Technisch vraagje over waar aquarium neer te zetten


Dommie

Well-known member
Lid geworden
18 mei 2020
Berichten
98
Leeftijd
54
Goedemorgen,

Ons nieuwe aquarium wordt 80x31,5x 46,5 (100 liter). Hij komt òf op een muurtje te staan, òf op een aquariummeubel, dat gaan we uitproberen als hij binnen is. Ik neem aan dat het gewicht van het ingerichte aquarium ruim boven de 100 kilo uit komt.

Als we voor plaatsing op het muurtje zouden willen kiezen dan loop ik tegen de volgende vraag aan: het muurtje is 30 breed, dus 1,5 cm minder dan het aquarium. Zou het een probleem zijn dat er aan beide kanten ongeveer 7 mm uitsteekt?

Of zou er dan beter een plank onder kunnen? Het bovenblad van het aquariummeubel is 81 x 36 dat zou ik daar misschien voor kunnen gebruiken.

Misschien is het sowieso beter om er een plank onder te leggen voor het geval het een keer moet worden verplaatst?

Of moeten we het muurtje vergeten en sowieso het aquariummeubel kiezen?

Graag jullie advies, alvast bedankt!
 
Ik zou er voor de zekerheid een plank onder leggen. Heb je ook gekeken of het muurtje waterpas staat?
 
Zou er altijd wat onder leggen.

Watvoor bak gaat het precies?
Sws is het zorg dat het muurtje vlak is en redelijk waterpas is
 
Muurtje moet inderdaad vlak zijn, dus eventueel met een plank en foam eronder. 7mm uitsteken is niet zo'n issue, maar met een plank op maat heb je iets meer zekerheid. Waterpas is ook wel fijn. Ook niet onbelangrijk: zorg dat je bak niet in direct zonlicht staat. Als dat muurtje in de zon staat, zou ik 'm dus toch op een meubel ergens anders zetten.
 
Fijn die snelle reacties :) . Het muurtje is glad, bovenop afgewerkt met marmer vensterbank. Jaren geleden heeft er ook een iets kleiner aquarium gestaan (die was dus precies 30 diep) en dat was qua zonlicht en waterpas geen probleem. Maar waterpas zullen we nog wel checken en ik denk dat ik inderdaad sowieso een plank er onder zal doen. Maar wellicht kiezen we voor het meubel, dat kan ook nog. (vinden de poezen ook fijner, want nu is het muurtje een fijne ligplek). Heeft iemand toevallig ook nog een tip over hoe te voorkomen dat de poezen op het aquariumdeksel gaan liggen?

Zou er altijd wat onder leggen.

Watvoor bak gaat het precies?
Sws is het zorg dat het muurtje vlak is en redelijk waterpas is
Het wordt de Trofis Start 80 van Zoo en Zo.
 
hoe te voorkomen dat de poezen op het aquariumdeksel gaan liggen?
Er iets anders op zetten? Of gaan ze toch er tussendoor lopen (on omstoten)?

Mijn ervaring is dat het plantje citroengeranium het goed doet. Meerdere potjes. Als ze de blaadjes aanraken geeft dat een sterke citroenlucht en dat vinden de meeste katten niet fijn. Durf je alleen niet te zeggen of citroengeranium giftig is, de mijne bleven er zo ver bij uit de buurt dat ik het nooit opgezocht heb.

Een rigoureuze oplossing die ik ook toe heb moeten passen omdat een kat op een randje van 4 cm op drie hoog ging zitten was dubbelzijdige tape gebruiken. Ik had wel een net hangen dat de kat op kon vangen maar meneer ging in het net hangen om er nog net wat makkelijker bij te gaan zitten. Het net maakte van het richeltje dus een comfortable leunstoel. Dubbelzijdige tape vinden ze dus echt niet leuk.
Je hoeft geen tape op de kap te plakken, evt groot stuk papier met tape erop leggen.
 
Voor een modern gelijmd aquarium is het waterpas staan helemaal geen probleem.
persoonlijk vind ik het er niet uitzien maar dat is iets anders.

Als het aquarium op de bodem staat zou ik er iets onder leggen en daarop foam.
maar als het een kunststof rand heeft zoals de bakken van juwel is foam niet nodig
 
Voor een modern gelijmd aquarium is het waterpas staan helemaal geen probleem.
persoonlijk vind ik het er niet uitzien maar dat is iets anders.

