T5 vs. LED


Mafkees

Well-known member
Lid geworden
3 maart 2018
Berichten
929
Hoi allen,

Ik sta op het punt om een verlichting upgrade te kopen voor mijn 100x40x50 Ferplast Dubai 100.

Ik vroeg mij heel concreet af: is het zo dat LED lichten meer licht afgeven per watt dan T5? Met andere woorden: is de lichtopbrengst van 1w LED intenser qua aantal lumen dan de opbrengst van 1w T5?

Dus bijvoorbeeld: ik heb nu een 8,6w LED balk en een 12w LED balk. Als ik deze vervang door 2x45w T5, heb ik dan een hogere lichtopbrengst (intensiteit)?
 
45W T5 (840) 4310 lumen, met reflector zal hier ongeveer 3000 lumen van in het water terecht komen, dacht dat je 30% verliest.

Bij 2 buizen kom je dus op zo'n 90W en 6000 lumen

Mijn Easy LED van 72W en 1450mm lengte geeft 6257 lumen

Dus met nu 20,6W naar 2 x T5, ja daar ga je echt winst uit halen
 
Is het niet ook afhankelijk van welke led je hebt en dat daar verschil in kan zitten?
 
Ja ok, ik meende al dat er flink verschil in kwaliteit/lichtopbrengst kan zitten. Je zal het dus per type led moeten bekijken of je meer of minder lichtopbrengst hebt.
 
Deze gaan het worden, twee 85cm lange 39W T5 buizen.

Nu heb ik veel gelezen over reflectors en de voordelen daarvan maar ik ben niet in staat gebleken om een bijpassende te vinden. Wie helpt mij uit de brand aub?
 
Waarom T5 en geen led?

Juwel heeft trouwens wel reflectoren voor 39w t5 buizen dacht ik
Ik kan geen passende led opties vinden. Ik heb een Ferplast Dubai 100 en het formaat is gewoon gek blijkbaar, vergeleken bij Juwel bakken. De meeste opties zijn geschikt voor Juwel bakken maar dat lukt dus precies niet met het lichtplafond van Ferplast dat op mijn aquaruim zit helaas. De bak moet gesloten blijven ivm waterverdamping (vocht in huis) en de gourami's die ik graag wil.

Er hangen nu dus twee leds in van Superfish, 20w totaal. Ik wil meer lichtintensiteit omdat ik in planten geïnvesteerd heb en ik wil een mooiere kleur licht; een van de twee huidige leds heeft namelijk een rode kleur (laag graden K).

Een volledig nieuw ledplafond met leds van Ferplast, bijbehorend bij een Dubai 100 'led'-versie kost me weer 250 euro. Twee T5 buisjes zijn een kleine 60 euro.
 
Als je alle electra voor de t5 buizen er nog in hebt zitten is dat wel een stuk makkelijker
 
Als je alle electra voor de t5 buizen er nog in hebt zitten is dat wel een stuk makkelijker
Daar heb ik geen verstand van helaas. Ik geloof niet dat de vorige eigenaar het eruit gesloopt heeft hoor.. de stekker zit er ook nog aan.
Kun jij er wat van zeggen aan de hand van deze foto's?

20180325_205737.jpg
20180325_205901.jpg
 
Bedankt voor je input Steven. Vergeef mijn onwetendheid maar ik heb nog nooit zo'n balk vast gehad ;)

Op de foto zit er toch gewoon een dop op?

Ferplast-top-life-t5-lamp-shop.jpg
 
Ik betwijfel of dat de dop voor je tl buis is, maar misschien zie ik het verkeerd
Hmm, oké. Fingers crossed en ik zie wel. Mocht het nou echt niet lukken dan ga ik wel even langs de lokale speciaalzaak. Dank voor je hulp en ik laat wel weten hoe het afloopt.
 

Terug
Bovenaan