Taifun JBL effectiviteit


Skipper

Well-known member
Lid geworden
22 januari 2017
Berichten
56
Leeftijd
67
Locatie
Julianadorp
Ik heb sinds een week de Proflora M502 aan het werk. Met ca 70 bellen per minuut heb ik de continue test redelijk licht groen. De Taifun diffuser heb ik op maximale lengte is 27 cm gezet. Desondanks verzamelen zich steeds kleine restbelletjes bovenin. Die worden dan samen een grote bel en om de zoveel tijd ontsnapt die dan met een luide plof.
Minder bellen gaven hetzelfde effect. De bellen lopen eigenlijk te snel door de Taifun omhoog om helemaal op te lossen. De werkdruk staat netjes steady op 1,2 bar dus al lager dan de door JBL zelf aangegeven 1,5 bar.
Hoe kan ik zorgen dat de Taifun effectiever werkt, waardoor de bellen beter oplossen en er dus minder Co2 verloren gaat?
 
Van deze taifun kan je toch verlengstukken kopen? of kan je dit qua hoogte niet kwijt in je bak ?
 
Ik heb de Taifun ook gebruikt en dat met een werkdruk van zo n 0,7-0,8 Bar. Ook kan je inderdaad hem verlengen. Er zal altijd een deel verloren gaan en ik schat dat hier zo n 70-80% werd opgelost.
 
Taifun of flipper. Er blijven altijd kleine belletjes over. Die blijven een tijdje in het bakje, totdat het bakje te vol is.

De taifun kun je iets verlengen. Had ik ook gedaan. Dan zijn de belletjes nog iets kleiner als ze aan het einde aankomen.
 
Ik heb de Taifun op 27 cm en dat is voor 600L aquaria. Mijn bak is 225. Om nu nog een verlengset te kopen, houd ik in gedachte. Ik betwijfel of dat veel helpt en de Taifun wordt dan echt groot. Heb ergens gelezen dat de werkdruk verlagen van 1,2 naar 0,8 bar kleinere belletjes oplevert bij aanvang en dus dan op het einde wel alles is opgelost of echt minimaal.
Maar iemand heeft ook ergens geschreven dat bij Co2 uitwisselen in de Taifun er andere gassen uit t water in de bel verzamelen en dus houd je altijd een rest belletje over.
Ik weet het niet meer, maar vind de plof waarmee de rest bellen uit eindelijk de Taifun verlaten best hard en irritant. Dus ik ga nog verder zoeken en misschien dingen uitproberen.
 
Ik heb de Taifun op 27 cm en dat is voor 600L aquaria. Mijn bak is 225. Om nu nog een verlengset te kopen, houd ik in gedachte. Ik betwijfel of dat veel helpt en de Taifun wordt dan echt groot. Heb ergens gelezen dat de werkdruk verlagen van 1,2 naar 0,8 bar kleinere belletjes oplevert bij aanvang en dus dan op het einde wel alles is opgelost of echt minimaal.
Maar iemand heeft ook ergens geschreven dat bij Co2 uitwisselen in de Taifun er andere gassen uit t water in de bel verzamelen en dus houd je altijd een rest belletje over.
Ik weet het niet meer, maar vind de plof waarmee de rest bellen uit eindelijk de Taifun verlaten best hard en irritant. Dus ik ga nog verder zoeken en misschien dingen uitproberen.

Dat probleem van ploffen had ik ook. Mijn maanvissen schrokken daar van. Ik had een rietje (buig rietje) op het pijpje gemaakt. En dat op de achterwand uit laten komen. Waarom op achterwand. Er komt ook een hoop water mee, en anders spetterd het in de lichtkap.
 
Ik zit op de pc naast de taifun in de 80cm maar hoor het eigenlijk niet. Of het ligt aan mn gehoor:juggle:
 
Ik zit op de pc naast de taifun in de 80cm maar hoor het eigenlijk niet. Of het ligt aan mn gehoor:juggle:

Ik probeer mij er een voorstelling van te maken. John op de pc:cnaast een taifun?
Have fun with tai!:p

Nee, 1 keer per half uur ofzo, dan liet hij het bovenste bakje leeglopen. En dat maakte een bubbelend geluid.
 
