Tanichthys micagemmae en stroming


M

Matthijs H

Guest
Ik heb nu een maand of negen een groepje Tanichthys micagemmae (vietnamese danio). Als je op internet zoekt staat overal dat deze vis van wat stroming houd en zelfs in hillstream setups kan.
Ik had dus eerst ook mijn filter op 10x het bak volume per uur staan. Gevolg was dat ze met ze allen in de hoek met minste stroming gingen hangen.
Ik heb redelijk wat gespeeld en geleidelijk de stroming steeds meer vermindert. Ik zie dat ze nu een stuk actiever door de hele bak zwemmen. Zijn er meer mensen met deze ervaring? Ik heb namelijk het idee dat dit visje helemaal niet zo stromings-behoeftig is. Een hillstream setup lijkt me zelfs een slecht idee.
Ze doen het bij mij in ieder geval goed om minder stroming (groep is inmiddels van 8 naar 20 gekweekt).
Iemand een mening/ervaring?
 
Ik was al bang dat er niet veel ervaring zou zijn met deze visjes en ik dus geen reactie zou krijgen :)

Ik heb nog wel even verder gezocht op het internet en seriously fish zegt:
The water was clear and T. micagemmae collected only in marginal areas where the flow was considerably reduced.
Dat bevestigt dus wel een beetje mijn vermoeden.
 
Vissen zullen altijd in het rustigste gedeelte gaan zitten. Deden zowel mijn chinese als vietnamese danio's. Vietnamese danio's houden wel van wat stroming maar niet zoveel :p.
 
Matthijs H zei:
Een hillstream setup lijkt me zelfs een slecht idee.
De ene hillstream setup is de andere niet, dus dit lijkt me wat ongenuanceerd.

~ Ivo
 
Mascha&Ivo zei:
De ene hillstream setup is de andere niet, dus dit lijkt me wat ongenuanceerd.

~ Ivo

Klopt. Dus ik zou zeggen voor de hillstream waar de inhoud van de bak meer als 10x per uur van de ene kant naar de andere kant wordt geblazen, zonder luwte is deze vis naar mijn mening minder geschikt.

Ik blijf in mijn eigen bak nog steeds maar een beetje spelen. Af en toe wat meer en dan weer wat minder stroming.
 

Terug
Bovenaan