te klein filter - extra filter plaatsen


Wieringer78

Well-known member
Lid geworden
16 september 2013
Berichten
133
Locatie
Hippolytushoef
Hallo allemaal.
Zal me eerst even voorstellen
Mijn naam is Marcel.
35jr uit Hippolytushoef. (kop NH)
Vroeger als klein jongetje tot op mn eigen gaan een aquarium gehad. En sinds ik op mn eigen woon 10jr geen aquarium.
Sinds enige tijd heb ik weer aquariums.
Een Rio 160 en een Rio 240
De Rio 240 heb ik gekregen.
Alleen heb ik hiermee nu een probleem.
Helaas heb ik me hiermee niet goed laten informeren.
Men heeft in deze aquarium een Juwel Bioflow super filter 400 liter geplaatst. Ik vond het al wat vreemd dat het water bruiner leek te worden en ik mn filter vaker moet vervangen dan die van mijn Rio 160. Blijkt dus na zoeken op internet dat deze pomp te klein is voor de Rio 240.
Nu wil ik er een externe pomp bij doen.
Moet ik nu gaan kijken voor een pomp die geschikt is voor een aquarium volume van 240 liter of wordt dit te veel? Of voor een pomp die bv geschikt is voor een volume van 150 liter (voorbeeld)???
 
De gebruikte vuistregel is dat je een extern filter zoekt met een opbrengst van 4-5 x de inhoud van je bak per uur.
Het is immers zo dat nadat je er filter media hebt ingedaan en de filter een tijdje is ingedraaid, het debiet met wel 30-40% terugloopt.

Als je het zo doet, kan het bijna niet mis gaan.

ter info: op mijn 340 liter bak staan 3 filters te trekken, 2 x 440 l/h en 1 x 1000 l/h, dit is in werkelijkheid hooguit de helft!

De visjes vinden het fijn en het is goed voor ze (beweging) de plantjes groeien beter, omdat ze voortdurend worden omspoeld met vers water, wat tevens de afvalstoffen wegvoert.

Beetje duidelijk zo?

Greetzz BigSmoke
 
BigSmoke, bedankt voor de info
Bertus, bedankt voor de link

Nu weet ik waarna ik kan zoeken
 
Zo kom ik ook mijn filters.

Had ik net,Malawibak,Filter draait,komt niets uit.
Slangen schoon.
KOp eraf,in de gootsteen,met water.
Draait,Niets.
Open maken,rotor eruit. kunststof los geraakt.
Pak ander filter,DEZELFDE,rotor uit de kop, en in de niet draaiende gezet.
En lopen weer.

Defecte even opdrogen, secondenlijm ertussen,en vast. opdrogen.
Tijd 15 minuten. dat hij weer draait,en reparatie.
 

Terug
Bovenaan