Superfish Home 80 van NicoleE


#$%^&£*!! Ik denk nog steeds dat er iets is meegekomen met de garnalen waar ze last van hebben en invloed heeft op hun zuurstofinname.
Poeh Thea, wist ik het maar. Feit blijft wel dat ik het filter flink had terug gedraaid en heel veel oppervlakte stroming had en bijna niets meer had (was er nog wel en dacht dat het genoeg moest zijn).
Ik blijf jullie op de hoogte houden natuurlijk.
 
Aan al het meedenken en duimendraaien en kaarsen branden en bidden kan het in elk geval niet liggen :D

Het enige wat je nu kan doen dat doe je al.

Kijken naar wat er veranderd is sinds de sterfte:
  1. toevoeging van de citroentjes
  2. toevoeging van de plantjes uit een ander bakje dan die van de citroentjes
  3. omlaag zetten van de stroming
  4. oppervlak dicht gegroeid door eendenkroos
De nr. 1 & 2 kunnen bacteriën/virussen hebben meegebracht waar de oto's onvoldoende weerstand tegen hebben.
De nr. 1 zou voor stress hebben kunnen gezorgd waardoor de oto's een mindere weerstand kregen
De nr. 3 & 4 kunnen voor een verlaging van het zuurstofgehalte in het water hebben gezorgd waar de oto's juist behoefte aan hebben

De mogelijkheid van zuurstof vermindering heb je nu opgelost.
De stress lijkt mij onwaarschijnlijk
De bacterien zou goed kunnen, maar zou ik zelf ook echt mee wachten om hiervoor chemische middelen voor in te zetten.
Je hebt er al veel zaden en catappa blad in dat scheelt al.
Je zou altijd iets van easy life voogle kunnen toevoegen maar daar heb ik zelf verder geen ervaring mee.
Medicijnen kun je altijd nog toevoegen als het verhogen van het zuurstofgehalte geen effect blijkt te hebben.

Ik duim keihard met de rest mee dat het nu goed gaat komen :thumbs:
 
Aan al het meedenken en duimendraaien en kaarsen branden en bidden kan het in elk geval niet liggen :D

Het enige wat je nu kan doen dat doe je al.

Kijken naar wat er veranderd is sinds de sterfte:
  1. toevoeging van de citroentjes
  2. toevoeging van de plantjes uit een ander bakje dan die van de citroentjes
  3. omlaag zetten van de stroming
  4. oppervlak dicht gegroeid door eendenkroos
De nr. 1 & 2 kunnen bacteriën/virussen hebben meegebracht waar de oto's onvoldoende weerstand tegen hebben.
De nr. 1 zou voor stress hebben kunnen gezorgd waardoor de oto's een mindere weerstand kregen
De nr. 3 & 4 kunnen voor een verlaging van het zuurstofgehalte in het water hebben gezorgd waar de oto's juist behoefte aan hebben

De mogelijkheid van zuurstof vermindering heb je nu opgelost.
De stress lijkt mij onwaarschijnlijk
De bacterien zou goed kunnen, maar zou ik zelf ook echt mee wachten om hiervoor chemische middelen voor in te zetten.
Je hebt er al veel zaden en catappa blad in dat scheelt al.
Je zou altijd iets van easy life voogle kunnen toevoegen maar daar heb ik zelf verder geen ervaring mee.
Medicijnen kun je altijd nog toevoegen als het verhogen van het zuurstofgehalte geen effect blijkt te hebben.

Ik duim keihard met de rest mee dat het nu goed gaat komen :thumbs:
Even kort reageren Sanne, want ik ga grotendeels met je mee, behalve voor punt 4

oppervlak dicht gegroeid door eendenkroos

Oppervlak heeft inderdaad een paar dagen dicht gelegen, ongeveer voor 3/4
Maar het werd al snel minder omdat ik de halve bak leeg trok als ik met mijn arm in het water was geweest en die terug trok.

Inmiddels drijf er ook nog amper eendenkroos in omdat ik het uit voorzorg tamelijk heb kunnen verwijderen. Er ligt nou nog een stuk van 10 x 10 cm en ondanks dat was er toch nog uitval. Nou kunnen de visjes in theorie schade hebben opgelopen door eerder zuurstofgebrek en dat de latere uitval hier de naweeën van zijn.

Vrees dat het allemaal wel en raadsel zal blijven :( hoeveel we er ook over nadenken.
 
