Te veel kienhout probleem voor planten?


L

Luc03

Guest
Beste leden,

Ik heb me aquarium wat aangepast door middel van er een heel aantal stukken kienhout in te leggen. Het aquarium is 220 liter. Dit zijn de waterwaardes (gemeten met zo een test stripje) no3 25, no2 2, gh 12, kh 6, ph 7 nu is mijn vraag of mijn planten hier wel tegen kunnen er staan voornamelijk javavaren in. En ook al word het water nog wat zuurder. Het water is ook al een stuk bruiner geworden dan op de foto is te zien. tips zijn welkom!

Mvg. Luc

IMG-20190106-WA0022.jpeg
 
Zit er ook een filter in? Je planten zullen er weinig last van hebben dat je nog no2 hebt.
Het hout zal de eerste tijd het water doen verkleuren.

Btw, ik zie vissen en een no2 van 2 is te hoog en ik zou een flinke wissel doen. Waar heb je de waarden mee gemeten en hoelang is de bak ingedraaid?
 
Zou me niet drukken maken om de planten maar eerder om de vissen die je hebt!
Wat zijn de afmetingen van dit aparte gevaarte? ;)
 
De bak draait al jaren ik heb er alleen sinds kort het kienhout toegevoegd. Ik heb het gemeten met sera quick test. Ik weet niet zeker of die waarde precies kloppen want ik vind het lastig inschatten met die test strips.
 
Teststrips zijn erg onbetrouwbaar en daar zou ik nu even niet teveel waarde aan hechten maar het water met druppels laten testen.
 
Strips zijn niet nauwkeurig maar gebruik ze zelf ook weleens voor een indicatie en op het moment dat de no2 verkleurt is dat toch wel een teken om te verversen los van dat de precieze hoeveelheid niet te bepalen is.
 
Ik heb opzich wel vertrouwen dat het water gewoon goed is voor de vissen aangezien het al jaren draait. Ik maak me alleen nog wel zorgen dat het water te zuur word voor de javavaren of is dat niet van toepassing?
Ik ga me water nog wel even laten testen voor de zekerheid. Alvast bedankt voor de reacties
 
Ik heb opzich wel vertrouwen dat het water gewoon goed is voor de vissen aangezien het al jaren draait. Ik maak me alleen nog wel zorgen dat het water te zuur word voor de javavaren of is dat niet van toepassing?
Ik ga me water nog wel even laten testen voor de zekerheid. Alvast bedankt voor de reacties

Javavarens kunnen prima tegen zuurder water.
Ik wil niet zeuren maar dat je bak al jaren draait is toch geen garantie dat het niet ineens kan veranderen?
Hoeveel diameter is je bak?
 
Ahha oke. Daar heb je zeker gelijk in ik ga het water zo nog verversen. En het in de gaten houden! De bak heeft een diameter van 63 cm en is 80 cm hoog waarvan 70 cm water
 
zeker! Er zitten ongeveer 25 sterbais in 2 l010a en een zooitje kardinalen. Het visbestand word nog wat uitgebreid maar eerst wil ik dat alles goed draait. Zelf zou ik graag maanvissen willen houden maar daar is me bak denk tog echt te klein voor.
 

Terug
Bovenaan