Tanganyika Biotoop


Eco Creations

Well-known member
Lid geworden
23 maart 2018
Berichten
845
Leeftijd
35
Locatie
Heerlen
Hallo allemaal,

Ruim 3 jaar geleden heb ik voor het laatst een aquarium gehad, toen had ik een Amazone biotoop met dwerg cichliden en daar meerdere nestjes mee gehad. Nu we een tijdje verhuist zijn ben ik al ruim een jaartje aan het sparen en plannen voor een nieuw aquarium, ditmaal een Tanganyika biotoop! Ik ben van plan om zoveel mogelijk op maat te (laten) maken.
Een aquarium op maat van 75 x 45 x 45 (152 liter) laat ik maken. De achterwand wil ik zelf gaan maken.
Ik wil zoveel mogelijk biotoop getrouw blijven, echter wil ik wél wat planten in het aquarium.
Ik ben uitgegaan van o.a. de volgende impressie:
Rotskust_02.jpg


De planning is om een kolonie Neolamprologus multifasciatus te huisvesten, in combinatie met een 2 á 4 Julidochromis transcriptus gombi (voor mij is het nog onduidelijk of deze met 4 samen kunnen met voldoende schuilplaatsen?). Verder wil ik een poging gaan wagen om de moeilijk verkrijgbare Macrobrachium moorei te laten importeren.

Op een plattegrond zou het er dan ongeveer zo moeten komen uit te zien:
Plattegrond_04.jpg


Uiteraard wordt dit passen en meten, ik wil namelijk zoveel mogelijk techniek extern hebben en de slangen van de pomp wegwerken in de zelfgemaakte achterwand. Er zullen in de toekomst dus nog wel wat topics en foto's gaan volgen.
Ik hoor graag wat jullie er van vinden.
 
Wou ik ook net zeggen en dan zal je er toch niet teveel vis in moeten steken lijkt me dan.
 
De Multi's kunnen er meer dan prima in.

alleen twijfel ik of een koppel Julidochromis erbij goed gaat komen.

wellicht wel, wellicht niet.
laatst was er hier iemand op t forum met de combo in een 1meter bak, maar dat ging mis.
 
Bedankt voor de reacties allemaal.

Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik nu wel weer begin te twijfelen. Ik was namelijk redelijk overtuigd dat de combinatie wel goed zat en ook dat het aquarium groot genoeg zou zijn. De meeste artikelen en ervaringen ondersteunen juist dat een kolonie Neolamprologus Multifasciatus goed samen gaat met een koppel Julidochromis Transcriptus. Voorbeelden zijn filmfragmenten als deze en deze. Ook op fora wordt beweerd dat dit mogelijk zou zijn, zoals hier in een 30 gallon (114 liter) tank en hier in een 35 gallon (133 liter) tank.

Een kolonie Neolamprologus Multifasciatus wordt op Nederlandse sites aanbevolen vanaf aan 60 cm aquarium. Het betreft hier vrijwel altijd 60 x 40 x 40 = 96 liter. Voor de Julidochromis Transcriptus een 80 x 40 x 40 = 128 liter. Op Engelstalige sites wordt gesproken van 35 gallon tanks. Dit komt neer op 132 liter.
De maten van mijn aquarium moeten 75 x 45 x 45 worden wat neerkomt op zo'n 150 liter.

Wat me aan het twijfelen brengt is dat ik ook bronnen vind die agressief gedrag melden van beide kanten. Multi's die hun territorium zo vel verdedigen dat niets in de buurt getolereerd wordt (bron) en (bron). De Julies zouden ook agressief gedrag kunnen vertonen tijdens de broedperiode (bron).
Ook vind ik bronnen die beweren dat het allemaal valt en staat met duidelijk gescheiden inrichting, d.w.z. rotsen aan een kant en slakkenhuizen aan de andere waardoor elke soort zijn eigen territorium kan verdedigen (bron).

Ik wil natuurlijk alles behalve ruzie in mijn aquarium met zieke of dode vissen tot gevolg. Ik ben daarom erg benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met deze vissen en aquaria tot 150 liter?
 
