supplementen toevoegen bij bodemopbouw soil ?


Hancock

Well-known member
Lid geworden
18 juli 2010
Berichten
88
Locatie
Milheeze
Ik start binnenkort met een soil mijn nieuwe bak op. Wat ik niet begrijp is waarom er naast ada powersand boven op de JBL Proscape volcano mineral met een toplaag van soil van JBL er onder andere bij ADA nog zoveel supplementen voorafgaand aan het vullen van de bodemlagen wordt geadviseerd. Is dat alles gewoon verkooppraat ?

Er moet toch genoeg aan stoffen in vooral de powersand en soil zitten ? Of mis ik hier iets
 
Dus als ik het goed begrijp is je opbouw:
- Proscape volcano mineral
- ADA powersand
- toplaag van soil van JBL

Mijn 1e vraag: waarom 2 soorten 'voedingsbodems'?

Die andere toevoegingen zijn hierbij naar mijn idee niet noodzakelijk. Volcano mineral en Powersand zijn bijna hetzelfde. Alleen zitten in powersand iets meer
voedingsstoffen.

Maar tegenwordig zijn al die extra's al toegevoegd aan de Powersand (Bacter100, Clear Super en BC powder) zodat je dit niet apart hoeft te kopen.
Voordeel is dat je jaren met de bodem kunt doen. Maar dan moet je wel wel ADA soil of Tropica soil gebruiken.

Maar waarom JBL soil?
Omdat dit een beetje de 'middenklasse is in de soil. Naar mijn ervaring kun je beter soil van ADA of Tropica gebruiken
 
Och meer een kwestie van wat ik van iemand die ik ken voor een zacht prijsje kon overnemen. Die had nog 3 gesloten zakken soil liggen en 1 zak volcano, vandaar. Nu heb ik een grote bak dus moet ik sowieso nog erbij aanschaffen. En 2 verschillende soorten soil lijkt me in ieder geval geen optie. Ik dacht zelf dat in die volcano maar weinig aan voedingstoffen zat. Waarschijnlijk een verkeerde gedachte dan, maar ik wilde die Volcano in filterzakken onderop plaatsen. Voor hergebruik later en ophoging zodat minder soil nodig is. Omdat ik dus dacht dat die Volcano maar weinig voedingsstoffen had om daarna powersand (grof) want ik heb niet alleen een grote, maar ook hoge bak zo'n 2 cm aan te vullen voordat de soil erop ging. Dat was een beetje mijn gedachtegang.
 
Er is niet mis met die gedachtengang :thumbs:
Maar als je nog 3 zakken JBL hebt liggen zou ik idd Powersand gebruiken. Dit omdat die soil eigenlijk niet zo rijk is aan voeding.
Je zou ook een aantal Dennerle voedingscapsules open kunnen breken en die over de volcano heen kunnen strooien om je sterk wortelende planten voor een geruime tijd in voeding te voorzien.
 
Oké helder dan kies ik toch voor het powersand bovenop de volcano,, omdat dat direct de bodem al verhoogd. Duur geintje dat powersand, eigenlijk van de zotte, maar toch. Voldoende voedingsstoffen is van belang. 2 cm powersand lijkt me afdoende ? Om daarna met minimaal 4 cm soil te bedekken ? En geen extra voedingssupplementen meer nodig dan
 
het nut of gebrek daaraan van de losse ADA toevoegingen is nogal triviaal. Ik denk dat er een consensus is dat het redelijk overbodig is zeker gezien de bedragen die er voor gevraagd worden.

JBL Volcano mineral is fijngemalen lavastenen uit de eifel. punt. niks meer en niks minder. Dat maakt het een vrij prijzige zak lavasplit.

ADA Powersand is puimsteen met een beetje organisch materiaal(turf) en kunstmest, vooral veel stikstof de npk is 13 1 8 geloof ik. Dat komt redelijk overeen met veel gazonmeststoffen bijv. Het is dus echt helemaal niks bijzonders. Het werkt zeker wel, maar voor wat het is is het wel wederom prijzig.

de soils van JBL bevat voor zover ik weet weinig tot geen extra toegevoegde meststoffen. dat maakt het geen slecht product, persoonlijk vind ik de grote hoeveelheden ammonium die ADA in haar producten stop eerder een nadeel dan voordeel. Maar dat is natuurlijk ook een kwestie van persoonlijke voorkeur.

persoonlijk heb ik van alles en nog wat aan onderlagen toegevoegd, de onderlaag zelf is meestal een poreus materiaal als puimsteen, lavasplit etc vaak verpakt in filterzakken zodat het niet mengt met de bodemlaag. ik heb geen idee of mijn toevoegingen werken. dat is eenvoudig weg niet te bewijzen tenzij je uitgebreide testopstellingen gaat doen. Maar een idee van wat ik er meestal door heen roer:

  • turf, granulaat of vezels, voor een zuur bodem milieu, opslag van voedingstoffen (hoge cec) en versterking van het bodemleven.
  • koolstofbron in de vorm van koolstofhoudende klei of fijne bamboehoutskool, met name voor het bodemleven.
  • bacteriën in poedervorm, beetje saai maar voor het bodemleven.
  • Kunstmest voor groene planten of gazon, iig iets met niet teveel fosfaat. of capsules voor het aquarium, of losse voedingstoffen Als plantenmest.
  • ijzeroxide of ijzerhoudende klei (lateriet) vooral om fosfaat uit bovenstaande te binden en als langzaamwerkende ijzermeststof.
  • overige klei soorten zoals bentoniet (kattenbakkkorrels) als bodemmateraal dat goed voedingstoffen vasthoud (hoge cec)

nogmaals geen idee of het echt een verschil maakt in de praktijk.
 
Dat zal zeker zo zijn, maar omdat ik start houd ik het maar even bij de volcano in combi met powersand. Dat is dan de 1e oplossing van de puzzel die ik nog te gaan heb:)
 
Och ik zie nu dat ik 3 zakken soil van dennerle heb liggen, wist ik niet meer. Betere kwaliteit dus. Maar goed maakt niet uit m.b.t. de toevoeging van powersand. Maar andere vraag mb.t. bodem die ik voor het gemak ook maar hier even plaats. Ik ben er al wel uit wat is straks aan opzet wil qua aquascape. Onderdeel daarvan is een zandgroep rondom. Nu heb ik die ada plata sand eens goed bekeken. dat zou goed passen met wat ik straks wil gaan opbouwen. Maar ook hier weer wat een prijs. ........Enfin ik vind geen filterzand wat ook maar in de buurt komt. Dus ik dacht aan het volgende
Ik heb in mijn huidige bak nog fijn grind liggen. Zou ik dat na grondig wassen kunnen hergebruiken en daaroverheen plata sand kunnen gebruiken ? Of zakt dat op den duur weg waardoor het grind weer te voorschijn komt. Is maar een gedachte :)
 
het zal sowieso de holtes tussen het grind opvullen en dan is het afhankelijk van de dichtheid van beide of het grind verder naar boven komt.

ik heb geen idee hoeveel zand je wilt gebruiken maar meestal valt het gebruik daarvan heel erg mee als je er verder niet echt planten in wilt hebben is een heel dun laagje voldoende, en oogt ook het strakst langs de ruit.

Als je kosten wilt besparen zou ik eerder het grind als powersand gaan gebruiken. Het zand ga je iedere dag zien, wat je gebruikt hebt om je soil te verhogen merk je nauwelijks.
 

Terug
Bovenaan