Temperatuur


MarkW79

Well-known member
Lid geworden
17 augustus 2021
Berichten
96
Leeftijd
44
Goedenavond,

Iets begrijp ik niet bij mijn aquariums. Ik heb 3 aquariums naast elkaar tegen elkaar aan staan. Ze staan zonder heater.
Maar nu zie ik dat er bijna 2 graden verschil zit tussen mijn linkerbak en mijn rechterbak.

Iemand een idee of verklaring waarom dit kan? De bakken zijn hetzelfde, zelfde bodem met eenzelfde filter.
Ze staan ook beide al even lang. Er zit 25 cm (1 aquarium) tussen de twee bakken. De middelste is ook koeler. Net iets warmer dn de linker.

De linker staat dichter bij het raam maar ook nog steeds 4/5 meter hier vandaan met een grote kast ertussen. Dus ik verwacht niet dat dit het verschil bepaald.
 
Oh echt….. en ik dacht juist dat die digitale beter waren. Ik ga je test ook eens doen morgen. Kijken wat dat oplevert.
 
Temperaturen bleven inderdaad hetzelfde.
Lastig om nu te zeggen welke de juiste temperatuur is.
Nu maar even zo'n oude glazen thermometer in een van de bakken gehangen.
 
Echt zuiver zijn er weinig en hier bemerk ik ook afwijkingen onderling. Vijf graden vindt ik wat veel maar ik zie hier ook wel 1-2 graden verschil.
 
Temperaturen bleven inderdaad hetzelfde.
Lastig om nu te zeggen welke de juiste temperatuur is.
Nu maar even zo'n oude glazen thermometer in een van de bakken gehangen.
En ook die glazen dingen zijn onbetrouwbaar, heb er eens eentje gehad die 22 graden aan bleef geven terwijl de bak 28 graden was
 
Arghhhhh hoe dan wel? hahahaha.
Of gewoon maar niet weten hoe warm/koud het eigenlijk is.

Ben meer benieuwd hoe warm het water in deze kamer blijft met alleen de CV. Ik denk dat het warm genoeg blijft voor de garnaaltjes (dood zullen ze er niet aan gaan) maar ik had het graag zeker geweten.
 
Ja de ouderwetse kwikthermometers zijn echt het meest betrouwbaar, zelfs temperatuurcontrolers (wij hebben ze van wish.com) wijken af, de sensor word nat en onbetrouwbaar op termijn, kwestie van de sensor vervangen en hij kan weer even mee
 
Welke de juiste temperatuur is maakt niet zo heel veel uit, zolang je vissen het goed doen en je geen plotse afwijkingen detecteert.
Daarvoor dienen die thermometers, om afwijkingen vast te stellen.
 

Terug
Bovenaan