Temperatuur schommelingen in Amazone zijrivieren?


E

--EasY--

Guest
Hallo allemaal,

Mijn paludarium is aan het indraaien! Hier zit ook een significant watergedeelte onder (100x50x50). Deze omgeving is compleet computer gestuurd.

Het systeem haalt meetwaardes op uit Costa Rica (La Selva biological station). Dit station meet echter geen watertemperaturen. Deze waarden bouw ik dus uit lucht temperatuur, zon intensiteit, regen en dergelijke.

Nu de grote vraag: Weet iemand hoeveel temperatuur schommeling in een biotoop "normaal" is? Zoals ik de waarden nu simuleer heb ik 24-26 graden overdag, en zakt de temperatuur in de nacht naar zo'n 22-23 graden. Na regenval tikt hij soms zelfs de 20.7 aan, maar hersteld altijd weer naar een gemiddelde temperatuur van 23.8 graden.

Weet iemand in hoeverre dit realistisch is? Wat vinden de vissen ervan? Ik neem aan dat het veel scheelt in hoe diep water de vissen leven (ondiepe poelen warmen veel sneller op) maar kan hier maar weinig over vinden.
 
Dat is heel realistisch ik kom regelmatig in de tropen en geloof me daar kan het flink afkoelen als de moesson begint en er bakken water uit de lucht komt.
 
Mja, dat weet ik dat het hard kan regenen! Met de regen gaat de temperatuur ook behoorlijk omlaag.

Maar los daarvan bedoel meer het reguliere dag-nacht ritme... Als ik toch aan het bouwen ben is dat regelen op een gegeven moment niet heel moeilijk, maar ik wil wel dat het realistisch is (en dat de vissen het ook prettig vinden).
 
Dag en nacht ritme in de tropen is heel simpel.

05.30 Uur word het / is het licht en om 18.00 is het pikkedonker
 
ja dat is voor licht maar topic hier gaat over de temperatuur
 
Inderdaad Martin! Licht komt netjes van het meteo station. Inderdaad 6AM licht, 6PM donker zo ongeveer. Ik schuif deze nu tijd 4 uur op zodat ik licht heb van 10AM tot 10PM. Dat is inderdaad niet het probleem... Net zoals lucht temperatuur, luchtvochtigheid en regenval.

Probleem is water temperatuur... Ik kan niets vinden op internet dat iemand dat ooit gemeten heeft om schommelingen weer te geven. Ik zie wel overal dat plotselinge schommelingen slecht zijn voor weerstand van vissen, maar dit zou een geleidelijke regeling betreffen. Verwarmen via een normale auqarium verwarming, afkoelen door middel van afschakeling of een kleine (automatische) waterverversing... Maar ik zoek dus nog naar de mate van schommeling...
 
Moeilijke vraag en kan volgens mij bv alleen een bioloog antwoord op geven die daar specifiek onderzoek naar gedaan heeft en dan nog zal het afhangen van het jaargetijde enz.
M'n gevoel zegt dat je huidige situatie gemiddeld genomen best realistisch is maar geen idee hoe je vissen er op zullen reageren.
 
Ik vind het ook vreemd dat er nergens iets likt te zijn rond dit. Dan ga ik het maar zelf uitvissen :)
 
als jij de verwarming plots uitzet.
Stel jouw bak is 24 graden met lampen aan en verwarming aan. Dan gaat het licht uit zet je de verwarming ook uit.. Als het gewoon in de woonkamer staat zal het langzaam afkoelen.
Ik heb zelf 120L zonder verwarming en dit koelt 's nachts zo'n 2 graden af. Wordt niet lager dan 21-22graden en de woonkamer is dan 16.
Die 2 graden in tijdsbestek van zeg maar 8uren dat lijkt me niet zo erg :)
 
Inderdaad is de snelheid van het afkoelen afhankelijk van de omgevings temperatuur als je alleen werkt methet uitzetten van de verwarming. Aangezien de sturing in mijn systeem ook kraanwater en/of osmose water automatisch kan bijvoegen, kan ik dit "misbruiken" omde temperatuur sneller of dieper (b.v. in de zomer) te laten dalen. Sowieso verdampt veel water in het paludarium, dus water toevoegen moet sowieso met regelmaat.

