T5HO balken mengen


X

XfiXit

Guest
Hallo hobbyisten,

Ik heb een armatuur van 4x 39watt T5HO boven mijn aquarium waar nu 2x 10.000k in zit. Dit is aardig kil licht en dus ben ik op zoek naar wat complimenterende lampen voor erbij.

Nu ik CO2 toevoeg en de planten erg goed groeien is het tijd om de verlichting te upscalen zodat ook bodembedekkers goed gaan groeien.

Alleen wat voor lampen erbij?
Ik kwam al ergens tegen dat 3000kelvin een goede keuze is om het zwart van de achtergrond weer écht zwart te laten lijken, en de planten veel meer te laten opvallen. En voor planten schijnt 5500kelvin ook een erg mooie kleur te zijn.

En vervang ik 1 van de 10000kelvin lampen meteen mee, of zouden die nog wel een tijde mee kunnen?

Tevens ben ik benieuwd of iemand een goede website heeft voor goedkope aquariumlampen, ik ben toch geneigd om naast de standaard OSRAM lampen er 1 special plant o.i.d. bij te stoppen.
 
@tuinkabouter
Ik hoorde net op de chat dat jij hier wellicht je licht op kon laten schijnen *padumtsss*

Wat me vooral benieuwd is of jullie de 10.000k lampen zouden laten zitten, of ook zouden vervangen. Ik denk nu aan

10000/3000/10000/4000k

Of bij vervangen van alle lampen

4000/6500/6500/3000

Gezien van voor naar achter

Ik lees wel erg veel zeer positieve verhalen over 10.000k lampen en het rood kleuren van planten. (Wat me nu ook bijzonder goed lukt inderdaad)
 
Je hebt nu dan 4x 10.000K?

Maar zolang alles goed groeit en jij vind het mooi zou ik niet alle 10.000K eruit halen.
Geeft een heel mooi fris licht vind ik zelf maar dat is een persoonlijke smaak
 
Je hebt nu dan 4x 10.000K?

Maar zolang alles goed groeit en jij vind het mooi zou ik niet alle 10.000K eruit halen.
Geeft een heel mooi fris licht vind ik zelf maar dat is een persoonlijke smaak

Ik heb nu 2x 10.000k erin hangen. Hij is afgeleverd als reef verlichting, met 2x 10.000k en 2x blauw. Dat was altijd prima omdat ik toch niet meer lampen aan kon i.v.m. alg (was verder een low tech bak)

Maar nu ik CO2 en mijn poeders op orde heb kan er wel wat meer licht bij voor de uitdagendere planten.

Ik wil er eigenlijk wel 1 van deze lampen inhouden denk ik, maar wil ook een beetje gaan mixen met andere kleuren.
 
Wanneer er alleen buizen met een 10.000 kelvin waarde gebruikt worden betekend dit dat je "witter" licht hebt d.w.z. wit met meer blauw in zich. Dit licht dringt dieper door in water maar heeft ook een nadeel; het werkt alg bevorderend. Bovendien zijn planten niet alleen blauw licht nodig maar ook, verhoudingsgewijs zelfs méér, rood. Voor een zoetwaterbak zou ik dus altijd kiezen voor een mengvorm. Zelf deed ik dit ook, weliswaar met led, maar hetzelfde principe volgend.
 
En als je het verhaal van Ben wat het witte licht betreft en algen niet kan voorstellen
Zie hier de rio 240 met standaard led buizen met 9600 k en 6500 k en drie weken geen onderhoud
SAM_1294.JPG

fijn dat witte licht :mad::oops::br:
 
kleine nuance hoor dames, blauw licht bevorderd de fotosynthese en daarmee ook de fotosynthese van algen.
Blauw licht stimuleert dus niet per definitie algen groei of iets...

Maar kleuren mengen geeft wel een breder spectrum aan golflengten en daarmee mogelijk een hogere PAR waardoor je planten ook mooier zullen groeien
 
Een kleine nuance is hier wel op zijn plaats denk ik ja. Ik heb in mijn bak (3 jaar lang) alleen 2x 10.000k lampen en alleen last van wat baardalg op de stenen en het hout. Mijn ramen maak ik eens in de 4-6 weken een keer schoon omdat er dan zeer fijne spotalgjes vormen die me nogal storen.

Dus ik kan me inderdaad niet voorstellen dat je algenexplosie alleen aan het witte licht te danken is.

Dank voor alle feedback, ik ga een menging van de diverse tinten bouwmarktlampen nemen dus. De speciale lampen laat ik voor wat het is. Ik haal meteen wat extra lampen dat ik er nog mee kan spelen wat me het best bevalt.
 
kleine nuance hoor dames, blauw licht bevorderd de fotosynthese en daarmee ook de fotosynthese van algen.
Blauw licht stimuleert dus niet per definitie algen groei of iets...

Maar kleuren mengen geeft wel een breder spectrum aan golflengten en daarmee mogelijk een hogere PAR waardoor je planten ook mooier zullen groeien
Nee, maar dit is ook niet wat ik althans benoemde; wanneer er licht met veel blauw erin gebruikt wordt werkt het wel alg bevorderend, niet per definitie alg groei dus. Licht is een eerste basisbehoefte en dientengevolge is het belangrijk, zoals je ook opmerkt, een juist spectrum aan te bieden. Verder zijn CO2, mest/spoorelementen onderliggende oorzaken voor alg groei.
 

Terug
Bovenaan