terrarium van anders


Nekko

Well-known member
Lid geworden
26 oktober 2015
Berichten
3,146
Locatie
Rotterdam
Ik had een bak staan met eigenlijk niks erin behalve wat eekhoornboomkikkers. Nu had ik gister plots besloten om deze bak over hoop te gooien en in te richten. Hij was namelijk nogal vervalen en ik had gister een plotseling een bedrag gekregen van mijn vader. Dus zo gezegd zo gedaan. De bak staan en is weer helemaal zoals hij vroeger was. Nu heb ik de bombinas van mijn andere bak erin gedaan. Dat scheelt weer een bak dacht ik en is ook wel prettig voor die beesten als ze wat warmer zitten in de winter. Nu zit er water in deze bak denk rond de 15liter. Is het mogelijk om hier iets van vissen of kreeftjes in te houden?
Ik zal nog een mooie foto proberen te maken want deze zijn nogal lelijk.

unnamed-1.jpg
unnamed.jpg
 
Zou er zeker geen vissen of kreeftjes houden. Dat wordt altijd afgeraden met bombina's. Sowieso wordt het altijd al afgeraden om 2 soorten amfibieën samen te houden, maar omdat ze op verschillende hoogtes leven zou dit misschien wel kunnen.
 
taxa betere kwaliteit. Vandaag ook maar meteen 2 gecko's gehaald. dus bestand is wss:
4 - bombina
2 -tsik tsak gecko's (wou eigenlijk een groepje maar ze hadden er maar 2)
2 - eekhoornboomkikkers Hyla squirella

DSC_1096.JPG
DSC_1097.JPG
DSC_1099.JPG
DSC_1100.JPG
DSC_1104.JPG
 
Ik zou de gekko's niet uitbreiden. Ik vond twee soorten kikkers al teveel...

Het terrarium ziet er wel mooi uit moet ik zeggen, hoe groot is die? Ik schat zo'n 60x30x45?


Ben je ook bewust dat gekko's vrij makkelijk verdrinken? Ik zou de gekko's terug brengen, om heel eerlijk te zijn...
 
Laatst bewerkt:
Ik zou de gekko's niet uitbreiden. Ik vond twee soorten kikkers al teveel...

Het terrarium ziet er wel mooi uit moet ik zeggen, hoe groot is die? Ik schat zo'n 60x30x45?


Ben je ook bewust dat gekko's vrij makkelijk verdrinken? Ik zou de gekko's terug brengen, om heel eerlijk te zijn...
80x65x35, twee soorten kikkers valt wel mee. De ene zijn bombina's die de hele dag in het water hangen terwijl de boomkikkers verstopt zitten tussen de takken. Ik ben bewust dat gekko's in het watervallen. Ik had hiervoor problemen met een anolis die er een keer inviel. Maar eigenlijk ze vallen er bijna nooit in en als ze het doen klimmen ze eruit en gaan weer boven zitten. Ik heb zelf nog geen enkel probleem gehad met onderkoeling door in het water te vallen of verdrinking. De zijkant is erg schuin gemaakt dus ze kunnen er heel makkelijk uit.
 
iemand ervaring met tsik tsak? De ene zie ik de hele tijd maar de ander heb ik nog niet gezien sinds dat ik hem erin heb gestopt. Nu weet ik dat het nachtdieren zijn maar is het niet normaal dat ze overdag bij de lamp zitten?
 
er zit een nachtlamp. Dat geeft toch ook vitamine d3 af?
Nee. Zeker niet. Sowieso geeft een lamp geen vitamine af, maar UVB licht, waar de reptielen D3 mee aanmaken. Een nachtlamp geeft echter geen UVB af, en al zou dat wel zo zijn hebben je gekko's er niks aan. Je moet echt de insecten bepoederen met calcium + D3.
 
Nee. Zeker niet. Sowieso geeft een lamp geen vitamine af, maar UVB licht, waar de reptielen D3 mee aanmaken. Een nachtlamp geeft echter geen UVB af, en al zou dat wel zo zijn hebben je gekko's er niks aan. Je moet echt de insecten bepoederen met calcium + D3.
Ik gooi altijd wat van dat spul bij de krulvliegen en dan goed schudden met het bakje en volla..
Ik heb trouwens de éné gekko nog steeds niet gezien. Is het normaal dat ze zich zo lang verstoppen of moet ik me toch echt zorgen gaan maken?
 
Ik gooi altijd wat van dat spul bij de krulvliegen en dan goed schudden met het bakje en volla..
Ik heb trouwens de éné gekko nog steeds niet gezien. Is het normaal dat ze zich zo lang verstoppen of moet ik me toch echt zorgen gaan maken?
Je geeft de gekko's toch wel meer dan alleen krulvliegen?

Het is normaal dat je hem nog niet hebt gezien, trouwens.
 
Je geeft de gekko's toch wel meer dan alleen krulvliegen?

