Superfish Home 80 (80L) van BGcc.


B

BGcc

Guest
Hey allemaal,

Bij deze wil ik de voortgang van mijn aquarium met jullie delen. Aangezien het mijn eerste aquarium is zijn tips/tricks/opmerkingen/enz. heel erg welkom! :)

De foto's net nadat ik de bak heb ingericht. De handdoeken zitten er in om het hout te laten zinken, ging helaas drijven. Dus zal dit de eerste dagen zo even laten liggen.

mHsbI1PkuB5n1qlGH0OkZpJoA6VsgVYa.jpegmHsbI1PkuB5n1qlGH0OkZpJoA6VsgVYa.jpegmHsbI1PkuB5n1qlGH0OkZpJoA6VsgVYa.jpeg


De foto's van de bak een dag na de opstart:

mHsbI1PkuB5n1qlGH0OkZpJoA6VsgVYa.jpegmHsbI1PkuB5n1qlGH0OkZpJoA6VsgVYa.jpegmHsbI1PkuB5n1qlGH0OkZpJoA6VsgVYa.jpeg

Daarnaast ben ik begonnen met 6 uur licht per dag, om zo algengroei wat te beperken. Er zit wel een plant fertilizer in het water op aanraden van de winkel.

Ik ben nog niet helemaal zeker van de positionering van de pomp, deze kan ik helaas niet schuin richten, dus nu staat hij wat recht naar beneden. Zou dit genoeg stroming opleveren?

Alvast bedankt!
 
Leuk hoor. Ik heb in alle nano s de filter op die plaats tegen de linker zijruit en dat geeft voldoende stroming hier.
Kun je de spraybar anders niet zo richten dat het uitstroomt van links naar rechts?
Ik heb op mijn filters helemaal die spraybar niet zitten moet ik zeggen en ik gebruik de Aquaflow 100.
 
@jessicapilon: Dank je! Ik zal, als het hout vast ligt, de spraybar er af halen. Dan gaat de stroming van links naar rechts. Ik weet niet wat ik precies met de stroming moet bereiken, vandaar dat ik niet weet wat wel of niet goed is.
 
Het is ok als het water goed door de hele bak circuleert en je geen dode hoeken hebt. Kun je heel simpel controleren met bv wat diepvriesvoer.
 
Tip: Plak een zwart of donkerblauw karton achter je bak. Dit laat je vissen/planten beter uitkomen dan wit behang. Ook vinden vissen een donkere achterwand vaak prettiger.
 
jessicapilon zei:
Je kunt ook een poster in blauw of zwart achter de bak kopen bij de lfs.

Dit doe ik erachter met heel simpel wat behangplaksel te nemen. Dat is later eventueel met warm water makkelijk te verwijderen.
 
Ik zal eens kijken of ik iets aan de achterwand kan doen, maar ben nog niet zeker van de plek dus wil het misschien nog openlaten om zo ook mijn opties open te laten.

Wel heb ik nog een ander vraagje: 10 dagen geleden heb ik het aquarium opgestart. Toen heb ik het hout niet uitgekookt, maar wel met kokend water meerdere malen afgespoeld. Sindsdien heb ik het hout moeten verzwaren om het te laten zakken. Vandaag bleek dat het nog niet wil zinken. Komt wel met minder kracht naar boven, maar toch. Ik lees hier met name verhalen over hout wat een aantal dagen verzwaard moet worden, maar 10?
Weten jullie wellicht of dit normaal is of is er iets anders aan de hand?
 
Afhankelijk van het soort hout en de grote ervan kan dit soms lang duren, weken lang kan rustig zo zijn :stom:
 
Duurt nog wel en maand, eer het goed verzadigt is.

Ligt ook aan de houtsoort.
Heb je een harde soort, duur het langer door de dichte structuur.
O, je hebt een wortelstronk.
Wat een groot stuk ,joh.

Mijn mening, veels te groot.
 
Ah okay, dan weet ik dat ik gewoon even geduldig moet zijn. Is verder geen probleem dus :).

@Bertus: waarom denk je dat dit stuk te groot is? Ik vond het wel mooi, er zit onderin namelijk een opening (hij is voor het grootste deel hol), waar mijn CPO's t.z.t. in kunnen schuilen. Dat is de gedachte er achter.
 
@biljoenblik: Haha, nog niet ;). Het wordt overigens de Crusty Lobster (2 CPO's) :p.
 
Erg lang geleden sinds de laatste update, maar bij deze een (slechte) foto. Bak is inmiddels verplaatst en het bestand ook weer veranderd haha.

IMG_0227.JPG
 
Mooie bak hoor! Vind dit er een stuk mooier uitzien dan de vorige opstelling, zeker met de zwarte achterwand. Het stuk hout er toch maar uitgehaald?
 
@Biologist Ja, hout was verschrikkelijk met het schoonmaken en nam heel veel ruimte in beslag, waardoor het eigenlijk een aquarium met hout werd ipv vissen haha. Nu nog even planten wat aan laten groeien d.m.v. wat EasyCarbo.

@Felereca Thanks! Er moet nog wel wat groei in de planten komen, maar komt goed!
 

Terug
Bovenaan