Tegen alle regels in


Margaretha54

Well-known member
Lid geworden
15 april 2018
Berichten
132
Leeftijd
70
Ik had een paar maanden geleden bij de opstart een prachtige bak.
Toen begonnen de problemen. Algen, witte aanslag op donkere bodem, waterwaarden, allerlei anti-algproducten, donkere periode, Easy Carbo, Profito, tientallen adviezen van fora etc. etc.
Uiteindelijk heb ik een week geleden de bak leeg gemaakt, een algentroep, en ga ik opnieuw beginnen.
Gisteren was ik bij een vriend en die heeft een bak van 160x60x60 ongeveer en die ziet er zo uit (de eerste lampen waren net aangesprongen)

Ben aquarium.jpg


Verzorging:
Overloopfilter met dus bak water onderin de kast en een potfilter met keramische pijpjes en filterwatten.
Nooit water verversen alleen verdampt water aanvullen.
Hevelen? Nooit gedaan.
Geen stroming zichtbaar (geeft zelf aan dat de pomp eigenlijk iets te zwak is).
Als de pomp wat traag wordt haalt hij alles er uit en spoelt het onder de koude kraan af, inclusief de keramische pijpjes. De bak met water onderin wordt leeg gemaakt en met kraanwater weer gevuld.
Af en toe, als hij er aan denkt, gooit hij wat Easy Carbo en Profito in het water.
Waterwaarden meten? Nooit gedaan.
Algen? Wat zijn dat (bij wijze van spreken)?
Op de bodem? Uitgewassen zilverzand van de Praxis (2 euro per 25 kg, 2 zakken).
Hij doet in feite alles wat God verboden heeft en hij heeft een prachtige bak en ook altijd gehad.
Ik denk dat ik het ook maar eens ga proberen.......
 
Laatst bewerkt:
Je ziet direct dat dat zand niet goed is. Er is duidelijk bodemrot, en nog behoorlijk veel ook. Zodra de bodem iets wordt verstoord zal alles in die bak onmiddellijk het loodje leggen. Ik heb oprecht nog nooit zo'n erge bodemrot gezien.

Niet verversen is over het algemeen prima, alleen dat bijvullen is op den duur gevaarlijk. Mineralen en andere opgeloste stoffen verdampen niet. Als je met kraanwater bijvult voeg je dus ook meer mineralen toe, en op den duur wordt het giftig. Er was hier laatst een lid met ditzelfde probleem. Dus als je alleen water bijvult en niet afhevelt, altijd met osmosewater vullen.

Deze bak is dus een tikkende tijdbom. De ophoping van mineralen kan jaren duren, maar de bodemrot is nu zo erg dat de bodem gelijk verwisseld zou moeten worden.
 
Structuur is erg belangrijk bij onderhoud van een bak. En al zeker bij verversen en het toedienen van voeding.
 
Pfoehhh...... wat ben ik blij dat ik het op dit forum gezet heb..... vandaag zouden we het zand gaan halen.
Gaat dus niet gebeuren!!
Dan maar toch weer beginnen met het uitgewassen donker grind wat ik heb en lering trekken uit wat er allemaal gebeurd is de afgelopen maanden.
Dank jullie wel !!
 
Ook de uitwerpselen van de vissen verdampen niet, dus die bak is feitelijk een open riool, op termijn gaan de vissen hier uiteindelijk ook aan dood.
 
Ik heb hem al gezegd dat hij het zand niet hoeft te brengen. Heb even een discussie gehad maar hij begrijpt het wel.
Hij haalt de bak eenmaal per jaar helemaal leeg en het water dat hij toevoegt is afgekoeld heet water uit de kraan dat een paar dagen gestaan heeft.
Hij heeft altijd bakken gehad en het altijd zo gedaan.
Oke, maar ik ga het toch niet doen.

Even een ander vraagje: wat betekent dat schuine bandje met "TS" bij mijn logo op dit forum?
 
Dank je.
Hij zei ook dat ook mijn bodem op den duur zou gaan rotten.
Hoe vaak moet ik eigenlijk de bak vernieuwen?
Ik heb grind van 2-3 mm.
 
Nou als je goed onderhoud pleegt en alles goed is ingedraaid dan hoeft dat haast nooit en kun je volstaan met heel af en toe de bodem te stofzuigen. Hoevaak dat moet en of dat moet verschilt van bak tot bak.
 
