Sweet Divider - World Citizen


Ik zou er dan 1 grote achterwand van maken als je snapt wat ik bedoel :D

Ja, dat gaat wel maar het zijn verschillende resoluties. Dan ben ik een uur bezig om het passend te krijgen zonder dat er in de hoogte verschillen zijn.

Ik ben dus gewoon luit en heb het zo gedaan :D
 
Mini update:


Ik zie nu toch een hele kleine bloei van bruine alg. Her en der zijn er wat locaties in de bak waar dit ontstaat, maar niet overal. Het is vooral aan de kant die naar het raam gericht staat en ik zie op op 1 plant heel duidelijk verschil in bladeren die helemaal bovenaan groeien en die wat meer naar onder groeien.

Ik doe dus even niks. Althans, ik heb een 25% wissel gedaan met osmose water. Ik laat het even staan maar nu zit ik op een kH 6 en gH 7. Hier moet dus nog wat vanaf.

Voor de rest gaat het wel top! Planten groeien en er is een knop uitgekomen van een Anubias.

upload_2018-7-4_21-44-42.png


upload_2018-7-4_21-44-49.png
 
Komt er heel gaaf uit te zien! Is zeker een mooiere bak met doorkijk denk ik dan zonder

Thanks.

Om heel eerlijk te zijn vind ik bakken die tegen de muur staan niet zo mooi. Het ziet er zo traditioneel uit. Dat scapen van tegenwoordig maakt het een stuk mooier, maar ik heb nog nooit een aquarium gehad wat tegen de muur staat :)
Mij lijkt het ook wel goed voor vissen. In het aquarium wat ik nu heb is dat niet helemaal waar, maar als je in het midden iets opbouwt dan kunnen vissen er langs beide kanten heen zwemmen. Als een vis aan de ene kant is dan ziet hij de vissen aan de andere kant niet. Ik heb altijd het gevoel dat dit psychologisch meer zwemruimte is ....
 
Mooie updates heb je gedaan de afgelopen weken. Ik ben erg benieuwd hoe zich dat met het zwevend hout zich gaat zetten als alles goed gaat groeien!
 
Change V 1.0 Lichtkap

Ik ga mijn lichtkap veranderen. Na een paar weken aanklooien heb ik toch spijt van het ontwerp en is de keuze form over function toch wat doorgeslagen.

Ik heb nu een compleet gesloten kap gemaakt die ik in zijn geheel van de bak afhaal als ik in de bak moet zijn. Ik kan voor voeren en meten de kap een stukje openschuiven, dus dat viel nog mee, maar als ik vind het helemaal weghalen van de kap toch niet handig bij groter onderhoud.

Spijt dus

Ik ga een nieuwe modulaire kap maken naar het ontwerp van mijn vroegere Room Divider. In tegenstelling to de huidige kap zal ik voor een modulair ontwerp gaan. Ik ga eerste een frame bouwen waarin de lampen hangen en daaromheen komt de afwerking. De gehele afwerking is dan dus verwijderbaar zonder dat ik het licht heb weggehaald.

Het grootste probleem nu was dat ik geen licht meer in de bak had als ik de kap eraf haalde. Je ziet dan dus vrij weinig met onderhoud en dat is niet fijn.

Het nieuwe ontwerp zal ook wat hoger worden zodat ik wat makkelijk onder de lamp door kan werken.

Ik begin er dit weekend aan en zal her en der wat updates schrijven.