Ik probeer mij er een voorstelling van te maken. John op de pc:cnaast een taifun?
Have fun with tai!:p

Nee, 1 keer per half uur ofzo, dan liet hij het bovenste bakje leeglopen. En dat maakte een bubbelend geluid.

Niet teveel fantaseren Marcel:D:D:p
 
Met 80 cm komt ie bij mij boven water. Dan is het geluid ook weg. Ongeacht gehoor....
Maar dat rietje is wel een idee. Bedankt.
 
Ik heb ook een taifun gehad......

Eerst standaard, toen 2 verleng setjes en toen nog 1. Uiteindelijk 55cm taifun op 300 liter en niet tevreden. Nu een AM1000 en heel tevreden.......

Of je dus bij het worden met de taifun zal de tijd van leren. In ieder geval succes want het is niet fijn, vind ik ook.....
 
Met 80 cm komt ie bij mij boven water. Dan is het geluid ook weg. Ongeacht gehoor....
Maar dat rietje is wel een idee. Bedankt.

Dan moet je er wat ringen tussenuit halen;). Zorg ook dat hij goed schoon is want dat scheelt ook een heleboel heb ik gemerkt.
 
@sschot: ik heb een intern filter dus die reactor kan niet.
@John: wat bedoel je met een schone Taifun scheelt. Heb je t dan over effectiviteit of het lawaai van de plof?
 
Als hij wat vuil is dan lossen de bellen minder op en ze lopen beter. Dat heeft niks met de plof te maken dus;)
 
Je kan de werking van de taifun verbeteren met een zeer kleine aanpassing bij een interne jewel bioflow filter.
Het principe werkt zoals de 02 diffuser van jewel. We verlengen de uitstroombuis waar de o2 diffuser in geplaatst is, maken in de verlenging een gaatje en brengen een buisje in de verlening aan. Je kan dit ook doen door een tweede 02 diffuser te gebruiken die je verlijmd met de bestaande o2 diffuser. Het bovenste compartiment van de taifun heeft een kleine nippel waarlangs de CO2 bellen af en toe ontsnappen. Deze wordt nu met een CO2 darmpje verbonden met het pijpje in de verlenging of de 2de 02 diffuser indien je die gebruikt hebt. De belletjes die ontsnappen worden terug in het aquarium geblazen en krijgen zo ook de mogelijkheid om alsnog opgelost te geraken. Bijkomend zal een deel van het met CO2 verzadigde water ook mee verspreid worden door het aquarium. Voor mij was dit de enige mogelijkheid om de benodigde efficiëntie te bereiken met mijn taifun in een 450 liter bak. De taifun is wel verlengd met 1,5 extensies.
SAVE_20191014_180804.jpg
 
Je hebt gereageerd in een topic uit 2017 Herman ;)
 
Ik heb sinds een week de Proflora M502 aan het werk. Met ca 70 bellen per minuut heb ik de continue test redelijk licht groen. De Taifun diffuser heb ik op maximale lengte is 27 cm gezet. Desondanks verzamelen zich steeds kleine restbelletjes bovenin. Die worden dan samen een grote bel en om de zoveel tijd ontsnapt die dan met een luide plof.
Minder bellen gaven hetzelfde effect. De bellen lopen eigenlijk te snel door de Taifun omhoog om helemaal op te lossen. De werkdruk staat netjes steady op 1,2 bar dus al lager dan de door JBL zelf aangegeven 1,5 bar.
Hoe kan ik zorgen dat de Taifun effectiever werkt, waardoor de bellen beter oplossen en er dus minder Co2 verloren gaat?