Blijft de vraag wat "normaal" is in de tropen qua schommelingen van watertemperatuur. In ondiepe poelen zal dat weer heel anders zijn dan in diepere rivieren... Dus eigenlijk moet de vraag zijn "hoeveel schommelt de temperatuur binnen 24 uur in de leefomgeving van"... Wat het nog moeilijker maakt. Toch maar een reisje plannen met een temperatuur logger???? ;)
 
Ja want water ook in de natuur zal nooit zo snel afkoelen. Ik denk dat het ongeveer gelijk is namelijk als de verwarming uit zetten...
Maar ja, zeker weet ik het niet.
Plan maar een tripje :D
 
Inderdaad in de nacht gaat de luchttemperatuur omlaag naar zo'n 20 graden. Het water heeft daar inderdaad veel minder last van. Regen is natuurlijk wel iets dat water sterk kan afkoelen. Zover ik weet zijn b.v. Corydoras daar gevoelig voor en zien dat als "teken" om eieren te gaan afzetten. Dus misschien moet ik mijn formule aanpassen zodat de zon en lucht minder invloed heeft, de regen meer...??

Toch zo'n tripje nodig indd :)
 
Ja klopt, met corydoras verversen met koeler water is wel leuk ja ;)

Als daar de temp in de nacht naar 20 gaat en het niet regent.. het overdag 24 graden is zou de temp 's nachts denk ik zo'n 22 graden worden op zijn minste. Maar dat hangt natuurlijk ook van de diepte, stroming en grootte van het water af...

TRIPJE! (met foto verslag ;) )
 
Je hoeft niks speciaals te doen je kan af en toe gewoon een nacht je thermostaat uitzetten heb ik met mijn blauw/zwarte tijgers wel eens vergeten en dan zitten ze al gauw op 17-18 graden snachts.

Ze gaan echt niet meteen op hun rug liggen en dat er dan van mijn groep (voorheen 80) 1 doodgaat vind ik niet representatief want dat gebeurt in grote groepen toch wel met enige regelmaat
 
Ik heb een keer een mailtje gestuurd naar Tom Christoffersen - eigenaar van http://apisto.sites.no/ - die regelmatig op expeditie gaat in de Amazone:

Hello Ivo,

Thank you for the nice words about my site!

I'm sorry to say that I haven't measured the temperatures much during the evenings and nights in the habitats... I have a few recordings from the early mornings and the middle of the day.
The temperatures don't vary very much, but again I say; I haven't measured much during the night!
Changing the temperature of water takes time.... A shallow small stream inside the jungle, in the shade of huge trees, with a temperature of 25 �C, will not vary much even if the lowest air temperature at night goes down to 24�C, and the highest day temperature reaches 30 - 35�C.
Stagnant waters, streams or pools in areas where vegetation (giving shadow) around them is missing or has been cut down, thus leaving the waters to direct exposure to the sun, seem to vary a little bit more... I just have a few records, but the temperature was a few degrees C lower at 08:00 in the morning, than the evening before, at 17:00.

In my fishroom, the water temperatures normally goes down 1-2�C during the night (the room is heated, not each tank, and the lights during the day raises the temperature a little bit)

The different temperatures in the habitats of A. allpahuayo: The 31,6�C was measured in a habitat exposed to the sun most of the day, the others were not.
All three temperatures where measured between 07:00 and 11:00 a.m.
The variations are a result of different air temperature, and as such differences often last for longer time, I think that has more influence to the temperature than the differences day/night.
In October, some days or periods of time, the air temperature during the day could exceed 42�C. The temperatures during the night in these periods usually exceed 30�C. We still often measure only 25-28 �C in shaded streams, while open, stagnant water could measure 34,4�C (as in Rio Tapiche)!