Ik kan uit ervaring vertellen dat die bak te klein is voor alles meer dan een kolonie slakkenhuisbewoners. Afrikaans cichliden moet je niet onderschatten, die moorden echt alleen uit wat ze in de weg zit. Mocht je de ruimte hebben, probeer dan minimaal 120cm neer te zetten, liefst zo diep mogelijk. Hoogte is minder belangrijk.
 
120 cm kom ik helaas niet kwijt. 75 x 45 x 45 is echt het maximale. Het enige alternatief is een hoek aquarium...
Dan zou ik tot dit kunnen gaan:
Plattegrond_05.jpg

Ik weet alleen niet precies hoe dit de prijs gaat beïnvloeden. Ik zal eens navraag gaan doen.
 
Nog een optie is dit hoekaquarium, daarmee kom ik op een nog hoger aantal liters uit:
Plattegrond_06.jpg

Ook hier ben ik echter bang voor de prijs...
 
Ik heb geïnformeerd naar de prijzen, even afwachten. Desnoods moet ik wat langer door sparen. Ik ga er in de tussentijd nog eens goed over nadenken.
Wat denk je echter met dat laatste aquarium van 236 liter, meer dan genoeg voor het vissenbestand dat ik noemde?
 
Multi/ sim is leuk voor een 60 cm bakje. Gooi de hele bak vol slakken en wat vallisneria niks meer aan doen. Ga niet lopen combineren. Heb iemand anders ook net lopen waarschuwen. Heb 9 jaar ervaring met tanganyika. De multi /sim fokken nog harder dan guppen zijn zeer territoriaal. Zelfs mijn tropheus waren niet veilig in een bak van 850 liter Neem een andere slakkenhuis bewoner die geen kolonie vormt. Multies gaan ook gewoon in je rotsen zitten, en ik had een bak van 180 bij 75 bij 75, ik heb ze toen de tijd vervangen met vittatus
 
Voor mooie stenen, ik had mijn hele bak vol neo imperial. Overal wel te krijgen. Al was mijn aquarium wel van hout. Voor een glasbodem piepschuim onder de stenen plaatsen.
 
Heeft iemand ervaring met de Lamprologus Caudopunctatus of de Neolamprologus Brevis? Mocht ik het advies van nynke opvolgen zie ik hier mogelijke alternatieven in voor de Multifasciatus. Echter kan ik tot dusver niet heel veel informatie vinden over het gedrag van deze twee vissen en met hoeveel zij gehouden kunnen worden.
 
Heeft iemand ervaring met de Lamprologus Caudopunctatus of de Neolamprologus Brevis? Mocht ik het advies van nynke opvolgen zie ik hier mogelijke alternatieven in voor de Multifasciatus. Echter kan ik tot dusver niet heel veel informatie vinden over het gedrag van deze twee vissen en met hoeveel zij gehouden kunnen worden.
Brevis ook gehad neem 1 mannetje en 2 a 3 vrouwtjes.ik had 2 mannen en 4 vrouwtjes. Mannetjes gingen zoenen, oftewel bekvechten. Resultaat 1 brevisman zonder onderkaak. Dat in een 1 meterbak met door de hele middenbaan een steenwand. Had ze allebei een plekje in de uiterste hoeken gegeven. Caudo kan ik je niks over zeggen.

Of misschien dat je meer mannetjes moet nemen om de agressie te verminderen?? Iemand hier aanvulling op of andere ervaring ermee?
 
Ik ben er uit. Op het Tanganyika forum heb ik geïnformeerd.
Zij adviseren mij om in een 236 liter aquarium, naast de Neolamprologus Multifasciatus en het koppel Julidochromis een schooltje Synodontis te houden om de kolonie in toom te houden.
Ik denk dat ik daarom een 5-tal Synodontis polli white toevoeg.
 
Geen verstandig idee denk ik, onderschat de multi’s niet. Ik weet vrij zeker dat die syno’s niet in de buurt komen van je multi’s. De kolonie multi’s houdt zichzelf overigens in stand, ze blijven niet eeuwig door fokken.
 