Als het aquarium op de bodem staat zou ik er iets onder leggen en daarop foam.
maar als het een kunststof rand heeft zoals de bakken van juwel is foam niet nodig

Weet je dit zeker? Een klein aquarium kan inderdaad wel een beetje scheef staan, maar ik ken iemand die zijn 2000L net niet helemaal recht had en toen barstte het glas. Ik denk dat het niet alleen maar aan het lijmen ligt maar vooral aan de hoeveelheid kg die de ene kant meer te verdragen krijgt dan de andere kant. Dit aquarium zal wel niet zo groot zijn, maar het is toch een goeie om altijd even in de gaten te houden en als je er toch een plank onder zet kan je het vrij makkelijk corrigeren.
 
Heb je een foto van het muurtje?
Hier de foto's, ik hoop dat ze zichtbaar zijn. Niet op de rommeltjes letten :rolleyes:
 

Bijlagen

  • DSC_1457.JPG
    DSC_1457.JPG
    172.9 KB · Weergaven: 94
  • DSC_1458.JPG
    DSC_1458.JPG
    171.6 KB · Weergaven: 93
Voor een modern gelijmd aquarium is het waterpas staan helemaal geen probleem.
persoonlijk vind ik het er niet uitzien maar dat is iets anders.

Als het aquarium op de bodem staat zou ik er iets onder leggen en daarop foam.
maar als het een kunststof rand heeft zoals de bakken van juwel is foam niet nodig
Er zit een kunststof rand omheen, dus dat is geen probleem. Nee, het ziet er niet uit als het scheef staat, ben ik helemaal met je eens.
 
Weet je dit zeker? Een klein aquarium kan inderdaad wel een beetje scheef staan, maar ik ken iemand die zijn 2000L net niet helemaal recht had en toen barstte het glas. Ik denk dat het niet alleen maar aan het lijmen ligt maar vooral aan de hoeveelheid kg die de ene kant meer te verdragen krijgt dan de andere kant. Dit aquarium zal wel niet zo groot zijn, maar het is toch een goeie om altijd even in de gaten te houden en als je er toch een plank onder zet kan je het vrij makkelijk corrigeren.
Ik had nog niet eens gedacht aan de druk van het water, alleen aan het visuele aspect. Maar ik zorg hoe dan ook dat hij waterpas komt te staan.
 
Ben net even gaan kijken naar het meubel dat ik op het oog heb. Dat hoort eigenlijk bij de Juwel Rio 125. Is toch wel erg netjes, zo'n kastje. Eens kijken of ik de bank 5 cm kan inkorten :oops:, dan is het wat makkelijker om gewoon voor het meubel te kiezen. En wie wat bewaart die heeft wat: in de schuur een dikke stevige plaat van 84 x 50 gevonden. Dus indien nodig of voor in geval van nood is die al in huis. Ik zou er wel iets waterafstotends om heen willen doen. Iets van kastpapier ofzo.
 
Er iets anders op zetten? Of gaan ze toch er tussendoor lopen (on omstoten)?

Mijn ervaring is dat het plantje citroengeranium het goed doet. Meerdere potjes. Als ze de blaadjes aanraken geeft dat een sterke citroenlucht en dat vinden de meeste katten niet fijn. Durf je alleen niet te zeggen of citroengeranium giftig is, de mijne bleven er zo ver bij uit de buurt dat ik het nooit opgezocht heb.

Een rigoureuze oplossing die ik ook toe heb moeten passen omdat een kat op een randje van 4 cm op drie hoog ging zitten was dubbelzijdige tape gebruiken. Ik had wel een net hangen dat de kat op kon vangen maar meneer ging in het net hangen om er nog net wat makkelijker bij te gaan zitten. Het net maakte van het richeltje dus een comfortable leunstoel. Dubbelzijdige tape vinden ze dus echt niet leuk.
Je hoeft geen tape op de kap te plakken, evt groot stuk papier met tape erop leggen.
De citroengeranium is misschien wel een idee om uit te proberen. De ene poes noemen we wel eens een vegetariër omdat ze zoveel groentes en buitenplantjes lust, eens kijken wat ze hier van vindt. Maar ook een plantje is leuk om om te duwen natuurlijk. Ik hou het in gedachten, net als de tape. Dankjewel voor de tips.
 

Terug
Bovenaan