Superfish Home 80 van NicoleE


Ja dat het erg aan je armen plakt ben ik inmiddels ook achter :D
Het eraf krijgen is ook nog best lastig.
Vrijwillig kroos in je bak stoppen.... Ik ben vanmiddag 2 uur aan het scheppen en spoelen geweest in de Borneo, dacht alles te hebben en 2 uur later dreven de eerste plantjes alweer mee :p
 
Sporadisch laten zich nu de eerste garnaaltjes overdag zien.
Niet de beste foto (maar wel de eerste grinnik)

IMG_0250[1].JPG


Nog maar even oefenen om ze er scherp op te krijgen. Ik weet dat het kan met deze camera.
 
Dankjewel allemaal, toen ik net thuis kwam kon ik zonder veel te zoeken er 5 vinden verspreid door de bak.
Mooi gezicht inderdaad op die zwarte bodem.
 
Mooi, dan zullen er gauw meer komen, zorg dat het voer voorin op een open ruimte blijft b.v. d.m.v. een voederschaaltje, dan zullen ze steeds daarheen komen.
 
Mooi, dan zullen er gauw meer komen, zorg dat het voer voorin op een open ruimte blijft b.v. d.m.v. een voederschaaltje, dan zullen ze steeds daarheen komen.
Ja daar had ik de afgelopen dagen ook gevoerd (en ik zag Oto's ervan eten waar ik ook heel blij mee was) maar geen garnaaltje te zien, ze durfden denk ik nog niet. Gisteren heb ik dus een keer achterin gevoerd, vlak bij hun verstop plaats, daar kwamen er wel op af trouwens. Volgende keer weer voorin voeren, ik heb inderdaad zo'n schaaltje, ook alleen al omdat ik dan zeker nu in het beginstadium overgebleven voer makkelijk kan af hevelen.
 
Ik voer juist niet met een schaaltje meer omdat bij het voeren de grote garnalen zich daar vaak massaal op gaan storten en de wat kleinere niets of weinig krijgen.
Om ze uit hun schuilplek te lokken misschien wel handig mar zelf zou ik het niet blijvend doe maar ja dat is mijn ervaring. Ik vermaal het voer ook zodat er een deel fijnstof tussen zit waar de kleintjes dan weer wat aan hebben.
 
Ik voer juist niet met een schaaltje meer omdat bij het voeren de grote garnalen zich daar vaak massaal op gaan storten en de wat kleinere niets of weinig krijgen.
Om ze uit hun schuilplek te lokken misschien wel handig mar zelf zou ik het niet blijvend doe maar ja dat is mijn ervaring. Ik vermaal het voer ook zodat er een deel fijnstof tussen zit waar de kleintjes dan weer wat aan hebben.
Dat had ik inderdaad ook ergens gelezen, misschien had jij dat wel geschreven, dat weet ik niet. Op dit moment gebruik ik een schaaltje zodat ik voer dat niet gegeten wordt af kan hevelen zonder dat er zand mee komt.

Trouwens, als jullie de foto van dat garnaaltje hierboven vergroten, zien jullie dan ook eitjes of zijn die bolletjes wat anders?
 
Ja ik snap dat je daarom nu wel een schaaltje gebruikt Nicole en dat kan ook prima. Ik heb dat ook in het begin gedaan maar in de loop van de tijd toen er jongen kwamen ben ik er vanaf gestapt. De grote garnalen stampten als wilden door het schaaltje en de kleintjes kregen amper kans laat staan de net geboren garnaaltjes. Maar goed de kleinere zullen vast en zeker wel weer restje vinden maar ja ik heb liever dat ze allemaal kun eten van wat je geeft en zo weet je ook dat ze voer binnenkrijgen.
 
Ja ik snap dat je daarom nu wel een schaaltje gebruikt Nicole en dat kan ook prima. Ik heb dat ook in het begin gedaan maar in de loop van de tijd toen er jongen kwamen ben ik er vanaf gestapt. De grote garnalen stampten als wilden door het schaaltje en de kleintjes kregen amper kans laat staan de net geboren garnaaltjes. Maar goed de kleinere zullen vast en zeker wel weer restje vinden maar ja ik heb liever dat ze allemaal kun eten van wat je geeft en zo weet je ook dat ze voer binnenkrijgen.
Ja lijkt me ook het meest verstandige hoor. Kijken en observeren wanneer ik van het schaaltje af kan stappen. Voor nu is het handig, voor de toekomst kan ik best zonder denk ik. Als het goed is gaat dan toch al het voer op.
 