Geen verstandig idee denk ik, onderschat de multi’s niet. Ik weet vrij zeker dat die syno’s niet in de buurt komen van je multi’s. De kolonie multi’s houdt zichzelf overigens in stand, ze blijven niet eeuwig door fokken.

Het komt van een lid die zelf een Tanganyika bak heeft van 80 x 40 x 40. Hierin heeft hij Multi's en een koppel Leleupi (en die zijn al vrij berucht) samen met Syno's. Die laatste houden zijn populatie in toom zegt hij en dat lijkt verder prima te gaan. Maar ik ga het nog eens navragen.

Het klinkt allemaal erg mooi. Echter wil ik niet dat er dadelijk constant ruzie is tussen vissen.
 
Tsja, ik heb ook al een paar jaar een kolonie multi’s in een 80cm zitten, dus ik heb ook wel wat ervaring.. begonnen met een groepje van 6, nu ongeveer 20-25 volwassen exemplaren. Het zijn er nooit meer geweest, en ik heb bij de volwassen exemplaren nog geen uitval gehad. Wel zie ik regelmatig nestjes, maar die worden dus door de volwassen vissen opgegeten om de kolonie op dit aantal te houden. In het begin heb ik geprobeerd er vissen bij te houden, maar dat gaat gewoon niet.
 
Dan wordt het inderdaad lastig.

Mag ik vragen wat je erbij hebt willen zetten en hoe de Multi's daar op reageerde?
Als het inderdaad niet blijkt te gaan zal ik toch voor een andere combinatie moeten kiezen.
 
Ik heb er 2 solidaire vissen bij gezet, een altolamprologus calvus black, en een altolamprologus fasciatus. Een koppel julidochromis transcriptus is de enige vis die er eventueel bij zou kunnen, mits voldoende schuilplaatsen. En zie dan maar eens een koppel te vinden. En dan nog is het geen garantie dat het goed gaat!

Ik ken mijn multi’s onderhand een beetje. Alles wat te dicht in de buurt komt moet wijken. Zelfs slakken worden aangevallen.. :D
 
Ik heb er nog eens goed over na gedacht en weer een halve dag internet afgestruind... Soms zeer frustrerend, maar hopelijk straks allemaal waard :D

Ik heb een speciaal aquarium voor enkel een kolonie overwogen, en hoewel ik de Multi's zeer grappig vind, wil ik toch graag wat meer afwisseling op de lange termijn. Juist de interactie tussen verschillende vissen en hun eigen gewoonten vind ik erg leuk.
Daarom heb ik gekozen voor een iets ander bestand:

Neolamprologus Brevis sunspot (1M + 2V)
Julidochromis transcriptus (Koppel)
Lophiobagrus brevispinis / Lophiobagrus sp. (2M + 2V)

Voordeel van dit bestand lijkt me dat er voldoende ruimte is en het allemaal relatief rustige vissen zijn. De Brevis en Transcriptus vertonen alleen agressie bij broedzorg en dit zijn relatief kleine territoria. Ik denk zelfs dat ik eventueel wat nakweek zou kunnen behouden, maar wellicht ben ik met die uitspraak iets te optimistisch
 
Ik vermoed dat het wel moet lukken. Ik heb speciaal gelet op het gedrag van deze vissen en hun territoria. Enkel die van de Juli en meervallen komt overeen. Maar moet volgens mij met voldoende ruimte en holen wel lukken.

De Neolamprologus Brevis zijn slakkenbewoners, maar zouden alleen tijdens de broed periode agressief zijn binnen hun territorium. Dit territorium is overigens een van de kleinste. Ik zal voor hen slakkenhuizen op filterzand leggen.
Juldochromis transcriptus is een rotsbewoner, waarvan ik het territorium kan beperken tot enkele holen bij de stenen.
Lophiobagrus brevispinis is een kleinblijvende en vredelievende meerval die rondom stenen verblijft. Dus ook voor hen zal ik wat stenen en holen toevoegen aan het aquarium.
 

Terug
Bovenaan