Temperatuur controller


Melkie

Well-known member
Lid geworden
5 april 2022
Berichten
189
Leeftijd
42
Al redelijk wat topics gelezen maar kom er niet achter of het voor mijn intentie gaat werken en zo ja, hoe dan?
2 bakken met verwarming met thermostaat erin. De reden dat ik een controller er tussen wil hebben is als een verwarming op hol zou slaan en de bak gaat koken.
Het probleem zit bij mij "met ingebouwde thermostaat", gelezen dat dit niet werkt in combinatie met een temperatuur controller. Gezien waarvoor ze bedoeld zijn, logisch.

Voordat ik er 2 ga aanschaffen en het werkt niet... is het zo dat waarvoor ik ze in ga zetten, je deze wel kan gebruiken en dan zo instelt dat die de stroom onderbreekt bij temperatuur van, zeg 30 graden? (de max wat de bak zou mogen worden).
Hoe stel je de temperatuur dan in waarin de stroom er wel op blijft? Erg laag, op zeg 15 graden?
 
Voorde zeewaterbak heb ik een soortgelijke als deze:


Sensor hang je in de bak en als de temp is bereikt dan slaat hij af en krijgt de verwarming geen stroom meer.
Ow, die ook netjes, dank je wel voor de link. Ok, dan heb ik het verkeerd begrepen misschien..je stelt de doeltemperatuur in en zolang deze niet is bereikt, blijft de stroom erop staan?
 
Ja dat klopt hoor en hij slaat af (levert geen stroom meer) als de temp die je instelt is bereikt en die kun je bv 1 graad hoger zetten dan je verwarming.
Ik gebruik hem op een cooler bij de zeewaterbak en als de temp boven de ingestelde temp komt dan slaat hij . Dat moet ook werken met de verwarming want dat staat erbij beschreven:

  • Breed temperatuur meetbereik.
  • Verwarming of koeling controle.
 
Vandaar dat ik het al niet geheel begreep hoe je dit dan moest doen met, de stroom moet erop blijven. De controller kent geen ondertemperatuur, alleen een max :oopss:
Het is te warm om na te denken. Dank je wel!!!
 
Vandaar dat ik het al niet geheel begreep hoe je dit dan moest doen met, de stroom moet erop blijven. De controller kent geen ondertemperatuur, alleen een max :oopss:
Het is te warm om na te denken. Dank je wel!!!
Klopt niet helemaal, je hebt er ook temperatuurcontrolers die beide kunnen (koelen en verwarmen) dus die hebben en een maxtemperatuur en een ondertemperatuur wij hebben hem van aliexpress (stukken goedkoper en net zo effectief)
 
Klopt niet helemaal, je hebt er ook temperatuurcontrolers die beide kunnen (koelen en verwarmen) dus die hebben en een maxtemperatuur en een ondertemperatuur wij hebben hem van aliexpress (stukken goedkoper en net zo effectief)
Die had ik gezien inderdaad maar ging voor de niet koel variant. Dank je wel voor de tip, mocht ik er toch zo eentje op de kop tikken dat daar mijn verwarring vandaan is gekomen :rolleyes:
 
Klopt niet helemaal, je hebt er ook temperatuurcontrolers die beide kunnen (koelen en verwarmen) dus die hebben en een maxtemperatuur en een ondertemperatuur wij hebben hem van aliexpress (stukken goedkoper en net zo effectief)
Dat is als het goed is die uit mn link als ik de beschrijving zo lees.
 
Ik heb een inkbird, en die werkt hier prima.
Heb er 1 die ook kan koelen, wel zo lekker in de zomer
 
Ik heb ook een inkbird, erg fijn apparaatje. Nooit meer bang dat mn verwarming op hol slaat en ik gekookte vis heb.
 
Ik heb ook een inkbird, erg fijn apparaatje. Nooit meer bang dat mn verwarming op hol slaat en ik gekookte vis heb.
Precies, dat is dus wat ik graag wil voorkomen. De kosten zijn het niet en kan een hoop leed besparen.
 