Voor een paar foto’s van de oude kap kun je hier terecht

https://www.advancedaquarist.com/blog/dutch-room-divider-coral-reef-aquarium

Je zit dus een houten frame waaraan de zijpanelen hangen. Je kunt die panelen dus weghalen en hebt dan meer werkruimte. De kap nu gaat echter niet zo hoog worden als voorheen. Ik maak hem denk ik de helft van de foto hieronder.

dutchtank5.jpg
 
Nou veel technische termen maar het gaat vast mooi worden en ik ben benieuwd naar het resultaat. Ik blijf het zonde vinden van je zeewaterbak hoor;)
 
Nou veel technische termen maar het gaat vast mooi worden en ik ben benieuwd naar het resultaat. Ik blijf het zonde vinden van je zeewaterbak hoor;)

Ach joh je moet het zo zien, hij was veeeel te klein. Er komt echt wel weer een zoutbak maar ik zoek eerst een nieuwe woning. Dit kan zeker nog 2 tot 3 jaar duren dus het komt wel goed. Ik weet exact wat ik wil met zout, en doe geen concessies.

Ik heb het hout voor het framewerk gehaald. Omdat ik nu katten heb en indertijd niet, ben ik voor iets dikker gegaan dan op de foto. Morgen frame in elkaar zetten en dan heb ik wel wat foto's.
 
Haaien, roggen en andere soorten ga ik wel in de dierentuin bekijken. Ik ben niet zo van de vissen.

Ik wil vooral veel ruimte. Ik heb gemerkt dat ik bakken vaak te vol vind omdat er helemaal geen water rondom het rif zit. Ik wil dan ook weer een aquarium zonder achterwand met in het midden een rif. Alleen moet de bak dus veel groter omdat er meer ruimte rondom dat rif moet zitten. Tussen koraal en het glas wil ik minimaal 20cm ruimte.


Ik heb wel een droom en ik zie eigenlijk geen redenen meer om het niet te doen. Als ik nou ergens gewoon een leuk huisje kan vinden met een overwegend brede huiskamer.....

Ik zou serieus zonder gekheid best alles uit de huiskamer willen halen en enkel een Eames stoel, een plant en een aquarium neer willen zetten.
Dus een bak die op 2 meter na net zo lang is als je huiskamer, en dan in het midden zetten zodat je er omheen kunt lopen.

Aan de achterkant een grote schuifpui met zo veel mogelijk glas.

De huiskamer strak wit met alle stopcontacten weggewerkt en een grijze met licht witte swirl gietvloer. En ergens in een hoek een stereo met 2 fullsize speakers.

Meer hoef ik niet :D Dan mag de pc ook uit de huiskamer en gebruik ik wel een Macbook.
 
Ik heb eigenlijk niet zo veel te melden... De bruine algen periode is voorbij lijkt het. We zijn nu 6 weken onderweg, en op zicht gaat het allemaal prima.
1 plant heeft het wat zwaarder gehad, maar begint weer uit te lopen.

Ik ben niet helemaal tevreden over een nieuwe versie van mijn lampenkap dus die moet ik een klein beetje aanpassen.


De bak staat er nu zo bij:

upload_2018-7-26_21-53-45.png
 
Mooi World, maar eehh......nog geen vissies:juggle::D

Nah, dat komt wel. Ik denk dat er een setje garnalen in ga zetten, dan kunnen die een beetje ingroeien. Ik heb geen zin om op zoek te gaan naar mooie Brigittae, maar dat komt vanzelf wel.

Ik ben ook niet zo van de vissen. Ik kies enkel vissen die passen bij het water en de inrichting, maar voorop staat altijd het uiterlijk van de bak en de samenhang van kleuren.
Als ik al iets naast de Brigittae zou zetten dan moet het een geel koppel zijn van rond de 7 cm.
 
Ik heb hier gemerkt dat je vissen met voer ook kunt laten kleuren. Hier krill voeding en de rode kleuren van o.a. de garnalen en boraras merah worden steeds beter. Zal met je brigittae ook werken
 
Het estetische aspect komt dus duidelijk op de eerste plaats voor jou. Heb je ook al een garnalensoort in gedachten?
 