Oppervlak heeft inderdaad een paar dagen dicht gelegen, ongeveer voor 3/4
Maar het werd al snel minder omdat ik de halve bak leeg trok als ik met mijn arm in het water was geweest en die terug trok.

Inmiddels drijf er ook nog amper eendenkroos in omdat ik het uit voorzorg tamelijk heb kunnen verwijderen. Er ligt nou nog een stuk van 10 x 10 cm en ondanks dat was er toch nog uitval. Nou kunnen de visjes in theorie schade hebben opgelopen door eerder zuurstofgebrek en dat de latere uitval hier de naweeën van zijn.

Vrees dat het allemaal wel en raadsel zal blijven :( hoeveel we er ook over nadenken.

Oke sorry meid, dan had ik dat verkeerd begrepen. :sorry:
 
Oke sorry meid, dan had ik dat verkeerd begrepen. :sorry:
Daar hoef je toch geen sorry voor te zeggen :)

Ben alleen maar blij dat je meedenkt, had het van het kroos voor een groot deel ook niet verteld toch? Ik had zoiets, groeit wel weer bij.
 
Pffff, dat is mooi ***


Waren de vissen ook heel snel aan het ademen? Dat betekent vgm ook een zuurstoftekort.

Dat door het filtertje lager zetten zoveel gevolgen kan hebben:stom:


Ik duim voor je!
 
Waren de vissen ook heel snel aan het ademen? Dat betekent vgm ook een zuurstoftekort
Nee de vissen ademen niet sneller, ik zie niks aan ze! Ik zie ze plotseling op de bodem rusten en dan ademen ze wel snel, een paar uur later is het afgelopen met ze.
 
Bakkie update :)

Gisteren zag ik nog een Oto waarvan ik dacht dat hij het niet ging halen, heb op het punt gestaan om hem eruit te halen en te euthaniseren maar kon er lastig bij.Vandaag kan ik geen dode vinden maar kan er maximaal 7 vinden, nou kunnen zij zich ook goed verstoppen dus ik blijf vandaag nog even zoeken.

De garnaaltjes. Ik neem aan dat het goed met ze gaat :juggle: maar ze laten zich weinig zien. Het ene moment vind ik niks, het andere moment tel ik er 7 of zo. Ik heb wel nog een tweede plek gevonden waar ze zich verstoppen. Niet alleen onder het hout waar de Windelov op opgebonden staat, maar ook in de Windelov en in de wortels.
Net zag ik best veel citroentjes maar wederom buiten bereik van de camera. Jullie moeten het dus doen met 1 exemplaar. Wel een hele mooie.

garnaaltje.jpg




En omdat ik zo dol ben op slakkies... de focus op één van de posthoorntjes die ik ook van Sanne kreeg.
slakkie.jpg
 
Heel mooi op kleur! Ik vind het ook mooi dat je de kleur terug ziet in de poten dat maakt het net wat mooier :D
 
Even een tijdje niet meegelezen, balen van je Oto's...

Wat je beschrijft klinkt inderdaad als een zuurstof tekort, maar het zouden ook inwendige parasieten kunnen zijn. Ik heb wel eens gelezen dat bepaalde parasieten het ademen verstoren zodat de vissen lucht gaan happen aan het oppervlak, waar ze makkelijk door andere dieren kunnen worden opgegeten, en de parasieten dus nieuwe gastheren kunnen krijgen. In een aquarium heeft dat niet veel nut, natuurlijk, maar dat weet de parasiet niet.

Laten we in ieder geval hopen dat er vanaf nu geen uitval meer is.
 
Mooie foto's idd.
Ik wil ook van die grote posthoorns!

Leuk zijn ze hè? Ook wel grappig als bezoek zo'n slak ziet kruipen, die denken meteen dat die er niet in hoort.


Even een tijdje niet meegelezen, balen van je Oto's...

Wat je beschrijft klinkt inderdaad als een zuurstof tekort, maar het zouden ook inwendige parasieten kunnen zijn. Ik heb wel eens gelezen dat bepaalde parasieten het ademen verstoren zodat de vissen lucht gaan happen aan het oppervlak, waar ze makkelijk door andere dieren kunnen worden opgegeten, en de parasieten dus nieuwe gastheren kunnen krijgen. In een aquarium heeft dat niet veel nut, natuurlijk, maar dat weet de parasiet niet.

Laten we in ieder geval hopen dat er vanaf nu geen uitval meer is.

Ik weet inmiddels nog niet of ik uitval heb gehad, ik heb in elk geval geen slachtoffer meer gevonden maar die kunnen in mijn bakje ook op plekken terecht komen waar ik ze niet vinden kan. Ik heb het totaal proberen te tellen maar kwam niet verder dan 5, meesterverstoppers!

Venturi, luchtpompje en Oxydator draaien nog steeds mee.
 
Wat je beschrijft klinkt inderdaad als een zuurstof tekort, maar het zouden ook inwendige parasieten kunnen zijn. Ik heb wel eens gelezen dat bepaalde parasieten het ademen verstoren zodat de vissen lucht gaan happen aan het oppervlak, waar ze makkelijk door andere dieren kunnen worden opgegeten, en de parasieten dus nieuwe gastheren kunnen krijgen. In een aquarium heeft dat niet veel nut, natuurlijk, maar dat weet de parasiet niet.
Nog even hier op reageren. Ja zoiets zou goed kunnen, het lastige is dat ik totaal geen idee heb waar tegen ik zou moeten behandelen als ik al iets wil behandelen. Lukraak maar iets in de bak gooien gaat helemaal tegen mijn principes in, maar dat snap je wel denk ik.

Wordt vervolgd
 
Leuke foto Nicole.
Ik had ook een paar van die slakjes en van die puntslakjes meegenomen voor in het aquarium bij de fysio.
Jeroen keek me aan alsof ik gek was, maar ik heb hem er van weten te overtuigen dat ze een hele goede bijdrage kunnen leveren aan het aquarium.
:D
 
Leuke foto Nicole.
Ik had ook een paar van die slakjes en van die puntslakjes meegenomen voor in het aquarium bij de fysio.
Jeroen keek me aan alsof ik gek was, maar ik heb hem er van weten te overtuigen dat ze een hele goede bijdrage kunnen leveren aan het aquarium.
:D
Whahaha, ik kan me dat gezicht wel voorstellen.
 
Nou, ik weet denk ik een van de doodsoorzaken van de Oto's
Er zijn er is er minimaal 1 gestorven tussen het filter en de ruit, een ander heb ik daar afgelopen week bevrijd.

Ik heb een plannetje om ze er makkelijk uit te halen, tenminste als dat plannetje werkt. Ze zwermen vaak rond courgette, netje eronder en omhoog halen. Hoop dat het lukt. Dan ga ik Oto's die overgebleven zijn naar de Fusion. Of is dat een slecht plan omdat ze mogelijk iets onder de leden hebben?
 
Hoe gaat het er nu allemaal mee Nicole?

Ik heb best wel wat sterfte gehad onder de garnalen. Hoeveel precies weet ik niet en het is ook allemaal aan mijn oog ontgaan door de grote Windelov.
Inmiddels heb ik dat grote stuk hout eruit gehaald en een kleine windelov, lijkt wel en kleinere variant er voor teruggezet. Deze kwam uit de Fusion.

De sterfte onder de oto's is door gegaan, ik heb er bij mijn weten nog maar 2 over. De sterfte is zo'n dag of 10 opgehouden, dus benieuwd of deze twee het gaan redden.
Bizar hoe snel ze uit vielen, de ene dag niks aan de hand, de andere dag lag er wel en dood.

Ik heb nog regelmatig de waterwaardes gemeten, dus NO2 en NH3/4 waren steeds 0, dus de oorzaak is mij een raadsel.

De venturi heb ik nog steeds erop staan, luchtpompje staat uit, de Oxydator loopt nog dapper mee. Just in case.
 
Oh dat meen je niet! Is dus ook maar door blijven gaan. Bizar he.. Hopelijk is nu alles stabiel!
 
Jammer van de uitval bij de garnalen ook Nicole.
Ja inderdaad, ik was er al een beetje bang voor enorm groot verschil in pH, kH en gH. Niet dat dat perse de reden zal zijn, maar dat maakt het ook niet gemakkelijker voor ze.
 
Nee, ze zijn vrij sterk maar ja grote verschillen kunnen fataal worden. Hoe groot was het verschil in ph en kh dan?
 
Een antwoord hierop moet ik je schuldig blijven, ik weet de waardes van Sanne niet meer en de mijne heb ik niet opgeschreven. Het verschil was in elk geval groot.
Misschien dat Sanne haar waardes nog weet, dan zal ik ook nog eens meten. Verandert toch niet zo veel in de bakken. Ik heb in elk geval vrij hard water al noemt het waterleidingbedrijf het gemiddeld. dH is rond de 12 in elk geval.
 

Terug
Bovenaan