Tanganyika bestand


D

Dennis1987

Guest
weet iemand een mooi Tanganyika bestand voor een 91x46x55cm aquarium?
 
met die voorruitlengte zijn je opties wat beperkt. Je kan voor een kolonie slakkenhuiscichlides gaan zoals multifasciatus of similis, of een koppel slakkenhuiscichlides zoals Brevis (Allemaal lamprologus soorten).
Naast je slakkenhuiscichlides dan nog een solo julidochromossoort of altolamprologussoort, 3-5 synodontis Lucipinnis/PWZ en tot slot een schooltje van zo'n 10 lacustricola pumilus.

Inrichting: veld slakkenhuizen voor je slakkenhuiscichlides, een rotsformatietje ergens voor je altoloamprologus/julidochromis + synodontis, wat Valisneria Spiralis voor de aankleding en eventueel nog wat losdrijvend hoornblad of andere drijvers voor de pumilus.
 
Ik zou de synodontis weglaten word het wel druk opde bodem je hebt dan ook al de slakkenhizen daar .
Als de de lamprologus similus neemt met een altolamprologus dan houd dat de boel mooi in evenwicht
 
Persoonlijk vind ik slakkenhuiscichliden en Synodontissen dus geen fijne combinatie in een wat kleinere bak.
Synodontissen zijn dan wel veel tussen de stenen te vinden, toch zag ik ze ook heel veel over de bodem struinen bij mij.

En dan duwen ze hun kop ook gewoon in een slakkenhuis.

In een bak van zo'n 120 cm of groter moet het niet zo'n probleem zijn, maar in een bak van 80/90/100 cm is er gewoon te weinig ruimte.
 
is dit de enigste optie voor mijn aquarium
 
Wat wil je dan?

De vrijzwemmende cichliden (leptosoma enzo) en de grote killi's passen niet in 90cm.

Zandcichliden is je bak ook te klein voor.


Je kunt de hele bak voldoen met multi's of similis, plus evt groepje lacustricola pumilus erboven.

Of 1 koppel kleinere en rustige rotsbewoners of 1 solo altolamprologus + groepje of koppeltje slakkehuiscichliden, plus evt groepje lacustricola pumilus.

Of koppeltje kleinere rustige rotsbewoners + solo altolamprologus, plus evt groepje lacustricola pumilus, plus evt groepje kleinere synodontis.

Of als je geluk hebt 2x koppeltje kleinere en rustige rotsbewoners, plus evt groepje lacustricola pumilus, plus evt groepje kleinere synodontis.
 
in ieder geva1 slakkehuiscichliden en een altolamprologus
 
ik wil graag de Altolamprologus compressiceps, Lamprologus multifasciatus en Lacustricola pumilus(Aplocheilichthys pumilus)
hoeveel vissen van elke soort moet ik dan nemen en kan er misschien nog een paartje rotsbewoners bij?
 
staat hierboven toch allemaal al :stars:

maar vooruit dan:

1 altolamprologus
groepje multi (2m/4v ofzo, worden er vanzelf meer)
10 pumilus

geen rotsbewoners erbij nemen.
 
ik heb er blijkbaar over heen gelezen
 
ik wil in plaats van de altolamprologus graag een van deze soorten de Julidochromis ornatus, Julidochromis marlieri of de Julidochromis transcriptus welke zal ik doen?
 
Marlieri zijn felle rakkers, ook naar andere soorten toe. Ik zou dus voor Ornatus of Transcriptus gaan, afhankelijk van eigen smaak. Overigens zou ik zelf voor de Ornatus kiezen, omdat ik denk dat die zijn tekening mooier contrasteert met je andere vissen.
 
ik heb dan drie soorten, is er nog ruimte voor een vierde of kan dit helemaal niet?
 
ik wil graag een schooltje Lacustricola pumilus(Aplocheilichthys pumilus) samen met een kolonie Lamprologus multifasciatus en rots bewoner(s)
 
ik denk dat ik ga voor koppel Julidochromis ornatus, groepje Lamprologus multifasciatus en schooltje Lacustricola pumilus(Aplocheilichthys pumilus)
op de site van een winkel bij mij in de buurt staat de Julidochromis ornatus per paar aangeboden, zal dit dan wel een echt gevormd paar zijn?
 
Dennis1987 zei:
op de site van een winkel bij mij in de buurt staat de Julidochromis ornatus per paar aangeboden, zal dit dan wel een echt gevormd paar zijn?

Lijkt me van niet. Gewoon het eerste mannetje en het eerste vrouwtje dat ze kunnen vangen, normaal gesproken. Echte paren haal je meestal bij liefhebbers vandaan, niet uit een lfs. Of ze moeten als paar zijn binnengekomen VAN een liefhebber, dat heb ik weleens gezien.


Als ze allemaal samen in een bakje zitten heb je kans dat als je ze een poosje goed observeert dat je er een paartje tussen kunt ontdekken.
 
en als je een groepje van 6 neemt en daar komt een paartje uit, hoe snel moet de rest dan weg aangezien ik maar 1 aquarium heb
 

Terug
Bovenaan