Dank je.
Hij zei ook dat ook mijn bodem op den duur zou gaan rotten.
Hoe vaak moet ik eigenlijk de bak vernieuwen?
Ik heb grind van 2-3 mm.
Veel mensen doen dat nooit, beter om van de bodem af te blijven daar daar de grootste bacteriecultuur in zit, vaak worden ook slakjes in gezet om de bodem wat losser te houden, soms even wat afzuigen maar nooit te diep, mocht je bodem erg vuil worden dan elke maand een 4e deel doen, dan blijft de bacteriecultuur instand.
 
Dank jullie. Dat is mooi.
Rest mij om te zeggen dat ik toch een heel klein beetje teleurgesteld ben omdat zijn planten er zo prachtig bijstaan, hij geen algen heeft, maar vooral eigenlijk omdat ik het mijn corrydora's zo gegund had.
 
Geen algen wil zeggen dat de balans tussen voeding en licht kloppend is, als dat goed is krijg je mooie planten en geen algen.
 
Je kan perfect een bakhouden waar zogezegd weinig onderhoud aan nodig is zoals in jou eerste bericht . Ik ken ook dergelijke bakken nooit waterwissel nooit dit nooit dat . Het kan perfect enkel moeten die mensen dan ook eens eerlijk zijn en zeggen wat ze dan wel doen . Ik zou het een beginner nooit aanraden .
 
Pfoehhh...... wat ben ik blij dat ik het op dit forum gezet heb..... vandaag zouden we het zand gaan halen.
Gaat dus niet gebeuren!!
Waarom neem je dan geen filterzand?
Ja, ik ga met Richard mee, met zand is opzich helemaal niks mis. Alleen af en toe even in een deel van de bodem woelen, of slakken natuurlijk.
Ik gebruik ook filterzand, harstikke blij mee:daisy:
 
Filterzand? Ik heb een gegoogled. Dat heb je in fijn, middel en grof.
Welk filterzand gebruikt u?
En waar is dat te koop?
Wij hebben hier alleen een Pets Place en een Hornbach in de buurt.
Online?
 
De Hornbach verkoopt Aquasand met ook een korrel van 0,4-0,8mm. Is in meer kleuren te koop en verder fijn spul.
 
Viel bijna van me stoel als ik sommige reacties hier lees vooral de eerste slaat de plank volledig mis
Bodem rot kom zeg niet meer als een beetje algen opbouw tussen glas en zand meer veroorzaakt door licht in val van buiten af komt ook voor bij donkere bodem alleen dan valt het niet op
Bij dat mineralen verhaal :S :stars: dan zouden we allemaal een overschot aan mineralen hebben en de opbouw van andere stoffen zal ook wel mee vallen denk dat de bak goed in balans is.
Dus niet te veel en te lang licht licht licht bron in goede kleur verhouding goede bacteriecultuur niet te veel vissen en spaarzaam voeren dan gaat dit prima

Voor wat de TS betreft

Ik had een paar maanden geleden bij de opstart een prachtige bak.
Toen begonnen de problemen. Algen, witte aanslag op donkere bodem, waterwaarden, allerlei anti-algproducten, donkere periode, Easy Carbo, Profito, tientallen adviezen van fora etc. etc.
Zijn puur opstart problemen en het toevoegen van allerlei middelen heeft het probleem alleen maar erger gemaakt.
Die witte schimmel had van zelf weer verdwenen bv
Bij het opstarten is licht rust en indraaien van belang hoe je dit ook benaderd
 
Dank jullie. Dat is mooi.
Rest mij om te zeggen dat ik toch een heel klein beetje teleurgesteld ben omdat zijn planten er zo prachtig bijstaan, hij geen algen heeft, maar vooral eigenlijk omdat ik het mijn corrydora's zo gegund had.
Op zich zit er wel iets van waarheid in. Vroeger, toen heel veel zaken en ook producten domweg onbekend waren, had ook ik een bak waar ik heel weinig water ververste. Dat was op dat moment goed omdat er ook geen CO2, of een andere vorm van koolzuur, gebruikt werd. Geen zandbodem dat dan weer niet maar ook weinig licht. Hetgeen trouwens de keuze van planten wel beperkt hield. Algen, weinig last van toen.
 
