telescoopoog sluierstaart die maar niet opknapt


J

JannekeTanneke

Guest
Beste mensen,

Het is alweer een tijd geleden dat ik op het forum geweest ben.Leuk om weer alles te lezen! Misschien kan iemand mij verder helpen met het volgende:
We hebben een zwarte telescoopoog sluierstaart. We hebben hem al jaren. Een poos geleden hebben de vissen een schimmelinfectie gehad, die met succes bestreden is. Allen de zwarte herstelde niet. Ik heb hem apart gezet en na behandeld. Hij knapte op en at weer. Terug in de bak hing hij weer op de bodem met de vinnen plat.
Nu zit hij weer apart, hij lijkt zich beter te voelen. (met esha 2000 erbij) Maar eet nog steeds niet.
Dit duurt nu al weken. Hij knapt niet op, wordt ook niet zieker... Wie weet wat er aan de hand kan zijn en hoe kan ik hem helpen?
 
Hallo Janneke.

Hoe is het water waar je hem in terug zet.
Weet je daar de waarden van?
Wordt het water gefilterd, en hoe?
En hoe vaak ververst?
En heb je een foto van de bak?
 
Afstrijkje maken, misschien heeft hij ergens anders last van.
 
Weet je wat de oorzaak van de schimmel was? meestal is dat een gevolg van iets anders.
Ik zou voor de zekerheid een afstrijkje maken.
 
allemaal hartelijk bedankt voor de moeite van het lezen en antwoorden!

Het water in de Quarantaine bak komt uit het aquarium. Het water in het aquarium wordt elke week voor 1/3 deel ververst. Er zit een Eheim pomp in.
De schimmel heb ik waarschijnlijk met nieuwe plantjes meegenomen. De ander vissen hebben nergens last (meer) van en zijn levendig. Alleen de Telescoop wil maar niet opknappen.
Nu ik dit zo schrijf valt me in dat hij ongeveer een half jaar geleden een uitstulping in zijn zij had. Ik dacht aan een tumor en verwachtte dat hij zou sterven. De tumor verdween. (nee het was geen parasiet, echt een onderhuidse uitstulping)

Waar kun je een afstrijkje laten maken? Ik heb het nog nooit aan de hand gehad.

Het grootste verschil met de Qurantaine bak en het aquarium is dat het aquarium een kap heeft en de pomp in de quarantaine bak net iets harder circuleert. Er is dus meer zuurstof in het water. De waterstand is ook lager.

Er is echter niemand die dit beeld herkent? ?
 
Schimmel neem je niet zomaar met plantjes mee en dat je vissen er dan last van krijgen. Vaak is het een gevolg van iets anders, parasieten, een beschadiging enz. Hoe weet je zo zeker dat het schimmel was? Was het pluizig of waren je vissen gewoon wit uitgeslagen?

Wit uitgeslagen kan ook een verdikte slijmhuid zijn als gevolg van parasieten enz.

Het kan zijn dat er van binnen iets niet goed zit bij je telescoopoog, maar het zou ook iets kunnen zijn als parasieten.

Vaak kun je bij een goede aquarium of vijverwinkel wel een afstrijkje laten maken. Ze nemen dan een beetje slijmhuid en kijken met een microscoop of er parasieten te vinden zijn of wellicht nog schimmel.

Ik zou je toch aamraden dat te doen, dan kun je dingen uitsluiten. Je moet een vis niet gaan behandelen als je niet zeker weet wat hij mankeert ;)
 
Een foto van de bak en van de vis lijkt me geen gek idee.
 

Terug
Bovenaan