Tasten lichtkleuren de plantengroei aan?


M

Misty341

Guest
hallo,

Ik heb als verlichting 2 aquarium ledstrips boven het aquarium bevestigd. Je kan er heel wat mee doen qua kleuren die je wenst. Overdag brandt er gewoon wit licht maar savond voor de sfeer laat ik het aquarium eens licht rood of blauw schijnen. Dit is zo een uurtje of 3-4. Nu vroeg ik mij af of dit de plantengroei aantast? Of kan dit geen kwaad?

FF5954AB-4DA3-486F-BEC1-D37BDC04A044.jpeg
 
Hieronder een afbeelding van het lichtspectrum. Je ziet dat planten het meeste blauw en rood licht gebruiken.

4EAD7BB9-F481-41D4-B968-3D3520A5E0B7.jpeg


Een veel gebruikte assimilatie lamp in de tuinbouw. SON lamp, geeft dit spectrum.

3977560F-C6C2-4ADE-953C-32E196A4CD99.png


Planten hebben voornamelijk behoefte aan veel energie. Dus een paar rode of blauwe ledjes laten schijnen zal niet veel energie geven.

Je ziet aan beide plaatjes ook gelijk waarom in kassen het licht zo fel is.
De lampen geven heel veel licht in een kleur die de plant minder opneemt.
 
Ja hoor er staan scheuten van mijn nader aquarium :D enkel valisneria en echinodorus. Dus kan ik dan vaststellen dat de planten te weinig energie gaan krijgen van led lampen? Had ik dan beter voor tl lampen gekeken?
 
Als dit alles is qua verlichting oogt het wel een Btje karig om eerlijk te zijn.

Maar wat rood en blauw licht voor zon opkomst en ondergang simutalie zal 9/10x geen schade aanrichten
 
Veel planten komen er verder niet in enkel die valisneria en echinodorus en enkele mosbollen. Maar jullie raden dan toch aan om beter nog een tl lamp bij te hangen dan?
 
Dat we aan deze ene foto niet echt advies kunnen geven. Is dit je 100% lichtsterkte? Of is dit je schemerstand?
 
Dat is de schemerstand. Ik lees net dat de strips 1800 lullen p/m geven.
 
Denk zomaar dat omdat de winkel waar jij het hebt gekocht een Chinese spullen doorverkoper is en geen aquarium speciaal zaak.

Maar met karig bedoelde ik weinig
 
Ja enkel die 2 strips meer niet. Het was voor mij niet de bedoeling dat ze veel planten zouden in komen. Maar ja het moet dan wel voldoende zijn voor die dat er in staan
 
Je zal het niet verwachten..
Maar rgb geeft te eenzijdig licht voor (mooie) plantengroei.
Doordat het enkel rood, groen en blauw is mist er een hoop licht zegmaar.
DA090AB2-7B48-455F-B5CD-2AA2D108BBF0.png

Hetgeen ertussen en vooral na de piek van de rode led mis je nu..
Ook het deel voor de blauwe led is handig om te hebben.
96FFC4AA-C476-4BB2-A61A-915B9723D09E.jpeg
 
Helaas is de kwaliteit die hier aangeboden wordt niet om over naar huis te schrijven. Dit was te duur voor de aangeboden kwaliteit.

Of je TL had moeten nemen? Nee hoor, er zijn beslist goede led alternatieven.

Waarom dan? Ik wil gewoon antwoorden geen raadsels :rolleyes:

Hier wordt lumen bedoelt.... De eerder gebruikte woorden zijn ...euhhh.. andere voorwerpen...
 
Of je TL had moeten nemen? Nee hoor, er zijn beslist goede led alternatieven.

Denk alleen wel dat het (vooral gericht op aquaria) sneller goedkoper en beter gaat met een eenvoudige TL balk.

Bovenstaande in relatie tot een goede LED verlichting.
 
Denk alleen wel dat het (vooral gericht op aquaria) sneller goedkoper en beter gaat met een eenvoudige TL balk.

Bovenstaande in relatie tot een goede LED verlichting.
Waarom schreef ik dit nu zo, Marcel? Mensen worden, aangelokt door prijs en bijgevoegde misinformatie, overgehaald om led producten aan te schaffen die totaal ongeschikt zijn voor gebruik bij onze hobby. Bij de plaatselijke Lfs hoor en zie ik vaak mensen weg lopen met artikelen waarvan je op voorhand al kunt vertellen dat het weggegooid geld is. Daarna hoor je dan dat led ongeschikt zou zijn wat dus onjuist is. Ik ben het overigens eens dat TL wel degelijk voor goede belichting kan zorgen zoals eigen ervaring in decenniums heeft uitgewezen. Maar ook voor kwaliteits leds is plaats. Alleen is eerlijke voorlichting en/of kennis nog niet voldoende doorgedrongen in de aquarium business wereld... Ook op deze site lees ik te vaak over slachtoffers deze zaken aangaande.
 
Voor velen is goede led vaak ook net weer wat te duur maar ja goedkoop is in de regel duurkoop:eek:
Inderdaad, maar als de kosten het probleem zijn moet er een goed en eerlijk alternatief aangeboden worden. Dat kan, zoals ik al zei, heel goed TL zijn. Ik protesteer alleen maar tegen het aanbieden van ongeschikte rommel. Die trouwens alleen maar zorgdragen voor meer kosten! Wat ook weer blijkt uit dit Topic.
 
Waarom schreef ik dit nu zo, Marcel? Mensen worden, aangelokt door prijs en bijgevoegde misinformatie, overgehaald om led producten aan te schaffen die totaal ongeschikt zijn voor gebruik bij onze hobby. Bij de plaatselijke Lfs hoor en zie ik vaak mensen weg lopen met artikelen waarvan je op voorhand al kunt vertellen dat het weggegooid geld is. Daarna hoor je dan dat led ongeschikt zou zijn wat dus onjuist is. Ik ben het overigens eens dat TL wel degelijk voor goede belichting kan zorgen zoals eigen ervaring in decenniums heeft uitgewezen. Maar ook voor kwaliteits leds is plaats. Alleen is eerlijke voorlichting en/of kennis nog niet voldoende doorgedrongen in de aquarium business wereld... Ook op deze site lees ik te vaak over slachtoffers deze zaken aangaande.

Klopt helemaal Ben!

Ik bedoelde met mijn post alleen te zeggen, dat je met 2 simpele TL buizen van bijv dennerle of sera al veel betere resultaten kunt krijgen, dan met LED strips die hetzelfde of zelfs meer kosten.

En daarbij heb ik het over kant en klare producten. Zelfbouw zal allicht goedkoper zijn, maar daar waagt niet iedere beginner zich aan.

Dus mijn inziens doe je als beginner eerder een miskoop met LED dan met TL.
 

Terug
Bovenaan