Zouden zo maar eitjes kunnen zijn, maar niet erg goed te zien.
Ja ik twijfelde ook omdat de foto zo onduidelijk is. Maar geen idee wat het anders zou kunnen zijn. Ik ken de anatomie nog niet zo goed van deze mupkes maar dat zal ik in de loop van de tijd wel leren.
 
Ze zitten wel op de juiste plaats, een foto aan de zijkant had makkelijker geweest, maar ja, moet wel kunnen:D
Ik zie alleen geen eivlek maar dat kan ook aan de foto liggen natuurlijk.
 
Mooi op kleur!

Schaaltje hmm ik twijfel daarover. Ik gooide om de dag wat in de bak en dat verspreidde zich dan mooi.
 
Zoverre ik weet :juggle: en merk krijgen ze eerst een eivlek, daarna worden de eitjes steeds meer zichtbaar en deze verdwijnt na de afzetting.
 
Die heeft duidelijk een buikje vol met eitjes!
Ze verstoppen zich gewoon omdat ze vieze spelletjes aan het doen zijn in de bosjes :D :D :D
 
Die heeft duidelijk een buikje vol met eitjes!
Ze verstoppen zich gewoon omdat ze vieze spelletjes aan het doen zijn in de bosjes :D :D :D
:D

Ik dacht het al maar had het niet gezien toen ik de foto aan het maken was. Gisteravond zag ik een dame die echt vol met eitjes zat.Dat was niet te missen. Ik probeerde een foto te maken maar die was steeds wazig omdat ze zo druk bezig was met de eitjes te wapperen/spoelen of hoe je dat ook noemt.
 
Bakje update, misschien later vandaag, als het weer donker is een foto update.

De garnaaltjes laten zich steeds meer zien, leuk! Vandaag bakonderhoud gedaan en ze waren niet echt schuw, na het bakonderhoud zie ik er wel minder maar ik denk dat ze zich straks wel weer laten zien.
Omdat ik toch in de bak liep te "graaien" ook eens onder het hout gekeken. Ik zag volgens mij alleen vervellingen en geen lijkjes maar lastig te zien onder het hout (met een zaklamp).

Minder is dat ik de afgelopen week plotseling veel uitval heb bij de Oto's. Ik kan het niet verklaren. Ik heb een paar keer NO2 en NH gemeten en steeds was de waarde 0. Buiten dat ik levermos heb toegevoegd (van Sanne, dus zou veilig moeten zijn) is er niets veranderd. Deze week zag ik er een steeds kort op het garnalenvoer zitten.
Aan de levende Oto's en de dode is niks bijzonders te zien. Ze gaan op de grond liggen, zwaar ademen en een paar uur later zijn ze dood. Totaal hebben er 6, de kleinsten, het loodje gelegd in 5 dagen tijd.

I'm flabbergasted!

De grootsten leven nog en net als de overleden Oto's hebben die mooi volle buikjes.

Zuurstof moet voldoende zijn met de planten en oppervlakte stroming (is ook niet veranderd ten opzichte van voordat er garnaaltjes in kwamen. In de chat werd stress geopperd maar dat kan ik me haast niet voorstellen - stress door garnaaltjes die zich verstoppen.
 
Dat is zonde Nicole!
Lijkt me ook sterk dat de garnalen iets mee te maken hebben idd.
Ik kan hooguit bedenken dat ik een bacterie heb geïntroduceerd waar ze niet tegen kunnen, maar dat lijkt me erg ver gezocht.
 
Zonde Nicole :( Zal inderdaad heel apart zijn als de garnalen de boosdoeners zijn, kan mij dat niet voorstellen.
 
Ik ook niet Peter en John, maar er moet een reden voor zijn en die kan ik vooralsnog niet achterhalen.
 
Dit is wel heel jammer Nicole:'( De oto's hier hebben eigenlijk alleen stress als ik in de bak bezig ben. Hier loopt er wel eens een garnaal over een oto en deze blijft dan gewoon stoïcijns liggen:) Zou maar zo kunnen dat het toch iets van een bacterie/virus is.
 

Terug
Bovenaan