En zelfs dan word m’n inkbird nog in de gaten gehouden door m’n aquarium controller.
En wat houdt de aquarium controller in de gaten ;)
Snap wat je zegt hoor, er kan altijd iets mis gaan.
 
En wat houdt de aquarium controller in de gaten ;)
Snap wat je zegt hoor, er kan altijd iets mis gaan.
De controller houd oa ook de temperatuur in de gaten, mocht de inkbird buiten de perken gaan word ie uitgeschakeld.

Maar ik werk met titanium heater zonder eigen thermostaat
 
De controller houd oa ook de temperatuur in de gaten, mocht de inkbird buiten de perken gaan word ie uitgeschakeld.

Maar ik werk met titanium heater zonder eigen thermostaat
Ah zo, ja dan zit je eigenlijk de dezelfde opstelling als ik van plan ben, ervoor zorgen dat je bak niet wordt gekookt :)
 
Hey buddy,
ik heb deze inkbird gekocht en ben al halve jaar super tevreden.
Het min. en max. temperatuur geef je aan. bij mij is 30c - 30.3. Minder verschil kan je niet instellen. Daar tussen gaat de verwarming aan en uit.
Je hebt twee sensoren en twee stopcontacten voor 2 verwarming.
Doe een sensor in een bak en andere in je tweede bak.
Stel de temperaturen van je verwarming hoger dan 30.3c bijvoorbeeld 31c. Rest wordt geregeld door inkbird.
Ben een keer om haf 2 wakker gemaakt door zijn alarm, omdat ik het vergeten was om het weer aan te zetten na een water wisseling. Super chill.
https://www.amazon.nl/gp/product/B07WXG7564/ref=ppx_yo_dt_b_asin_image_o06_s00?ie=UTF8&psc=1
 
Ik heb geen inkbird en ken deze verder niet maar ja voor dik 10 euro heb je zon controller zoals ik bij Ali heb gekocht en dat werkt prima voor dat doel.
 
Hey buddy,
ik heb deze inkbird gekocht en ben al halve jaar super tevreden.
Het min. en max. temperatuur geef je aan. bij mij is 30c - 30.3. Minder verschil kan je niet instellen. Daar tussen gaat de verwarming aan en uit.
Je hebt twee sensoren en twee stopcontacten voor 2 verwarming.
Doe een sensor in een bak en andere in je tweede bak.
Stel de temperaturen van je verwarming hoger dan 30.3c bijvoorbeeld 31c. Rest wordt geregeld door inkbird.
Ben een keer om haf 2 wakker gemaakt door zijn alarm, omdat ik het vergeten was om het weer aan te zetten na een water wisseling. Super chill.
https://www.amazon.nl/gp/product/B07WXG7564/ref=ppx_yo_dt_b_asin_image_o06_s00?ie=UTF8&psc=1
Super! Dank je wel voor de uitleg over de inkbird en het instellen ervan. Top!
 
Hey buddy,
ik heb deze inkbird gekocht en ben al halve jaar super tevreden.
Het min. en max. temperatuur geef je aan. bij mij is 30c - 30.3. Minder verschil kan je niet instellen. Daar tussen gaat de verwarming aan en uit.
Je hebt twee sensoren en twee stopcontacten voor 2 verwarming.
Doe een sensor in een bak en andere in je tweede bak.
Stel de temperaturen van je verwarming hoger dan 30.3c bijvoorbeeld 31c. Rest wordt geregeld door inkbird.
Ben een keer om haf 2 wakker gemaakt door zijn alarm, omdat ik het vergeten was om het weer aan te zetten na een water wisseling. Super chill.
https://www.amazon.nl/gp/product/B07WXG7564/ref=ppx_yo_dt_b_asin_image_o06_s00?ie=UTF8&psc=1
Nou lijkt me die -30 graden wat overbodig? Bij nul graden zal er zelfs weinig leven in je bak zitten, denk ik. Koeling beneden de 22 tot zo ongeveer 24 graden is voor een zoetwaterbak niet nodig. :);)
 
