Tds meter


Yilleke

Well-known member
Lid geworden
9 november 2014
Berichten
1,169
Locatie
Hengelo ov
ik heb van mijn man een tds-meter gekregen. Ik wil hem gebruiken om te zien of het aquarium erg vervuild is en ik moet gaan verversen. Kan iemand mij in Jip-enJanneke taal uitleggen hoe ik de gegevens moet interpreteren? Ik heb gegoogled maar dan duizelt het me van de moeilijke kreten.
 
Daarvoor is het onbruikbaar

De tds meter zal een optelsom geven van het aantal zouten in het aquarium.
Dus naast nitraat en fosfaat ook calcium, magnesium en nog vele andere.

Het enige wat je er enigszins mee kan bepalen is met welk water je moet verversen. Hard of zacht.
 
Water verversen moet e gewoon vaste dagen voor aan houden. 1 x in de week een 1/4 .
Zit je altijd goed.
 
Met TDS ofwel Total Dissolved Solids (vrij vertaald: totaal hoeveelheid opgeloste stoffen), wordt de geleidbaarheid en aanwezigheid van vaste stof deeltjes in, meestal, water aangegeven. Zo'n ding vind je ook vaak op een Osmose toestel. Immers met een Osmoseapparaat wil je het aantal vaste vloeistof deeltjes in het water laten afnemen. Door de geleidbaarheid van het water te meten bepaal je eigenlijk de hoeveelheid van de vaste stofdeeltjes in je water.
 
Water verversen moet e gewoon vaste dagen voor aan houden. 1 x in de week een 1/4 .
Zit je altijd goed.

Ik ververs sowieso eens per week. Ik heb garnalen en deze nemen de kwaliteit nogal nauw.

Nu heb ik bijna alle water in huis gemeten en uit de kraan komt 191 ppm. Uit de vijver 175 maar dat is water van de oppervlakte. Ik heb 11 bakken en deze zitten allemaal tussen de 184 en 214 ppm. Nu heb ik ergens gelezen dat je de waarde van je kraanwater eraf moet trekken maar dan kom ik op een negatief getal uit, klopt dit?
 
Heel simpel. Je kraanwater heeft een ongeveer vaste waarde. Van in jou geval rond de 190 ppm.

Dit is dus je uitgangspunt. Als je aan dit water ook nog eens een hoeveelheid plantenvoeding doseert.
Prodeer dit eens op een 10 liter emmer.
Dan kom je op ongeveer 195-200 ppm.
Als je aquarium dan meer of minder ppm geeft. Geeft dit een indicatie dat er indien hoger meer vervuiling is ontstaan, of indien lager. Veel voedingstoffen verbruikt zijn.

Maar dit zijn dus indicaties. Je zult het eerst een tijd bij moeten houden.

Stel je had een bak die op 250 of 300 ppm stond, dan zou ik daar toch eens gaan verversen.

Daarnaast heb je nog vissen uit eens zachtwater biotoop, of garnalen. Die wil je op een lage ppm houden.

Maar wat Jurgen misschien bedoeld. Alleen aan kale waardes heb je niks.
 
Daarnaast heb je nog vissen uit eens zachtwater biotoop, of garnalen. Die wil je op een lage ppm houden.


Veel garnalen kun je ook prima op een hogere ppm houden hoor. Ons leidingwater heeft een waarde van zo n 450uS en daar doen de makkelijke garnalen het prima op. Voor de TB ligt dat weer anders natuurlijk. Dit even terzijde
 
Dan snap ik nu ook waarom garnalen het hier goed doen in Hengelo. We hebben gewoon heel goed leidingwater. 191 ppm en ik dacht een ph van 7,2.
 
Uiteraard sluit ik me helemaal aan bij benvo ook al ben ik "maar" een import tukker.
 
Ik heb ergens gelegen dat je de Ec in uS kunt berekenen door tds in PPM x 1,56 te doen, Is dat zo of kan ik beter een tds én een Ec meter kopen?


(Sorry dat ik je topic zo steel @Yilleke , maar ik vond het zonde om een nieuwe topic te openen en misschien heb je er zelf ook wat aan)
 
Ik heb ergens gelegen dat je de Ec in uS kunt berekenen door tds in PPM x 1,56 te doen, Is dat zo of kan ik beter een tds én een Ec meter kopen?


(Sorry dat ik je topic zo steel @Yilleke , maar ik vond het zonde om een nieuwe topic te openen en misschien heb je er zelf ook wat aan)

Klopt!

Hier heb je een coverter tool. Kun je alles uitrekenen wat je wilt weten.

omrekenen

Let wel. Niet iedere ppm meter meet hetzelfde.

Er zijn 2 typen. 1000uS = 500ppm en 1000uS = 700ppm.
Dus dat moet je wel eerst weten.

Zie hier

Daarom ben ik voorstander van een meter die uS/cm weergeeft. Hier zit geen formule of berekening achter. Dus kun je zelf omzetten naar wat je wilt.
 
Laatst bewerkt:
Klopt!

Hier heb je een coverter tool. Kun je alles uitrekenen wat je wilt weten.

omrekenen

Let wel. Niet iedere ppm meter meet hetzelfde.

Er zijn 2 typen. 1000uS = 500ppm en 1000uS = 700ppm.
Dus dat moet je wel eerst weten.

Zie hier

Daarom ben ik voorstander van een meter die uS/cm weergeeft. Hier zit geen formule of berekening achter. Dus kun je zelf omzetten naar wat je wilt.
Dat is mooi! Die berekening staat op de beschrijving van de tds meter die ik wil bestellen, dus dat zal dan wel kloppen :p
 
Even dit oud topic bumpen.