I have already discussed this in a Norwegian forum, and next October, when in the Amazon again, I will measure the water temperatures in a few biotopes morning, noon, evening and midnight.
I will then get many more results, on which I can base my opinions.

Best wishes,

Tom C
Hopelijk zit er iets interessants tussen.

~ Ivo
 
Kijk dit helpt heel veel! Zoals het vermoeden al was, zal de temperatuur door zonlicht en lucht temperatuu maar enkele graden zijn. Daar ga ik dus op mikken. Overdag 25, in de nacht 23 ofzo. De regen zal nog steeds een significante temperatuur daling laten zien, maar dat zit ook zo al in de formules die ik nu gebruik.

Ik ben ook benieuwd naar nieuwe meetwaardes die hij wellicht naar boven tovert. Tot zover in ieder geval bedankt!
 
Nice Ivo :) Vermoede hetzelfde, maar kreeg geen metingen gevonden... Toen ikzelf in Costa Rica was heb ik geen metingen gedaan van waterwaarden en tempraturen ;)
 
Costa Rica dat is onze vakantiebestemming in Augusutus 2014 :) Niet direect voor de vissen eigenlijk, maar is dat een beetje interessant daar?
 
Dat is dus nog 100% open. Ik zou wel graag naar La Selva Biological station gaan, merendeels omdat ik daarvan de meteowaardes ophaal waarmee ik weer de mogeving naspeel in mijn paludarium.

Tot nu toe is de planning dat we naar een bruiloft in de buurt van Boston gaan, en in een driehoek via Costa Rica vliegen. Verder nog 0% geplanned. Tips zijn welkom, ook eventuele locatie organisaties die eea kunnen regelen. Ik ben gek op fotografie, wildlife en macro, dat moet zeker aan bod komen :)
 
Corcovado is mooi, maar een complete ellende om te komen... 40 km ofzo en je rijdt er 2 uur op :S Nog vervelender is als het gaat regenen, want dan kun je gewoon niet terug vanwege de riviertjes waar je doorheen moet crossen.

wij zijn 4 weken gebleven waarvan ik eigenlijk maar ��n locatie wat saai vond. (let alvast niet op schrijffouten heb nu geen zin om de namen op te zoeken)

Van San Jose naar Puerto Viejo Herredia gereden (normaal ongeveer 1,5 uur, maar als je net als ons verkeerd rijd 6 uur via de vulkaan de Poas) en zijn een week in Heliconia Island gebleven. Prachtige plaats van 2 Nederlanders met ontzettend veel wildlife... deze plek is gelegen langs de rio Sarapiqiu waar behoorlijk veel vis inzit. Je kunt hier P Dovii, T Sieboldi A Altifrons en nog een aantal Cryptoheros soorten treffen. (ook de enige plek waar wij meerdere gifkikkers hebben aangetroffen)

Vanuit Heliconia Island enkele uitstapjes gedaan naar Tortuguero, Catarata del toro (mooie plek voor kolibri te fotograferen), Braulio carillo en nog een aantal plekken.
Week voorbij zijn wij naar de Monte verde gereden (ongeveer 6 uur) daar wat uitstapjes en activiteiten gedaan (hoopjes kolibri daar ;) )

Toen naar een plaats vlakbij Parque nacional playa ballena (ook weer 4 uur rijden) en voor mij een tegenvaller... weinig te doen en het minst mooi van alle plekken.

Toen naar Puerto Jimenez (rond de 4a5 uur rijden) en op 2 uur afstand van de zuid entree van corcovado (piepweg) Hoopjes papegaaien, en ander wildlife.

Heliconia, Monte Verde en Puerto Jimenez waren voor mij de toppers om te verblijven. En de mooiste plekken waren voor mij Tortuguero, Catarata del Toro, Kolibri garden en de wegen naar de parken toe waar je vreselijk veel dieren zag.

Vragen over dieren, verblijf, huur auto enz enz enz stel ze maar hier of via PB.
 
@meksjoef: Ik ga je met de tijd zeker PB'en! Het stuk wat je hier schreef helpt ook al veel! Thnx!
 