Wanneer ik in jouw schoenen stond zou ik die Taifun eruit gooien. Ik vind het een lelijk ding en het is slecht te verbergen. Probeer het eens met een diffuser. Zelf gebruik ik een Bazooka Intense type. Ik had altijd een originele versie maar de laatste tijd heb ik een nepper, een Chinees exemplaar dat perfect werkt. De kosten? 4,50 euro! Het geeft een heel fijne, bijna mistachtige stroom die ik onder mijn spraybar heb staan waardoor de belletjes ook nog eens naar voren en naar onder geblazen wordt om de oplos tijd te verlengen. Die dingen zijn erg klein en zo gemakkelijk te verbergen achter planten.

HTB1UMuRKeuSBuNjSsplq6ze8pXaM.jpg
 
klopt maar ik dacht dat dit nog iets interessant kon zijn voor de gebruikers van de taifun.
 
Wanneer ik in jouw schoenen stond zou ik die Taifun eruit gooien. Ik vind het een lelijk ding en het is slecht te verbergen. Probeer het eens met een diffuser. Zelf gebruik ik een Bazooka Intense type. Ik had altijd een originele versie maar de laatste tijd heb ik een nepper, een Chinees exemplaar dat perfect werkt. De kosten? 4,50 euro! Het geeft een heel fijne, bijna mistachtige stroom die ik onder mijn spraybar heb staan waardoor de belletjes naar voren en naar onder geblazen wordt om de oplos tijd te verlengen. Die dingen zijn erg klein en zo gemakkelijk te verbergen achter planten.

Bekijk bijlage 281791
Ik had eerst de bazoeka van co2 art geplaatst maar die verloor zijn efficientie - ook was de druk enorm hoog waarmee ik de co2 moest toevoegen waardoor er veel te weinig bellen in het aquarium terechtkwamen. Ik kan nu met de taifun perfect een ph van 6.9 bereiken bij een kh van 6 - hij laat zelfs geregeld het ventiel uitschakelen. Maar het is inderdaad een groot ding (en zeker met de extensies die ik toegevoegd heb) - ik probeer het te verbergen achter enkele grote planten. Enkel als ik pas gesnoeid heb, is hij echt zichtbaar. Trouwens ik heb een paar weken geleden uw model besteld in China maar die is nog altijd niet toegekomen. Mogelijk probeer ik die ook nog. Maar het is een feit die aanpassing die ik gedaan heb, werkt fenomenaal.
 
Heb je ook helemaal gelijk in Herman maar voor de TS zal het denk ik zelf niet meer zo van belang zijn maar natuurlijk kan en mag je altijd een aanvulling geven ;)

Btw, op wat kleinere bakken (120 en 180liter) heb ik ook met de taifun gewerkt en dat ging opzich prima maar goed mooi zijn ze inderdaad niet en het schoonmaken vond ik nog het vervelendste met al die losse ringen.
 
Ik had eerst de bazoeka van co2 art geplaatst maar die verloor zijn efficientie - ook was de druk enorm hoog waarmee ik de co2 moest toevoegen waardoor er veel te weinig bellen in het aquarium terechtkwamen. Ik kan nu met de taifun perfect een ph van 6.9 bereiken bij een kh van 6 - hij laat zelfs geregeld het ventiel uitschakelen. Maar het is inderdaad een groot ding (en zeker met de extensies die ik toegevoegd heb) - ik probeer het te verbergen achter enkele grote planten. Enkel als ik pas gesnoeid heb, is hij echt zichtbaar. Trouwens ik heb een paar weken geleden uw model besteld in China maar die is nog altijd niet toegekomen. Mogelijk probeer ik die ook nog. Maar het is een feit die aanpassing die ik gedaan heb, werkt fenomenaal.

Mooi dat je er tevreden over bent, ik ben trouwens een je, heb je een automaat? Dan is het uitschakelen van het ventiel normaal. Bij mij staat het ding langer dicht dan open...
 
klopt maar ik dacht dat dit nog iets interessant kon zijn voor de gebruikers van de taifun.
Zoals jij het omschreef heb ik het ook een hele tijd gehad in m’n oude aquarium.
Taifun verlengen kan helaas maar tot op zekere hoogte en ook dan kan er nog onopgeloste co2 ontsnappen.
Het “afblaas” poortje van de taifun dan aansluiten op een beluchting poort van een filter is een prima idee
 

Terug
Bovenaan