Te lage waarden?


benvo

Well-known member
Lid geworden
28 mei 2014
Berichten
13,346
Locatie
Hellendoorn
Website
aquaforum.nl
Mijn aquarium is voor een deel geautomatiseerd zoals een aantal van jullie wel weten. De dosering van meststoffen gebeurd nu dus ook automatisch. Zelf deed ik dit voorheen met een injectiespuit waar ik dan de toegevoegde milliliters op aflas. De NO3 stond dan altijd rond de 20 terwijl de PO4 dan op 2 stond. Een goede verhouding, dacht ik. Nu mijn machientje, zeer nauwkeurig, doseert zijn die waardes anders. Dit zijn ze:

KH 7
PH 7.1
NO3 10
PO4 0,1
Ferro 0,5

De dosering is afgesteld op: basisbemesting 3 ml. per dag. Zo ook de Nitraat en Fosfaat toevoeging. Ijzer wordt 1 ml. per dag toegevoegd. Dit alles in een Rio 180. (Netto zo rond de 150 liter water) Eigenlijk raar dat die waarden lager, maar dus wel in verhouding, zijn? Daarbij moet wel gezegd dat ik tegenwoordig mijn PH gehalte wat hoger laat. Van zo rond de 6.9 nu dus 7.1. Er zijn ook geen problemen maar gewoon wat nieuwsgierige vragen. Hoe denken jullie hierover?
 
Wat ik raar vindt is dat nu opeens je fosfaat heel erg laag zit en voor je het wet heb je tekorten. Klopt die waarde van 0,1 wel Ben? Zoals ik al zei is dat erg weinig en die zou weer best een 1 mg mogen bedragen.
De bak zal niet weten of merken hoe er wordt toegediend dus het is vreemd dat er nu opeens zo weinig po4 aanwezig is en ik zou zelf bijna denken dat er toch te weinig po4 wordt toegediend.
Als er dezelfde hoeveelheden als voorheen zouden worden toegediend dan kunnen die toch niet zomaar zo sterk afwijken?
 
Wat ik raar vindt is dat nu opeens je fosfaat heel erg laag zit en voor je het wet heb je tekorten. Klopt die waarde van 0,1 wel Ben? Zoals ik al zei is dat erg weinig en die zou weer best een 1 mg mogen bedragen.
De bak zal niet weten of merken hoe er wordt toegediend dus het is vreemd dat er nu opeens zo weinig po4 aanwezig is en ik zou zelf bijna denken dat er toch te weinig po4 wordt toegediend.
Als er dezelfde hoeveelheden als voorheen zouden worden toegediend dan kunnen die toch niet zomaar zo sterk afwijken?
Helaas hadden wij vandaag een begrafenis van onze zwager. Daardoor had ik na de meting geen tijd om alles te bezien.
Door de hitte (?) waren er twee slangen losgeschoten, zag ik tot mijn schrik vanmiddag. Dus er werd keurig gedoseerd maar niet in het aquarium... Alles liep terug, gelukkig nog wel een het bakje waar de voorraad flacons instaan. Kennelijk was het ook iets van de laatste paar dagen, gezien de hoeveelheid die ik daar zag. Maar het verklaart wel alles! Meteen even zien of er iets te bedenken is waardoor dat niet nog eens voorkomt! Uiteraard volgt er ook weer een nieuwe meting.
 

Terug
Bovenaan