T5 tl-buis verlichting versus led


ElsP

New member
Lid geworden
21 september 2023
Berichten
2
Leeftijd
63
Goedemiddag allen,
Ik heb een vraag over verlichting. Ik heb een koudwater aquarium van 190 liter (ferplast dubai 1 meter) met een vaste lichtkap met een armatuur met 2 t5 tl buizen.
Laatst was er één buis kapot en heb ik hem vervangen door een 'gewone' T5 tl-buis Sylvania 39 watt 840 neutraal wit.
Hiervoor had ik altijd speciale aquarium tl buizen van Dennerle oid.
Ik had ergens (geen idee mee waar dat was...) gelezen dat het dus niets uitmaakt of je een speciale aquarium tl buis koopt die rond de 30 euro zijn of een buis van 10 euro in warm wit, koel wit of daglicht.
Dat je in feite alleen maar voor de marketing betaald. Klopt dit idd, doen de planten het net zo goed op een gewone tl buis warm wit als een speciale aquarium plantenlamp?
Ik wil nu mijn 2e balk vernieuwen in weer een warm wit 830. Ik heb altijd de combi gehad neutraal wit met warm wit en dat vind ik er mooi uitzien.

M'n tweede vraag is, ik twijfel ook een beetje om deze buis te vervangen door een led verlichting die je in een tl t5 armatuur kunt plaatsten maar die kosten rond de 60 euro en je krijgt nog een elektriciteitssnoer erbij dat vind ik ook wel een nadeel. En zou het überhaupt kunnen in 1 armatuur, een gewone tl buis en een ledbuis of kan die combi niet?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met deze vragen.
Bedankt alvast!
 
Ik heb ook jaren de Ferplast gehad en gebruikte altijd de goedkope buizen uit de bouwmarkt en vaak kleur 840. Dat was vroeger veel gebruikt en prima licht.
 
  • Leuk
Waarderingen: ElsP
Ah dank je wel!
 
Je zou ook ipv de combinatie gewoon voor 1 led lamp kunnen gaan? Beetje afhankelijk van wat je in je bak wilt hebben (veeleisende planten?) en welke led je erboven hangt, maar ik vind led vaak mooier kleuren dan tl, plus je kunt er programma's op draaien (zonsopkomst/ondergang). Qua verbruik ook een stuk zuiniger natuurlijk.
 
Voor t5 vond ik de sylvania aquastar erg mooi de kleuren weergeven en de gewone 830 achterin waar meer planten groeien.
 
Je zou ook ipv de combinatie gewoon voor 1 led lamp kunnen gaan? Beetje afhankelijk van wat je in je bak wilt hebben (veeleisende planten?) en welke led je erboven hangt, maar ik vind led vaak mooier kleuren dan tl, plus je kunt er programma's op draaien (zonsopkomst/ondergang). Qua verbruik ook een stuk zuiniger natuurlijk.
Maar dat is zelfs ook met TL te doen mits je een dimbare EVSA (elektronisch voorschakelapparaat) in je balk hebt. Dat dimmen gebeurd dan op een analoge manier (1 tot 10V). Het niet echt een zuinige manier en het dimmen gaat niet tot precies nul. Soms dimmen die dingen tot zo'n 1 tot 3% waarna je het licht dan uit moet schakelen. Destijds heb ik zulke balken gehad van Veldhuis Enschede.
 

Terug
Bovenaan