Temperatuur


A

André Van Looy

Guest
Ik ben op zoek naar aquarium-fans
Heb een tweetal vraagjes ....
Eerstens, met de huidige temperaturen loopt mijn watertemperatuur al snel op tot meer dan 30 graden .... ingrijpen, of niet ? Ik dacht zo ... in de natuur zal dit ook wel eens gebeuren ... of niet zo extreem ???
In mijn aquarium zit een mix van zoetwatervissen en cichliden ... loopt goed.
Tweedes : luchtpomp of niet ? Ik lees zoveel pro's en contra's dat ik het niet meer weet. MAAR ik vind het wel een mooi levendig element in een aquarium ... dus : doen of niet ?
Graag een antwoordje van kenners
André
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Met betrekking tot de temperatuur, ik persoonlijk vind niets doen, of je moet speciale vissen hebben waarvan bekend is dat deze bij een hogere temperatuur het loodje leggen. In mijn beleving is tot 31 a 32 graden te doen. Evt. de kappen open zetten om wat warmte te kunnen ventileren, maar meer dan dat zou ik zelf niet doen.

Beluchten kan, hoe hoger de water temperatuur, hoe minder zuurstof in het water kan zijn opgenomen. Ik zou dit zelf ook pas weer doen als de vissen signalen van zuurstof tekort gaan geven, oftewel aan het oppervlakte gaan hangen en snel ademen. Tot die tijd zou ik het persoonlijk niet extra doen, zowel niet voor temp als zuurstof
 
Veel vissen kunnen hoge temperaturen best hebben.

vissen uit bijvoorbeeld het Malawi/Tanganyika meer zijn zo'n 22-24 graden gewend en komt daar nooit echt boven, maar ook deze vertonen niet direct problemen als ze tijdelijk op 30 graden zitten (ze worden soms alleen wat vervelender). zelf trek ik de grens bij 31 graden.

veel vissen uit zuid Amerika zijn warme temperaturen best wel gewend (wederom tijdelijk).

luchtpomp? Zoals mijn voorganger al aangeeft zou ik dit inzitten als de vissen symptomen vertonen van een verlaagd zuurstof gehalte. Maar anders zou ik het heel snel gebruiken.
ipv een luchtpomp kan je dan ook je filter uitlaat extra naar boven richting voor meer oppervlakte beweging.
 
Dacht ik ook al, heb de kap open gezet, heb wel wat ververst ...
 
Hebben jullie de co2 aan Met dit warme weer. Ik nog wel, maar er komt/is dan wel minder zuurstof in het water, lijkt mij, of maakt dat niet uit.
 
Ik heb zo'n cool breeze met 4 ventilatoren en ik ga mij nog ene bij kopen waarschijnlijk met 6 of 8 ventilatoren.
 
Check! Deze net aangeschaft, à € 24,88

2018-07-26_131337.png
 
Heb je er rekening mee gehouden of er een europese stekker aan zat Sander?

Want die van de link heeft geen europese stekker
 
Daar krijg je een adapter bij. Ik bestel daar regelmatig spul, adapters hebben er tot nu toe iig altijd bij gezeten.

SmartSelect_20180726-155335_Chrome.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik bestel ze bij Aliexpres maar moet wel aangeven welke stekker je nodig hebt. Dan krijg je de juiste adapter erbij.
 
Vraag me af zouden die koel ventilatoren wel een goed idee zijn bij Goeramies?
 
Lijkt mij niet gezond voor Gouramies en Betta's dan wordt het verschil wel erg groot voor ze.
 
Heb ooit ergens gelezen dat het boven de 22 graden moet blijven in de kap.

Knap huis, waar het nu nog onder de 22 graden is.

Ook al blaas je lucht van 26 graden over het wateroppervlak, de bak zal toch afkoelen door de verhoogde verdamping.


Kleppen open, geeft dezelfde temperatuur als een ventilator. Alleen minder verdamping.
 
Bij mij is het in de woonkamer zelfs warmer dan in de bak, dus ik zou er lucht die 2.5 graad warmer is overheen blazen. En luchtverplaatsing, die hebben ze in de natuur toch ook?
 
Bij mij is het in de woonkamer zelfs warmer dan in de bak, dus ik zou er lucht die 2.5 graad warmer is overheen blazen. En luchtverplaatsing, die hebben ze in de natuur toch ook?

Kan prima. Als het maar geen koude lucht is.
 
Ik had vorig jaar ook mijn koeler op de bak met goerami's en geen last van.
 
Het is vreemd dat hierboven niemand op het idee is gekomen om de Fan's NIET over het wateroppervlak te laten blazen, maar gewoon ANDERSOM lucht UIT de bak laten blazen, de weggeblazen lucht wordt dan via allle mogelijke openingen in de lichtkap en aqua weer aangevuld en zo is er GEEN sprake van koude of ( en dat is funest voor Labyrinthii ) tocht. terwijl de koelende werking exact hetzelfde is.
Ik heb deze tip van een aquavriend die helaas al jaren terug is overleden, maar het werkt echt heel erg goed!
 
Dan ben je niet de enige Richard. trouwens je bent nooit te oud om (bij) te leren.
 
Wat maakt het verschil, in beide gevallen is er luchtverplaatsing boven het wateroppervlak. Ik ben vooral benieuwd wat het verschil is voor de vissen. In beide gevallen heeft de lucht die verplaatst wordt boven het water dezelfde temperatuur. “Tochten” (????) doet het sowieso.

Niet zo vreemd gedacht toch?
 
Wat maakt het verschil, in beide gevallen is er luchtverplaatsing boven het wateroppervlak. Ik ben vooral benieuwd wat het verschil is voor de vissen. In beide gevallen heeft de lucht die verplaatst wordt boven het water dezelfde temperatuur. “Tochten” (????) doet het sowieso.

Niet zo vreemd gedacht toch?

Ik snap het verschil ook niet zo moet ik zeggen maar ja ik ben dan ook blond:)
 
Als het de lucht over het water getrokken wordt, wordt het oppervlak minder verstoort dan wanneer het er overheen geduwd wordt. Voor de schuimnestbouwers lijkt me dat inderdaad prettiger (/minder vervelend).
 
Als het de lucht over het water getrokken wordt, wordt het oppervlak minder verstoort dan wanneer het er overheen geduwd wordt. Voor de schuimnestbouwers lijkt me dat inderdaad prettiger (/minder vervelend).
Dat argument houdt steek. Als men over tocht praat echter niet, dan heb je het over koude lucht (denk maar aan een raam dat tocht) en er zijn met dit weer maar weinig woonkamer waar de lucht veel verschilt van de temperatuur van de bak.
 
Als het de lucht over het water getrokken wordt, wordt het oppervlak minder verstoort dan wanneer het er overheen geduwd wordt. Voor de schuimnestbouwers lijkt me dat inderdaad prettiger (/minder vervelend).
Maar zo'n GroTech Cool Breez heeft toch maar 1 functie en das blazen.
 

Terug
Bovenaan