Tenso


glennosh

Well-known member
Lid geworden
30 januari 2013
Berichten
309
Leeftijd
40
Locatie
Zoetermeer
Iemand de Tenso al vol in gebruik? Zo ja hoeveel doseer je? Zelfde dosering als csm-b? Bevalt het?

Ik maak maar even een nieuwe aan omdat ik geen oud topic wil heropenen/stelen en ik op korte termijn weer moet bestellen ;).

Aquariumbemesting heeft een fijne site maar de calculator blijft een beetje op oude toevoegingen steken. De Tenso wordt er heden bijv. niet in verwerkt. Kaliumsulfaat zou ineens samen met magnesiumsulfaat bij de Tenso gevoegd moeten worden. Ofwel ik voeg een huidig macro element dan ineens toe bij de micro's en het andere element (magnesiumsulfaat) stond/staat helemaal niet in de calculator. (Niet dat ik die calculator heilig verklaar) Ik heb magnesiumsulfaat en ik voeg het ook toe aan mijn bak, maar de calculator zegt er heden niets over. Ik vind het nogal verwarrend persoonlijk. Ik wil namelijk gewoon alles toevoegen wat nodig is.

By the way, de discussie tussen toevoeging bij micro of macro vind ik verder niet interessant zolang de stoffen maar in de bak komen en micro's en macro's niet aan elkaar kunnen hechten.
 
Ja wel als je de EI volgt maar ja niet iedereen gebruikt het hierbij en sommigen gebruiken enkel de plantenvoeding. Ook in veel kraanwater zit vaak al voldoende kalium. Het hangt van meerdere factoren af zoals de belichting en het gebruik van co2.
 
De Tenso coctail is een typisch nederlands product en is eigenlijk al sinds de jaren 80 in gebruik.
Momenteel weer in opmars omdat CSM minder word verkocht (wegens hogere prijs/productiekosten?), maar ihet is nog steeds te verkrijgen als je een beetje zoekt.
Maar het maakt naar mijn mening trouwen helemaal niets uit welke micro's je gebruikt omdat in elk product alles in voldoende mate aanwezig is.
 
Net op de Nederlandse markt, Amerika heeft het al een tijdje ;)

Maar ongeacht de discussie, kaliumsulfaat is in mijn optiek geen vereiste gezien je al vrij veel kalium doseert met de kaliumnitraat.

Ja alleen dan is het wel interessant waarom in een ander recent topic degene met gaatjes in hun bladeren, deze weer kwijtraakten na het wederom gebruiken van kaliumsulfaat. Ik voeg hem dan zelf ook maar gewoon bij voor de zekerheid.
 
De Tenso coctail is een typisch nederlands product en is eigenlijk al sinds de jaren 80 in gebruik.
Momenteel weer in opmars omdat CSM minder word verkocht (wegens hogere prijs/productiekosten?), maar ihet is nog steeds te verkrijgen als je een beetje zoekt.
Maar het maakt naar mijn mening trouwen helemaal niets uit welke micro's je gebruikt omdat in elk product alles in voldoende mate aanwezig is.

Als ik de hoeveelheden die worden aanbevolen lees op de zakjes dan heb je van de Tenso meer nodig dan van de csm wat het daardoor weer duurder maakt in gebruik.
 
Als ik de hoeveelheden die worden aanbevolen lees op de zakjes dan heb je van de Tenso meer nodig dan van de csm wat het daardoor weer duurder maakt in gebruik.

Ja en daarom is met name de vraag interessant of het "beter" is. Gek voorbeeld, als je plant ineens bloemen aanmaakt waar hij dat voorheen niet deed, dan is het de moeite waard of als de kleuren en bladeren nog beter zijn.
Ik hoop dan ook dat Dirk nog gaat reageren hoe het spul bevalt.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij is @benvo het ook aan het testen.
Nog niet. Ik heb het al wel gekocht maar ben nog bezig met de CSM+B waar ik nog wat van heb. Uiteraard maak ik dit het eerst op. Maar je hebt gelijk, ik heb de Tenso al wel.
Zelf ga ik in eerste instantie altijd uit van de door de producent geadviseerde hoeveelheden. (Ik doseer, automatisch, per dag) Daarbij leun ik sterk op het resultaat van de plantengroei welke mij vertellen of er aanpassingen nodig zijn. Bij de CSM+B heb ik dit ook zo gedaan wat me goed beviel.
 