Nou lijkt me die -30 graden wat overbodig? Bij nul graden zal er zelfs weinig leven in je bak zitten, denk ik. Koeling beneden de 22 tot zo ongeveer 24 graden is voor een zoetwaterbak niet nodig. :);)
Ijsvissen toch???
Is stiekem een koppelteken en niet het min teken :p
 
Ijsvissen toch???
Is stiekem een koppelteken en niet het min teken :p
Seal GIF
 
Nou lijkt me die -30 graden wat overbodig? Bij nul graden zal er zelfs weinig leven in je bak zitten, denk ik. Koeling beneden de 22 tot zo ongeveer 24 graden is voor een zoetwaterbak niet nodig. :);)
lol streep betekent tot in hier.
 
Belangrijkste is dat je geen mechanische thermostaat hebt. Die willen nog weleens blijven plakken in de aan stand. Bij het relais van de controller gebeurt dat ook weleens, maar dat is echt sporadisch. En dan heb je nog de alarmmelding.
 
Laat ik je vertellen dat ik in al die jaren dat we aquariums hebben gehad nog nooit een thermostaat hebben gehad waarvan het bi-metaaltje bleef hangen met nare gevolgen. Het komt denk ik dan ook zelden voor maar onmogelijk zal het niet zijn. Soms bouwen we we controle op controle en gaat er iets mis waar we geen rekening mee hielden. Zo bouwde ik een aquariumcontroller die alles wat je maar kan bedenken bijhield. Daarin bouwde ik ook extra controles in die waarschuwden wanneer er iets mis was. En delen wanneer er desondanks toch iets fout zou gaan alles automatisch afsluiten en mij waarschuwden met een signaal, optisch én akoestisch. Toen gebeurde er dit: Plotseling werd ik met blauwe lampen en sirene geloei naar het ziekenhuis gebracht. Mijn vrouw werd geconfronteerd met signalen en knipperlichtjes onder mijn bak. Ze trok de stekker in en uit het stopcontact en besloot op allelei knopjes te drukken. Ze kreeg het voor elkaar om het alarm uit te krijgen maar liet het probleem kennelijk doorgaan. Mijn visjes hebben het voor een aantal niet gered, teveel CO2. Alles, de moraal van het verhaal, is nooit te voorzien en ik heb geleerd maak je er ook niet te druk over.
 
Nee, dat is waar. Je kunt niet alles uitsluiten. Maar een redelijk niveau van zekerheid vind ik wel wenselijk. Bij mijn thermostaat ging de temperatuur alle kanten op. Het was me niet duidelijk of enkel het aan- en uitschakelpunt meerdere graden uit elkaar lagen of dat het ding helemaal niet betrouwbaar was. In elk geval kreeg ik bij een instelling van 21 nog steeds regelmatig 25 graden. Terug naar de winkel gegaan. Daar gaven ze aan dat ze dat vaak zien en dat was dat. Mijn vertrouwen was weg.
Daarbij hoor je toch wel vaak dat zo'n thermostaat uiteindelijk een keer blijft hangen.
Mij geeft zo'n inkbird een veiliger gevoel, ook al is die ook niet onfeilbaar.

Wel naar trouwens om zo thuis te komen uit het ziekenhuis en dan te zien dat je vissen er zo aan toe zijn. 😟
 
Belangrijkste is dat je geen mechanische thermostaat hebt. Die willen nog weleens blijven plakken in de aan stand. Bij het relais van de controller gebeurt dat ook weleens, maar dat is echt sporadisch. En dan heb je nog de alarmmelding.
Je vergeet dat die thermostaten met een bimetaaltje werken wat op den duur lam word (metaalmoeheid) end at dat de reden is waarom een thermostaat blijft doorverwarmen
 

Terug
Bovenaan