Ik heb hier gemerkt dat je vissen met voer ook kunt laten kleuren. Hier krill voeding en de rode kleuren van o.a. de garnalen en boraras merah worden steeds beter. Zal met je brigittae ook werken
Klopt, maar dat veranderd niet veel aan de tekening. Ooit had ik Brigittae, en die werden inderdaad roder door goed voer. Maar ik vind juist die zwarte kleine tekeningen in de vinnen, en die zwarte streep op de zijkant iets belangrijks. Ik wil een duidelijke rode stip boven en onder op de staartvin. Ik moet eerst een weten wie er mee kweekt.

Het estetische aspect komt dus duidelijk op de eerste plaats voor jou. Heb je ook al een garnalensoort in gedachten?
Ja en nee. Een aquarium is voor mij een stuk kunst in huis. Als iemand 1 aquarium in huis wil, dan doe ik dat het liefst in een mooi interieur waar je echt iets moois weg kunt zetten. Vaak hou je dan geen gezelschaps aquarium over.
Wat mij facineerd in aquariums is het water. Ik vind het hele ecosysteem veel interessanter dan een bepaald type vis. Nogmaals, als een vis niet thuis hoort in een bak, dan zal ik hem er echt never nooit niet in zetten. Vissen zijn voor mij inderdaad bijzaak... maar een aquarium niet enkel design. Het komt toevallig uit dat je een aquarium als kunst kunt zien...


Ik zat te denken aan Blauwe Neocaridina. Nou ja, eigenlijk weet ik dat al zeker.
 
Laatst bewerkt:
Niet bang dat ze wegvallen op je donkere bodem? Als ik het goed heb bewerk je de foto zodat de achterkant donker is dus dit geeft misschien een iets vertekend beeld qua licht.

Ja goed punt. De foto hierboven is niks aan gedaan. Die komt zo regelrecht uit een iPhone. Meestal doe ik het inderdaad wel, om wat techniek weg te werken... maar deze foto is de gehele werkelijkheid.

Zo zie je dat ik linksboven wat kleine pompjes heb gehangen en een klein binnenfilter aan het indraaien ben voor Purigen (thanks @TonHageraats ). Die zou ik eigenlijk ff eruit shoppen en inderdaad de exposure iets wat lager zetten om de de weerspiegeling van een doorkijkbak weg te krijgen.

De garnalen zullen inderdaad weg gaan vallen tegen de bodem en het hout, maar dat wil ik ook. Ik wilde sowieso geen rode want mijn Rasbora is al rood. Als ik inbeeld hoe een bak met mega veel Gele garnalen eruit ziet, dan wil ik dat niet. Er mogen er wel heel veel in zitten, maar die zie ik dan vooral enkel op het blad zitten. Dat oogt wat beter dan overal gele stippen.

Daarnaast vind ik de blauwe het mooist.
 
Zelf shop of bewerk ik nooit aan een foto hier, het is zoals het is, maar dat is mijn insteek :D

Ja eens, je moet laten zien wat het is. Maar een foto kan ook een plaatje zijn, en dan moet je hier en daar wat aanpassen. Als je hem als bureaublad achtergrond wilt, moet je toch wat ingrijpen.
Ik zal het er voortaan bij zetten als het aangepast is.
 
Ja eens, je moet laten zien wat het is. Maar een foto kan ook een plaatje zijn, en dan moet je hier en daar wat aanpassen. Als je hem als bureaublad achtergrond wilt, moet je toch wat ingrijpen.
Ik zal het er voortaan bij zetten als het aangepast is.
Dat is niet nodig, je mag tonen wat je wilt ;)
 
Overigens is het juist een uitdaging voor een aquariaan om de techniek zoveel mogelijk weg te werken, een Co2 uitstroom kan ook een inline worden, een groene instroompijp kan ook grijs worden of met mos bewerkt. bij een filtertje kan je ook een stukje hout met een Javavaren voor doen, en in jou geval met een doorkijkbak is deze uitdaging net iets groter ;)
 

Terug
Bovenaan