk, zo laten en dan terug aanvullen en een grote dosis van JBL Bacteriën erbij doen en dagelijks nog een dosis bacteriën erin en meten ! Een paar keren terug een waterwissel doen van 40%. Ik heb afgewacht naar het resultaat en het is zeer bevredigend.
 
Dit alles lezende denk ik niet aan zuurstof gebrek wel aan een te hoog NO 2 gehalte. Een nitriet probleem dus. Een probleem welk zich mogelijk gaat herhalen wanneer je alles eruit gooit en dus een nieuwe opstart maakt. Maar ik begrijp dat dit al is gebeurd? Wanneer je visjes bovenin gaan hangen is een snelle waterverversing nodig. Die je trouwens ook gewoon moet herhalen zodra er weer sprake is van luchthappen door je dieren. Verder zou ik je plantenvoeding willen adviseren en dat is toch wat anders als carbo. Goede en gezonde plantengroei zorgt op zich voor voldoende zuurstof in je bak.
 
Dit alles lezende denk ik niet aan zuurstof gebrek wel aan een te hoog NO 2 gehalte. Een nitriet probleem dus. Een probleem welk zich mogelijk gaat herhalen wanneer je alles eruit gooit en dus een nieuwe opstart maakt. Maar ik begrijp dat dit al is gebeurd? Wanneer je visjes bovenin gaan hangen is een snelle waterverversing nodig. Die je trouwens ook gewoon moet herhalen zodra er weer sprake is van luchthappen door je dieren. Verder zou ik je plantenvoeding willen adviseren en dat is toch wat anders als carbo. Goede en gezonde plantengroei zorgt op zich voor voldoende zuurstof in je bak.
Goede, gezonde planten zorgen (ook) voor omzetting van de afvalstoffen die je vissen produceren.
Wat geef je je planten voor voeding? Hoe vaak en hoe monitor je de waarden?

Ik ben niet de eerste en zal wel ook niet de laatste zijn, maar probeer je bak op orde te krijgen zonder carbo en houd dat als noodmaatregel om bijv de blaadjes van anubia's buiten de bak te ontalgen.
 
Dit alles lezende denk ik niet aan zuurstof gebrek wel aan een te hoog NO 2 gehalte. Een nitriet probleem dus. Een probleem welk zich mogelijk gaat herhalen wanneer je alles eruit gooit en dus een nieuwe opstart maakt. Maar ik begrijp dat dit al is gebeurd? Wanneer je visjes bovenin gaan hangen is een snelle waterverversing nodig. Die je trouwens ook gewoon moet herhalen zodra er weer sprake is van luchthappen door je dieren. Verder zou ik je plantenvoeding willen adviseren en dat is toch wat anders als carbo. Goede en gezonde plantengroei zorgt op zich voor voldoende zuurstof in je bak.
Ik had gedurende een maand een bacteriebloei en alle raadgevingen gevolgd... geen oplossing. Ik test met Colombo druppeltest en heb idd. meerder waterverversingen gedaan, zonder resultaat.... ik gebruik Profito als plantenvoeding en ik ben nu gestopt met Carbo bij te geven. Zoals u gelezen zal hebben heb ik de laatste oplossing gedaan en het loopt, tot nu, goed. Ik test alle dagen en om de paar dagen een kleine waterwissel, gedurende 2 weken...
Ik laat het zien maar ze wachten op hun eten nu :) als ik in de buurt kom....
 

Bijlagen

  • 324620537_726422089052035_9098340279650822020_n.jpg
    324620537_726422089052035_9098340279650822020_n.jpg
    124.2 KB · Weergaven: 47
Goede, gezonde planten zorgen (ook) voor omzetting van de afvalstoffen die je vissen produceren.
Wat geef je je planten voor voeding? Hoe vaak en hoe monitor je de waarden?

Ik ben niet de eerste en zal wel ook niet de laatste zijn, maar probeer je bak op orde te krijgen zonder carbo en houd dat als noodmaatregel om bijv de blaadjes van anubia's buiten de bak te ontalgen.
Zie mijn antwoord bij Benvo ;)
 
Oké, mooi. Wat zijn je waterwaarden?
 
Hallo allemaal,
Ik heb met aandacht jullie reacties gelezen ! Het bakje draait al jaren en ik heb nooit iets dergelijks meegemaakt.. De Carbo gebruik ik ook zolang... ooit als test een paar weken niet en zag dit aan mijn planten dat ze niet meer zo mooi stonden ??
Nu heb ik een kennis die groot is gebracht in een aquariumwinkel en ik kon gaan praten met zijn vader. 35 jaar ervaring is niet niks. Alles goed bekeken en besproken en hij raadde mij aan de groffe middelen te doen. Ineens , op een laagje na voor de vissen, al het water eruit, eerst de bodem met een Aquavac gereinigd... alle planten eruit want daar kan het meeste vuil in zitten en hangen. De filter,natuurlijk, zo laten en dan terug aanvullen en een grote dosis van JBL Bacteriën erbij doen en dagelijks nog een dosis bacteriën erin en meten ! Een paar keren terug een waterwissel doen van 40%. Ik heb afgewacht naar het resultaat en het is zeer bevredigend.
Is het er beter door geworden?
 
Ik had gedurende een maand een bacteriebloei en alle raadgevingen gevolgd... geen oplossing. Ik test met Colombo druppeltest en heb idd. meerder waterverversingen gedaan, zonder resultaat.... ik gebruik Profito als plantenvoeding en ik ben nu gestopt met Carbo bij te geven. Zoals u gelezen zal hebben heb ik de laatste oplossing gedaan en het loopt, tot nu, goed. Ik test alle dagen en om de paar dagen een kleine waterwissel, gedurende 2 weken...
Ik laat het zien maar ze wachten op hun eten nu :) als ik in de buurt kom....
Wanneer je iets wijzigt wil dit niet altijd een direct zichtbaar gevolg laten zien. Planten hebben veelal, een beetje afhankelijk van de soort, zo'n 14 dagen nodig op zich aan nieuwe omstandigheden aan te passen.
 
Is het er beter door geworden?
Terug van even weg geweest... Het resultaat van mijn laatste handeling ( waterwissel van 80% en de filter ongemoeid gelaten ) dat aangeraden was is verbluffend !! Vanaf dag 1 goede waarden en helder! Nieuwe snelgroeiende planten erbij geplaatst en het opgevolgd zoals die heer mij aanraadde. Zeer goede waarden en levendige visjes !
 

Terug
Bovenaan