Was laatst bij iemand die zo goed als heel centraal Amerika heeft bezocht. In eerste instantie was hij hier voor de lol, maar hij en een kameraad van hem hebben ook regelmatig gesnorkeld in de rivieren en meren met als doel vissen te vangen.

De keren dat ze savonds hadden gesnorkeld kwamen ze na 10 a 15 minuten al uit het water omdat het te koud was.

De tempratuur schommeling is dus groter dan we zouden denken.... heb gevraagd of ze hadden gemeten, maar helaas.

Maar is dat te realiseren in het aquarium / terrarium? Ik denk van niet tenzij je een koelsysteem aansluit.
 
Interessant! Dat zou dan ondiep water geweest moeten zijn denk ik?

Jammer dat ze niet hebben gemeten... De enige manier hoe ik vesnelt kan koelen is door het (automatisch) toevoegen van leidingwater. Dus ik kan wel iets met afkoelen door waterverversen steeds een beetje te plannen in de avond. Of dat echt effect gaat hebben weet ik nog niet. Ik moet veel osmose water inpompen om de Kh laag te houden in de bak, en osmose pompt niet zo snel...

Voor nu berekent de formule watertemperatuur met slechts heel kleine schommelingen. Zomaar een uitsnede:

TimeStamp|Light|AirTemp|WaterTemp
01/06/2014 00:00|0.0|23.08|24.64
01/06/2014 01:00|0.0|23.01|24.58
01/06/2014 02:00|0.0|22.96|24.52
01/06/2014 03:00|0.0|22.75|24.46
01/06/2014 04:00|0.0|22.5|24.4
01/06/2014 05:00|0.005|21.96|24.34
01/06/2014 06:00|2.18|21.39|24.27
01/06/2014 07:00|111.6|21.59|24.19
01/06/2014 08:00|284.9|23.77|24.15
01/06/2014 09:00|632.7|27.07|24.17
01/06/2014 10:00|842.0|28.65|24.27
01/06/2014 11:00|1531.0|30.76|24.43
01/06/2014 12:00|1494.0|31.46|24.65
01/06/2014 13:00|1232.0|29.98|24.85
01/06/2014 14:00|1336.0|31.25|25.03
01/06/2014 15:00|1199.0|31.3|25.22
01/06/2014 16:00|402.9|28.98|25.37
01/06/2014 17:00|268.3|28.42|25.45
01/06/2014 18:00|1.482|25.53|25.49
01/06/2014 19:00|0.0|23.65|25.46
01/06/2014 20:00|0.0|22.86|25.4
01/06/2014 21:00|0.0|22.43|25.32
01/06/2014 22:00|0.0|22.26|25.24
01/06/2014 23:00|0.0|22.58|25.13

Dit zijn allemaal gemeten waardes, de laatste (WaterTemp) is gesynthetiseerd. Zoals je ziet doe ik nu nog niet veel varieren in watertemp, varieert een graad ofzo tussen dag en nacht. Dus nu de vraag of ik dat moet gaan aanpassen...
 
Amazone bak... Dus lage KH, anders krijg ik ook nooit de pH naar zuur (nu pH=6.0). De KH=2 in de bak, uit de kraan hier komt KH=7, behoorlijk hoog.
 
--EasY-- zei:
Het systeem haalt meetwaardes op uit Costa Rica (La Selva biological station). Dit station meet echter geen watertemperaturen. Deze waarden bouw ik dus uit lucht temperatuur, zon intensiteit, regen en dergelijke.

Omdat je het hier hebt over Costa Rica... Costa Rica is geen Amazone zoals je vast en zeker zal weten :) Vandaar mijn vraag/opmerking :)

edit: lees de titel nu pas :p schrap mijn opmerking dus maar...
 
Owwwwww juist. Ja dat is een "tekortkoming"... Ik kon nergens in de Amazone een meetstation vinden die dit soort data algemeen beschikbaar stelt. Dus dit was zeg maar "the next best thing" :p
 

Terug
Bovenaan