Het is normaal dat je hem nog niet hebt gezien, trouwens.
ik geef ze wel meer, maar ivm de levensspan van de voedingsdieren. die omlaag gaat door het calcium is het makkelijker om alleen krulvliegen te voeren met calcium sinds die zich niet zo verstoppen zoals krekels doen. Overal dode krekels achter het wortelhout is niet zo prettig.:D

Ben erg blij dat het normaal is dat je ze niet ziet. Is het wel zo dat als ik s'avonds met een lampje in de bak schijn ik ze wel moet zien?
 
Laatst bewerkt:
Als er krekels achterblijven dan geef je er teveel ;) Ik voerde mijn luidpaardjes altijd vier krekels, en als dat op was weer vier erbij.

Als je een lampje in de bak gaat schijnen dan zullen ze eerder wegschieten dan dat je ze ziet zitten.
 
Als er krekels achterblijven dan geef je er teveel ;) Ik voerde mijn luidpaardjes altijd vier krekels, en als dat op was weer vier erbij.

Als je een lampje in de bak gaat schijnen dan zullen ze eerder wegschieten dan dat je ze ziet zitten.
Ik doe gewoon het bakje met krekels open en leg het in de bak.
 
Dat is dus veel te veel....

Ik kan met 1 doos krekels een week lang voeren, en dat met 3 vreetzakken. Ik kan me niet voorstellen dat de kleine gekko's en kikkers van jou een hele doos in één dag eten.
 
Dat is inderdaad teveel. Een bakje krekels met 2 Tsjiktsjaks moet je zeker een week mee kunnen. Die kikkers zullen niet veel eten... Gewoon met een voerpincet een paar uit het bakje plukken, je merkt vanzelf als het te weinig is.
 
waarom zou je zo moeilijk doen? die krekels gaan heus niet dood in de bak. Dan moeten de beestjes nog een beetje zoeken.
Ik heb trouwens de andere gecko weer gezien. Zij ziet er goed uit. De planten doen het ook goed. Het mos helaas wat minder
 
die krekels gaan heus niet dood in de bak. Dan moeten de beestjes nog een beetje zoeken.

ik geef ze wel meer, maar ivm de levensspan van de voedingsdieren. die omlaag gaat door het calcium is het makkelijker om alleen krulvliegen te voeren met calcium sinds die zich niet zo verstoppen zoals krekels doen. Overal dode krekels achter het wortelhout is niet zo prettig.:D
:S:S:S


Daarnaast, je moet de krekels minimaal 24 uur voor ze aan de gekko's goevoerd worden, gut loaden (voeren). Als de krekel een paar dagen in de bak los heeft gezeten heeft deze geen voedingswaarden meer, het calciumpoeder zit er niet meer op, etc. Je kunt beter niks voeren, daar worden je gekko's minder ziek van dan van een verkeerd fosfor/calcium ratio.
Daarbij zijn krekels behoorlijk agressief en kunnen ze lelijk bijten.

Oftewel, of je doet het goed, of je kunt het beter niet doen.
 
:S:S:S


Daarnaast, je moet de krekels minimaal 24 uur voor ze aan de gekko's goevoerd worden, gut loaden (voeren). Als de krekel een paar dagen in de bak los heeft gezeten heeft deze geen voedingswaarden meer, het calciumpoeder zit er niet meer op, etc. Je kunt beter niks voeren, daar worden je gekko's minder ziek van dan van een verkeerd fosfor/calcium ratio.
Daarbij zijn krekels behoorlijk agressief en kunnen ze lelijk bijten.

Oftewel, of je doet het goed, of je kunt het beter niet doen.
Dat gutloaden wist ik al maar dat ze geen voedingswaarden meer hebben heb ik nog nooit van gehoord. Kan je dat iets uitgebreider uitleggen?
 
Dat gutloaden wist ik al maar dat ze geen voedingswaarden meer hebben heb ik nog nooit van gehoord. Kan je dat iets uitgebreider uitleggen?
Het gutloaden is nodig om de voedingswaarden te verhogen. Als je dat niet doet, zijn krekels eigenlijk niks waard, ze zijn 70% water. Na 24 uur in de bak, poepen ze de gutload eruit, en dan zijn ze weer niks waard. Je voert dan eigenlijk krokant water.
 
Krekels eten groenvoer, ik plukte meestal een hand gras uit de tuin, maar een blad sla of spinazie is ook prima.
En inderdaad, wat Christiaan zegt, krekels die niet net gegeten hebben, hebben geen enkele voedingswaarde voor de dieren.
 
dus ik had 2 vreemde witte balletjes in de bak. En ik ging ervan uit dat het paddestoelen waren. Nu pakte ik er net een op en zat er geen steeltje onder... Kortom

Ik heb eieren gekregen van de gecko's:D:D:D... help wat moet ik hiermee
 
Zag je andere topic en wellicht kun je een pb versturen zoals ik daar heb aangegeven als het een kwestie van tijd is.
 
ik heb trouwens ook weer bombina eieren in de bak, Pasen is in the house

Hier een fotootje van de paddestoelen
fullsizerender-jpg.jpg
 
De bombina eieren zijn uitgekomen. De kikkervisjes zijn nu rond de 2cm :D Het zijn er nu 4 en er liggen nog eieren in de bak van de 2de leg.

unnamed-2.jpg


Is komkommer goed genoeg voedsel? of moeten er ook nog watervlooien bij?
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan