Superfish Home 80 van NicoleE


Dit is alles behalve leuk.

Het levermos kwam uit een garnalenbakje waar ik verder geen plantenvoeding of iets dergelijks aan toevoeg.
Het komt uit dit bakje:

2018-01-26 14.45.24.jpg


(die linker onderpluk heb jij nu :D )

Het is wel heel toevallig dat de eerste oto's overleden nadat de citroentjes zijn toegevoegd.
En ik geloof zelf niet echt in toeval.

In hoeverre oto's gevoelig zijn voor nieuwe bacterien waar ze nog geen weerstand tegen hebben dat weet ik niet.
Stress kan ik me niet echt voorstellen.

Maar wellicht is het een combinatie van stress > verminderde weerstand > nieuwe bacterien meegebracht vanuit andere bak > overlijden ?


Je zegt dat ze zwaar gaan ademen.
Voor de zekerheid zou ik er voor nu even een luchtsteentje bij in hangen.
Baat het niet dan schaad het niet.

Ik hoop echt dat er geen oto's meer dood gaan.
 
Ja ellendig dit... Bedankt allemaal voor het meedenken :)

Jammer van de Oto s Nicole maar zover ik weet gebeurt dat wel vaker bij deze visjes.
Ik had het de eerste twee weken wel verwacht maar nu eigenlijk niet meer. Ik heb ze jaren met succes in een 60 cm, later 80 cm bak gehad. Zonder problemen :(

Dit is wel heel jammer Nicole:'( De oto's hier hebben eigenlijk alleen stress als ik in de bak bezig ben. Hier loopt er wel eens een garnaal over een oto en deze blijft dan gewoon stoïcijns liggen:) Zou maar zo kunnen dat het toch iets van een bacterie/virus is.
Hier komen ze zelfs op mijn hand met 2-4 stuks als ik mijn had stil in de bak houd.

Stress werd maar genoemd als meedenken van ;)

Is zwaar klote dit..
Ja dat weet ik Mandy en dat waardeer ik ook. Het is inderdaad klote, juist bij visjes die toch al wildvang zijn.

Het is wel heel toevallig dat de eerste oto's overleden nadat de citroentjes zijn toegevoegd.
En ik geloof zelf niet echt in toeval.

In hoeverre oto's gevoelig zijn voor nieuwe bacterien waar ze nog geen weerstand tegen hebben dat weet ik niet.
Stress kan ik me niet echt voorstellen.

Maar wellicht is het een combinatie van stress > verminderde weerstand > nieuwe bacterien meegebracht vanuit andere bak > overlijden ?


Je zegt dat ze zwaar gaan ademen.
Voor de zekerheid zou ik er voor nu even een luchtsteentje bij in hangen.

Ik geloof ook niet echt in toeval Sanne. Zelf denk ik haast ook dat het gaat om bacteriën waar ze onvoldoende weerstand tegen hebben in combinatie met andere factoren. Nu zie ik er weer een zwaar ademen, ik vermoed het volgende slachtoffer. Ze gaan pas zwaar ademen tegen het einde, de andere Oto's kan ik niks aan zien, maar ik zal inderdaad eens een zuurstofpompje aansluiten op de bak, wat je zegt, baadt het niet schaadt het niet. Ik heb nog zo'n mini superfish pompje, ideaal voor dit bakje. De andere heeft een te grote capaciteit, dan moet ik enorm knijpen. Zo zie je maar waar al die aquariumspullen goed voor zijn.
 
Langzaam komen de citroentjes tevoorschijn.

Samen eten met een Oto
IMG_0249.JPG


Rugnummer 2-3 en 4
IMG_0250.JPG


Om de beurt durven ze te komen eten.
IMG_0252.JPG

Dat witte stipje op de Oto kan ik nou niet meer zien, dacht even dat ik een reden had ontdekt voor de sterfte.

Ik kan nou 9 garnalen tellen die voor in de bak zitten, maar ze zitten verspreid dus daarom maar een paar op de (iPhone) foto's .
 
Mooie Citroentjes Nicole. Ook nog met een neonstreep zie ik.
 
Ik ben wel blij dat de citroentjes zich nu laten zien en dat ze samen aan een brokje eten zitten.
Maar wel zwaar klote van de oto's.
 
Ik houd jullie op de hoogte, ook wat betreft de Oto's
 
Heb je de rust erin dat je de garnalen ziet, valt je een hele groep vissen uit. Zuurstofpompje erin?

Mooie foto's:)
 
Heb je de rust erin dat je de garnalen ziet, valt je een hele groep vissen uit. Zuurstofpompje erin?

Mooie foto's:)
Dankjewel Mandy, ja zuurstofpompje hangt er sinds gisteravond in.
Frustrerend was het de afgelopen dagen. Ik heb net de bak afgespeurd en kon geen nieuw slachtoffer vinden, straks nog eens goed kijken als het licht aan is.
 
Hè wat balen van je Oto's zeg :(
Soms is het niet te achterhalen hoe het komt, het zijn niet de sterkste diertjes helaas dus het hoeft maar iets kleins te zijn...
Je citroentjes zijn wel echt geweldig hoor! Prachtige kleuren.
 
Hè wat balen van je Oto's zeg :(
Soms is het niet te achterhalen hoe het komt, het zijn niet de sterkste diertjes helaas dus het hoeft maar iets kleins te zijn...
Je citroentjes zijn wel echt geweldig hoor! Prachtige kleuren.
Dankjewel Ben, over de Oto's; afgelopen 24 uur geen slachtoffer gevallen zover ik kan zien.
 
Je kan al beginnen met eitjes tellen :D
 
Update, zonder foto's... de garnaaltjes houden zich vooral achter in de bak op en daar krijg ik ze niet op de foto door de zijwanden van de Home. Ik voer nog steeds voorin, maar ze wachten met eten tot het licht uit is. Jammer maar helaas dus.

De Oto sterfte... in totaal ben ik er nu 7 kwijt :(
Ik had er toch een zuurstofpompje ingehangen? Dat had ik er ook weer uitgehaald en twee dagen later weer een dode Oto. Gisteren zag ik een Oto op zijn rug onder het wateroppervlak zwemmen en toen was mijn toch wel duidelijk dat de oorzaak zuurstoftekort moest zijn. Voor de garnalen had ik de stroming iets getemperd waardoor er minder oppervlakte stroming was... zou het?

Zuurstofpompje er weer in gehangen, gauw een mini oxydator gekocht en de venturi op de Aquael aangesloten. Meer stuurstof dan dit kan ik niet in de bak brengen. Nou eens afwachten en zien of de uitval echt stopt. Duimen... het zou wel erg triest zijn als dit de oorzaak is :(
 
Nou dat is zeker triest Nicole,bizar hoor!
zuurstoftekort is er toch niet zomaar,hoeveel graden is het water?
 
Echt balen dit... Zeker als het niet lukt om te achterhalen waar het probleem precies zit.
 
Nou dat is zeker triest Nicole,bizar hoor!
zuurstoftekort is er toch niet zomaar,hoeveel graden is het water?
22 - 23 graden is het water, toevallig gisteren nog gecontroleerd, De Oto's zitten al die tijd al op deze temperatuur.
 
Erg mooie citroentjes lekker vol van kleur.
 
22 - 23 graden is het water, toevallig gisteren nog gecontroleerd, De Oto's zitten al die tijd al op deze temperatuur.

Dat is iig niet te hoog ivm zuurstofuitwisseling,misschien dat dan de planten in de nacht het niveau net iets teveel laten zakken maar zou ook heel uitzonderlijk zijn maar hopelijk helpt de oxydator.
Hoeveel visjes heb je nog?
 
Dat meen je niet?!?!

Nog meer zuurstof lijkt me inderdaad onmogelijk. Wat een ellende hoor.

Water nog getest?
 
Dat is iig niet te hoog ivm zuurstofuitwisseling,misschien dat dan de planten in de nacht het niveau net iets teveel laten zakken maar zou ook heel uitzonderlijk zijn maar hopelijk helpt de oxydator.
Hoeveel visjes heb je nog?
Ik heb er nog 8 over, mooie volle grote exemplaren. Geen een waar ik iets vreemds aan zie.
Als het zuurstof is ligt het denk ik aan verminderde oppervlaktestroming, in combinatie met het feit dat er allemaal trage groeiers instaan die niet bekend staan als zuurstofplanten.
We gaan het beleven, ik heb me voorgenomen de bak zo eens 14 dagen te laten draaien om te zien of er gedurende die periode nog uitval is. En goed observeren of ik er nog aan het oppervlak zie surfen. Had dat eerder gezien maar dacht dat het ze om de waterpest ging.


Oja oppervlakte stroming heb ik ook omhoog gebracht, naast eerder genoemde maatregelen - maar is niet zo sterk als voorheen.

Water nog getest?

Ja, uiteraard zou ik bijna zeggen - maar ik kan geen NO2 of NH meten. Nitraat en Fosfaat zijn ook erg laag, onder de 5 nitraat in elk geval.
Nog meer zuurstof lijkt me inderdaad onmogelijk. Wat een ellende hoor.

Nee meer kan ik echt niet bedenken

  • Oppervlakte stroming omhoog (dus ook meer stroming/distributie in de bak)
  • Zuurstofpompje aangesloten
  • Oxydator erin
  • Venturi op het filter aangesloten

Ik ben echt benieuwd Mandy of dit het verschil gaat maken.
 
Ik heb er nog 8 over, mooie volle grote exemplaren. Geen een waar ik iets vreemds aan zie.
Als het zuurstof is ligt het denk ik aan verminderde oppervlaktestroming, in combinatie met het feit dat er allemaal trage groeiers instaan die niet bekend staan als zuurstofplanten.
We gaan het beleven, ik heb me voorgenomen de bak zo eens 14 dagen te laten draaien om te zien of er gedurende die periode nog uitval is. En goed observeren of ik er nog aan het oppervlak zie surfen. Had dat eerder gezien maar dacht dat het ze om de waterpest ging.


Oja oppervlakte stroming heb ik ook omhoog gebracht, naast eerder genoemde maatregelen - maar is niet zo sterk als voorheen.



Ja, uiteraard zou ik bijna zeggen - maar ik kan geen NO2 of NH meten. Nitraat en Fosfaat zijn ook erg laag, onder de 5 nitraat in elk geval.


Nee meer kan ik echt niet bedenken

  • Oppervlakte stroming omhoog (dus ook meer stroming/distributie in de bak)
  • Zuurstofpompje aangesloten
  • Oxydator erin
  • Venturi op het filter aangesloten

Ik ben echt benieuwd Mandy of dit het verschil gaat maken.
Nou zijn het, gezien het wildvang is, over het algemeen sws niet de makkelijkste vissen om te houden. Maar wel raar dat de ene groep het super doet en de anderen minder. Hopelijk kun je erachter komen waardoor de uitval komt en blijft de rest leven!
 
Nou zijn het, gezien het wildvang is, over het algemeen sws niet de makkelijkste vissen om te houden. Maar wel raar dat de ene groep het super doet en de anderen minder. Hopelijk kun je erachter komen waardoor de uitval komt en blijft de rest leven!
Dankjewel Mike... ze hebben het eerst weken goed gedaan dus ik vermoed dat de fout (onbewust gemaakt dan) hier ligt. Uitval had ik wel verwacht maar dan in de eerste weken en maar een paar - niet gelijk de halve groep :(
 
Dankjewel Mike... ze hebben het eerst weken goed gedaan dus ik vermoed dat de fout (onbewust gemaakt dan) hier ligt. Uitval had ik wel verwacht maar dan in de eerste weken en maar een paar - niet gelijk de halve groep :(
Nee precies. Maar goed, je komt er soms ook gewoon niet achter. Had ik hier bij mijn kweek van corydoras. Bijna alles dood maar geen idee waarom... Soms zit het gewoon tegen
 
Nee precies. Maar goed, je komt er soms ook gewoon niet achter. Had ik hier bij mijn kweek van corydoras. Bijna alles dood maar geen idee waarom... Soms zit het gewoon tegen
Ja soms zit het inderdaad tegen. Hoop dat het zo iets simpels als zuurstof te kort was. Heb dat in al die jaren nog nooit meegemaakt maar eens moet de eerste keer zijn. Onbewust blijf je toch zoeken naar de oorzaak, toch?
Ik kan het me haast niet voorstellen maar als het probleem nu opgelost is is het wel waarschijnlijk, en dan hoop ik dat anderen iets hiervan kunnen leren.
 
Ja hopelijk is het zo opgelost en anders vrees ik toch iets van een medisch probleem wat vaak bij deze wildgevangen visjes kan zijn.
Eerst afwachten natuurlijk maar als de sterfte doorgaat zou ik 1 of ander bacterie dodend middel gebruiken zoals baktopur bv.
 
Ja hopelijk is het zo opgelost en anders vrees ik toch iets van een medisch probleem wat vaak bij deze wildgevangen visjes kan zijn.
Eerst afwachten natuurlijk maar als de sterfte doorgaat zou ik 1 of ander bacterie dodend middel gebruiken zoals baktopur bv.

Waarschijnlijk wel, toch moet ik daar eerst eens heel hard over nadenken. Ik heb een apart bak (mits die niet lek is door jaren ongebruikt te staan) maar of daar de Oto's in overleven vraag ik me af. Ben bang dat zo'n niet ingedraaide bak gewoon te schoon is voor ze - en behandelen in de Home is het laatste wat ik wil ivm mijn filter en de garnalen.

Als er nog meer gaan sterven is het wel de moeite waard om te proberen ze in een andere bak te behandelen, daar niet van hoor, maar ik heb echt mijn bedenkingen over de overlevingskansen. Van de andere kant "niet geschoten is mis geschoten".
 
Je kan het bakje nu al opstarten en laten indraaien en even afwachten is het probleem dan nog niet opgelost heb je toch al iets om ze in te steken .
 
Voor de garnalen is dat middel 100% veilig want daar wordt het vaak ook speciaal voor gebruikt als er problemen zijn met garnalen of om problemen te voorkomen als er 2 verschillende groepen worden samen gezet bv.
Grootste probleem is de bacteriecultuur in het filter idd maar zou je kunnen oplossen door een los ingedraaid filter na de kuur in de bak te zetten voor de zekerheid.

Een te verse bak is wel een goed punt idd maar ze zien er toch gezond uit met hun volle buikjes lijkt me.

We gaan gewoon bidden tot de heilige vissen en garnalen beschermvrouwe van onze hobby dat het zo opgelost is! :engel:
 
We gaan gewoon bidden tot de heilige vissen en garnalen beschermvrouwe van onze hobby dat het zo opgelost is! :engel:

Fingers crossed

Grootste probleem is de bacteriecultuur in het filter idd maar zou je kunnen oplossen door een los ingedraaid filter na de kuur in de bak te zetten voor de zekerheid.

Dan zal ik straks een tweede turbo 500 bestellen, dan kan die meedraaien in de Fusion, daar kan ik ook de keramische pijpjes uithalen. Laten we hopen dat ik hem niet nodig heb.
 
Kaarsen kosten 1 €/st en betalen kan in het offerblok
Hier zijn ze veel duurder hoor, maar het zijn wel grote kaarsen.
 
Van die medicatie krijgen alle bacterien een klap maar misschien heb je ergens nog een ingedraaid filter of wat filtermedia wat je kan overzetten of uitknijpen in de nieuwe bak.
 

Terug
Bovenaan