Heb hier nog een TdS meter binnengekregen.
eerst kraanwater getest, en dat was 246.
In het aquarium meet ik 450.

Is dat een slechte waarde? Ik heb zondag nog 40% ververst.
 
Meet je de TDS dus de ppm waarde of de EC waarde? de omrekening is 1.56.

Voor het meten van de hardheid worden vaak twee waarden aangehouden, namelijk PPM en eC. PPM of parts per milion wordt vaak gebruikt om bijvoorbeeld de dosering van plantenvoeding goed te kunnen meten. Een Tds meter meet de PPM waarde en een eC meter met de geleidbaarheid in microsiemens. Met de onderstaande berekening is het mogelijk om de PPM waarde om te rekenen naar microsiemens.


Om met de tds meter ec te meten: gemeten waarde (ppm) x 1,56 = eC.

Bron,
 
Ik denk dat je de EC (µS) waarde meet, mijn kraan water heeft een waarde van µS van 800+ en met osmose breng ik dat terug in mijn bak naar µS van +/- 340
 
De waarden zouden direct in ppm zijn.

de volgende vraag is dan ook.... wat is te hoog en wanneer moet ik verversen?
 
Hoe krijg jij dat lager in de bak dan in de kraan? Werk je met osmose?
Ja dat klopt en het is zo dat je bij sommige meters niet met 1,56 moet vermenigvuldigen maar met bv 2,0. Dat staat dacht ik wel genoemd bij de meter maar het is niet altijd 1,56.
 
Even dit oud topic bumpen.

Heb hier nog een TdS meter binnengekregen.
eerst kraanwater getest, en dat was 246.
In het aquarium meet ik 450.

Is dat een slechte waarde? Ik heb zondag nog 40% ververst.
Heb je beide gemeten op dezelfde temperatuur ?
 
Hier in onze kweekbakken is de tds 330 ongeveer, zeker omdat je ancistrussen hebt zou ik zorgen dat je zelf ook lager komt te zitten met je tds dan wat je nu meet
 
Hier in onze kweekbakken is de tds 330 ongeveer, zeker omdat je ancistrussen hebt zou ik zorgen dat je zelf ook lager komt te zitten met je tds dan wat je nu meet
Over die Ancistrussen maak ik me niet direct zorgen.
Ik heb op een paar weken nu 4 nestjes gehad. Eerste lichting is opgegeten door de Dwergcicliden die ik toen nog had, het tweede nestje heb ik in een drijfbakje laten opgroeien, en daar zijn ca 27 stuks uit gekomen waarvan er enkel een paar in de eerste dagen omgevallen zijn. De rest is nu dik 2 cm en zwemt vrij in de grote bak. Groeien eten en kakken prima.

En op dit ogenblik is papa 1 een aantal wigglers aan het bewaken, de tweede papa bewaaiert nog eitjes.
Dus ik denk dat die het wel naar hun zin hebben.

Ik denk meer aan de Corys en de Rasboras, en aan de planten.
 
Ja dat klopt en het is zo dat je bij sommige meters niet met 1,56 moet vermenigvuldigen maar met bv 2,0. Dat staat dacht ik wel genoemd bij de meter maar het is niet altijd 1,56.

Helemaal correct.

Lang leve de standaard en dankzij de Amerikanen hebben we dus weer meerdere systemen.

In Europa geldt: 1 EC in mS = 640 ppm TDS, dus 1 ppm TDS is 1/640=0,0015625 mS = 1,5625 uS
In USA geldt: 1 EC in mS = 500 ppm TDS, dus 1 ppm TDS is 1/500 = 0,002 mS = 2,0 uS
In Australie is het weer anders maar die meters zullen hier niet zijn.

Er zijn veel EC/TDS meters in omloop en veel ervan zijn voor de USA markt.

Omdat de pen eigenlijk de geleiding meet (en niet gaat tellen hoeveel ionen er werkelijk zijn opgelost) en dat de geleiding het omgekeerde is van de weerstand is het dus zuiverder om de uS te meten en dat zelf om te rekenen met factor 1,56 naar de Europesche TDS in ppm. En dan zal je zien dat dit af wijkt van de TDS op de meter wanneer je dus een USA versie met factor 2.0 hebt.


Mijn pen heeft dus een factor 2.0, en voor mij is het dus onzinnig om de TDS waarde af te lezen maar zuiverder om de EC waarde af te lezen en de TDS zelf te berekenen.

Maar goed het is allemaal maar een benadering, het is geen Laboratorium meting
 
De vraag blijft, is een ppm meting een goede indicator om het verversen te sturen.

Wat zijn goede richtwaarden?
 
Het macht geen flaus aus of het in ec of in ppm weergegeven word, zolang je maar een constante waarde hebt, dus als jij altijd een ppm van 330 wil kun je daar je verversbeleid op aanpassen, moet je niet ineens een ec-meter kopen want dan moet je wel gaan omrekenen, maar zolang je 1 meetmethode gebruikt maakt het niks uit
 
Vandaag ververst, ca 40%.

Voor het verversen een waarde van 475 ppm
Water uit de kraan was 240 ppm
En na het verversen een waarde van 440 ppm

Had lager verwacht....
 
40% -> 60*475 + 40*240 / 100 = 381
30% -> 70*475 + 30*240 / 100 = 404

Dus je hebt waarschijnlijk minder dan 30% ververst?
 

Terug
Bovenaan