Tanganyika Rio240 van Esther83


Ik ken hem van hier nog bij Frits en het is een hele sympathieke vent die ik het succes daar echt wel gun.
 
Ja ik ook zeker. Zijn winkel is echt een verademing hier in Assen, eindelijk kwaliteit. Gisteren mijn zoontje meegenomen en ik kwam niet meer weg zo geweldig vond hij al die dieren. En hij kreeg heel wat info van Arnold, wat ze eten etc, erg leuk.
:petjeaf:
 
Was ook niet helemaal duidelijk:oops: bedoelde van hoe je dat gedaan had met de lampen, of je daar een foto van bad

Ahh nou speciaal voor jou even gemaakt.
20180701_110935.jpg


Achterste lamp 2 stukken en vooraan 1. De tijd moet uitwijzen of het zo goed is m.n. voor de planten maar ik verwacht van wel. Ik vind het eerder nog steeds te licht. :rolleyes:
 
Niet echt te zien op de foto, maar de buizen zijn ruimer dan de lampen ja.
 
Tnx! Ben benieuwd hoe dit gaat, gezien de buizen aan de bovenkant gewoon op de lampen liggen neem ik aan? Wordt dit plastic dan niet te warm?
 
Dat is de reden waarom de pvc buizen ruimer zijn dan de lampen. Aan de onderkant zit er dus ruimte tussen en kan de warmte weg. Ik denk dat ik nog iets ruimere buizen zoek, maar op zich gaat het goed als de warmte weg kan.
 
Ik gebruik het wel als noodoplossing. Op termijn hoop ik de verlichting te kunnen vervangen. In het verleden heb ik het ook wel langere tijd op deze wijze gedaan en nooit problemen mee gehad. Ruimte ertussen lijkt me echt wel de sleutel tot succes.
 
Ik gebruik het wel als noodoplossing. Op termijn hoop ik de verlichting te kunnen vervangen. In het verleden heb ik het ook wel langere tijd op deze wijze gedaan en nooit problemen mee gehad. Ruimte ertussen lijkt me echt wel de sleutel tot succes.
Ik heb het jaren gebruikt... wel een iets ruimere pvc pijp eromheen..
 
Ik heb ook een tijdje pvc rond mijn tl buizen gehad,waren wel T5 met 32 mm pvc.
Kwam toch aardig wat warmte vanaf want het pvc zag je verkleuren en was heel zacht.
Heb ook weleens gelezen dat mensen een paar lagen van dat bakpapier rond de buizen deden bv.
 
Gisteravond mijn druppeltesten eens tevoorschijn gehaald.
Volgens mij werkt alleen mijn GH test niet goed meer, want hij kleurt helemaal niet groen (wat het omslagpunt behoort te zijn). Of mijn GH is minder dan 1 maar dat lijkt me erg sterk. Nu is die test al oud, dus misschien maar even een nieuwe halen. Net als een NO2 test.

Goed voor de rest had ik dit in het aquarium:
PH 8,2
KH 7
PO4 1 mg/ ltr
NO3 12,5 mg/liter

Het is nog maar een paar dagen aan het draaien, maar met een PH van 7,8 uit de kraan lijkt dit wel goed.
 
Als een test echt over de datum is dan zou ik nieuwe halen of voor 39 euro een komplete Colombo koffer.
 
Ah dank je. Ik had al die van Sera en JBL gezien, maar deze lijkt me beter in verhouding.
 
Alvast wat leven in de bak.



En de colombo testkoffer is in bestelling. :) Kan ik deze week mooi alles eens goed meten.
 
Inmiddels dus in het bezit van de Colombo testkoffer.
Ik heb hier zojuist de eerste metingen gedaan. Helaas ontdekte ik wel dat ik van de NO3 test verkeerde flesjes heb ontvangen, dus deze heb ik nog niet..

PH 7,8
KH 8
GH 9
NH3 0
NO2 0
PO4 0

Moet ik zelf iets doen om de PO4 wat hoger te krijgen, of komt dit vanzelf door visbezetting e.d.?
 
Ik neem aan dat je geen of amper planten hebt en dan is de po4 minder belangrijk. Wat zat er dan in de koffer ipv de no3?
 
Vallisneria en wat hoornblad, niet veel nee maar het mag wel groeien. Doet het overigens ook wel gestaag, dus dan is het verder geen probleem?!

Ik had twee flesjes NO3-2 en dus geen nummer 1, daardoor kan ik niet betrouwbaar testen. Heb al contact gezocht met de verkoper dus ben benieuwd.
 
Ok, foutje van de fabrikant denk ik dan. Beide planten zijn makkelijk dus wellicht dat ze het redden met wat je bak produceert en als dat goedgaat dan zou ik me daar niet te druk over maken.
Mocht je algen krijgen dan is het raadzaam verder te kijken.
 
Zolang de planten groeien is het goed en zou ik in een bak als dit geen plantenvoedingen ect toevoegen.

verder zie ik mooie waardes :)

gebruik jij nou kippengrit in je filter? dacht zoiets gelezen te hebben.
 
Ja klopt heb een filterzak met wat kippengrit in het filter zitten.

Een fabricage fout zal het inderdaad zijn. Verder zat alles keurig verpakt. Hopelijk krijg ik wel alsnog de juiste flesjes.
 
Neem wel aan dat ze deze fout herstellen en anders misschien een foto van de inhoudt sturen via de mail.
 
Ja klopt heb een filterzak met wat kippengrit in het filter zitten.

Een fabricage fout zal het inderdaad zijn. Verder zat alles keurig verpakt. Hopelijk krijg ik wel alsnog de juiste flesjes.

En wat voor waardes komen er uit je kraan?
 
En wat voor waardes komen er uit je kraan?

De PH is gelijk, en dan met een KH 7 en GH 8.
Het water is dus niet heel veel harder in het aquarium, maar ik denk dat het wel netjes stabiel is zo.
 
Lijkt me de grit overbodig :petjeaf:

Plek kan je beter gebruiken voor filternateriaal denk ik zo.
 
Inmiddels keurig het juiste flesje toegestuurd gekregen. :petjeaf:

En onze vis Fred inmiddels losgelaten in de nieuwe bak. Zo kan hij alvast alles verkennen en favoriete plekjes claimen. En daar is hij zó druk mee bezig dat ik hem momenteel hooguit zo zie..

20180720_143519.jpg
20180720_183442.jpg


:D
 
En nu eindelijk mét slakkenhuizen. :cool:

20180725_202659.jpg

Stekjes hoornblad willen niet echt groeien. Kwamen ook uit een vijver en nu best warm in het aquarium, dat was misschien niet handig.
 

Terug
Bovenaan