Laatst bewerkt:
Nog niet. Ik heb het al wel gekocht maar ben nog bezig met de CSM+B waar ik nog wat van heb. Uiteraard maak ik dit het eerst op. Maar je hebt gelijk, ik heb de Tenso al wel.
Zelf ga ik in eerste instantie altijd uit van de door de producent geadviseerde hoeveelheden. (Ik doseer, automatisch, per dag) Daarbij leun ik sterk op het resultaat van de plantengroei welke mij vertellen of er aanpassingen nodig zijn. Bij de CSM+B heb ik dit ook zo gedaan wat me goed beviel.

Hoe doseer jij automatisch als ik vragen mag? Gooi je het in een voederautomaat?
 
Hoe doseer jij automatisch als ik vragen mag? Gooi je het in een voederautomaat?
Nee, ik bouwde een doseersysteem. Daarmee doseer ik, op verschillende tijdstippen, Basis, nitraat, fosfaat en ijzer. Ok bouwde ik een aquariumcomputer waarmee licht, temperatuur en CO2 geregeld wordt. Blader maar eens in mijn fotoboek.
 
Nee, ik bouwde een doseersysteem. Daarmee doseer ik, op verschillende tijdstippen, Basis, nitraat, fosfaat en ijzer. Ok bouwde ik een aquariumcomputer waarmee licht, temperatuur en CO2 geregeld wordt. Blader maar eens in mijn fotoboek.
Zijn hoopjes voorbeelden ook van, allemaal redelijk kikadewado als je de goede en complete handleidingen weet te vinden ;)
 
Ik gebruik het nu een paar weken en zo te zien werkt het prima.

De kalium heb ik niet toegevoegd omdat dit al voldoende gedoseerd word door de ei methode.
Wel heb ik de magnesium toegevoegd.
 
Zijn hoopjes voorbeelden ook van, allemaal redelijk kikadewado als je de goede en complete handleidingen weet te vinden ;)

Ik haak denk ik direct af. Ik snap daar allemaal niets van. Onderdelen uit alle werelddelen en geen handleiding zijn voor mij geen garantie op succes en van die doseerpomp snap ik ook niets. ;)
 
Hier heb je er nog een paar:
Helapidaka


730B579F-AB1C-4624-91B6-563B852084A7.png
 
Laatst bewerkt:
Toevallig wilde ik net 2 zakjes bestellen bij aquariumbemesting, maar ze hebben nog maar één zakje op voorraad.
Hoe bevalt het bestellen bij Plantex? en moet je daarvan ook 50 gram oplossen in 500ml water?
Ik neem aan van wel CSM+B is van plantex.
Maar waarom geen tenso?
 
Ik zou de Tenso niet bestellen want je bent in gebruik volgens het zakje het dubbele nodig wat de prijs dus flink verhoogd per toevoeging.
 
Wel magnesium.
Oké bedankt

want je bent in gebruik volgens het zakje het dubbele nodig wat de prijs dus flink verhoogd
Dat maakt me niet zo heel veel uit, met een fles van 500ml doe ik best lang (ruim 3 maanden met profito)

Ja daar heb ik al gekeken, 6 euro voor 50 gram zag ik, bestellen gaat daar goed verder? geld overboeken en klaar?
 
Haha, snap ik, maar het gaat om enkele euro's per 3 maanden.
Op jaarbasis nog geen 10tje denk ik.
Van de Tenso heb je rond de 40% meer nodig als ik de calculator er op na zie.
 
Laatst bewerkt:
Op de manier hoe jij de stockoplossing maakt blijf het doseren vrijwel gelijk ja, normaal voeg je toch 50 gram csm toe aan 500 ml?

Maar al met al is de Tenso dan dubbel zo duur ong?

Van de cms+b doseerde ik 10 ml en van tenso nu plm 8.
Op een bak van 100 liter schat ik?
 

Terug
Bovenaan