...Bij dat mineralen verhaal :S :stars: dan zouden we allemaal een overschot aan mineralen hebben en de opbouw van andere stoffen zal ook wel mee vallen denk dat de bak goed in balans is.
Er worden vast mineralen opgenomen door de planten en vissen. Als die sterven of worden 'geoogst' onttrek je daarmee de mineralen aan het water.
Overige mineralen en afvalstoffen blijven wel in het water achter als je nooit ververst en alleen de verdamping aanvult.

Bij de Dode Zee wordt ook alleen de verdamping aangevuld.
 
Je ziet direct dat dat zand niet goed is. Er is duidelijk bodemrot, en nog behoorlijk veel ook. Zodra de bodem iets wordt verstoord zal alles in die bak onmiddellijk het loodje leggen. Ik heb oprecht nog nooit zo'n erge bodemrot gezien.

maar de bodemrot is nu zo erg dat de bodem gelijk verwisseld zou moeten worden.

Vraag me af waar jij dat ziet?

Ik zie alleen een algenrand op het glas. Even het zand wegschuiven en met sponsje poetsen voor het aanzicht.


Ik heb zelf bij de zijruit ook zoiets. Als ik het zand even wat weghaal, dan komen de algeneters gelijk in actie.
Het zand zelf is gewoon zuiver. En echt niet rot.

Dus voorzover ik het ziet, gewoon een algenrandje op het glas.
 
Viel bijna van me stoel als ik sommige reacties hier lees vooral de eerste slaat de plank volledig mis
Bodem rot kom zeg niet meer als een beetje algen opbouw tussen glas en zand meer veroorzaakt door licht in val van buiten af komt ook voor bij donkere bodem alleen dan valt het niet op
Bij dat mineralen verhaal :S :stars: dan zouden we allemaal een overschot aan mineralen hebben en de opbouw van andere stoffen zal ook wel mee vallen denk dat de bak goed in balans is.
Dus niet te veel en te lang licht licht licht bron in goede kleur verhouding goede bacteriecultuur niet te veel vissen en spaarzaam voeren dan gaat dit prima

Voor wat de TS betreft


Zijn puur opstart problemen en het toevoegen van allerlei middelen heeft het probleem alleen maar erger gemaakt.
Die witte schimmel had van zelf weer verdwenen bv
Bij het opstarten is licht rust en indraaien van belang hoe je dit ook benaderd

Tot Jaap! :thumbs:
 
Waarom dan steeds dat verhaal van. Even vork doorheen trekken? Of dat dan wat helpt.

Wat er onder zit, zie je niet, dus ontkennen dat er bodemrot zit is dan onzin.
 
Verzorging:

Geen stroming zichtbaar (geeft zelf aan dat de pomp eigenlijk iets te zwak is).
Als de pomp wat traag wordt haalt hij alles er uit en spoelt het onder de koude kraan af, inclusief de keramische pijpjes. De bak met water onderin wordt leeg gemaakt en met kraanwater weer gevuld.


Los van de hele discussie hierboven. Hij doet dus wel degelijk waterwissels door zijn bak water (bioloog?) te verversen.
 
Bij daad werkelijke bodem rot zijn er andere signalen die dat aangeven hoef je niet onder het zand te kijken
das dus lariekoek weer 1 van de vele verhalen die nergens op gebaseerd zijn
 
Een algenrand zou best kunnen. Maar als TS aangeeft dat de bak "algenloos" is, neem ik aan dat de ruiten nooit worden gekrabd. Ik zou het heel bizar vinden als er op de ruit geen algen groeien maar onder het zand (zonder licht) wel. En dan zijn de bovenste 2mm (die het meeste licht krijgen) wel schoon? Daarom lijkt mij bodemrot het meest waarschijnlijk, vooral gezien we van zilverzand al weten dat het bodemrot kan veroorzaken.
En ik zou het goed mis kunnen hebben, dan ontken ik niet. Maar zilverzand blijft een slecht idee

En dat van de mineralen is gewoon een feit. Als je niet dmv. waterwissels mineralen afvoert, maar wel steeds mineralen toevoegt zullen ze op den duur ophopen en problemen vormen, of het nou door te hoge tds komt, of omdat een van die stoffen in giftige hoeveelheden aanwezig is.
 

Terug
Bovenaan