Sumatraan toevoegen? Juwel 180


Appa2022

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
28 november 2022
Berichten
156
Leeftijd
27
Goedemiddag allen,

In de lfs zag ik de sumatraan, waarna ik deze graag aan mijn visbestand zou toevoegen. Na onderzoek blijkt dat deze visjes erg actief zijn en soms wat aggressief naar elkaar kunnen doen in te kleine groepen, dus ik zat te denken aan een stuk of 15 of 20.
Het betreft een Juwel 180 (bdh 101x41x50)

De volgende bewoners zijn reeds aanwezig:
- 8 Corydoras Sterbai
- 10 Epiplatys annulatus
- 8 Japonica garnalen
- Een hoop oranje Neocaridina garnaaltjes

Ik ben wel benieuwd of de groepsgrootte van 15 (of 20?) Sumatranen zal passen in deze maat aquarium? En zijn deze visjes qua karakter passend in combinatie met mijn overige aquarium bewoners?

Ik ben benieuwd naar jullie mening. Alvast hartelijk dank!
 
Ik weet dat @Friesian veel ervaring met Sumatraantjes heeft, en daar zelfs een topic over heeft geschreven, maar ik krijg het niet gevonden. Dus @Friesian , licht deze onbezonnen aquariumhouder even voor als je wilt...:deal::6
 
Goedemiddag allen,

In de lfs zag ik de sumatraan, waarna ik deze graag aan mijn visbestand zou toevoegen. Na onderzoek blijkt dat deze visjes erg actief zijn en soms wat aggressief naar elkaar kunnen doen in te kleine groepen, dus ik zat te denken aan een stuk of 15 of 20.
Het betreft een Juwel 180 (bdh 101x41x50)

De volgende bewoners zijn reeds aanwezig:
- 8 Corydoras Sterbai
- 10 Epiplatys annulatus
- 8 Japonica garnalen
- Een hoop oranje Neocaridina garnaaltjes

Ik ben wel benieuwd of de groepsgrootte van 15 (of 20?) Sumatranen zal passen in deze maat aquarium? En zijn deze visjes qua karakter passend in combinatie met mijn overige aquarium bewoners?

Ik ben benieuwd naar jullie mening. Alvast hartelijk dank!
Ik heb hetzelfde aquarium. Met wat ik met sumatraantjes heb ervaren is dat het vissen zijn met een gebruiksaanwijzing. Als je ze wilt zou ik zeggen wat @AquaJantje zegt... Zorg voor een homogene grootte van de vissen. Flink beplanten zodat ze uit elkaars blikveld kunnen.

Ik heb ze een beter passende naam gegeven. Echte rotzakken. ;):)
Epiplatys annulatus
Hier heb ik twijfels over. Even gegoogled. Ik denk aan vinnen bijten.
Ik weet dat @Friesian veel ervaring met Sumatraantjes heeft, en daar zelfs een topic over heeft geschreven, maar ik krijg het niet gevonden. Dus @Friesian , licht deze onbezonnen aquariumhouder even voor als je wilt...:deal::6
 
Laatst bewerkt:
Sumatranen zijn hele leuke vissen, maar idd niet de makkelijkste. 1 meter is toch wel echt het minimum voor een groep, 15 stuks is dan in mijn ervaring echt wel het minimum. Zelf heb ik er 20 in 1 meter en daarmee zit de bak meteen ook eigenlijk wel vol.
Na onderzoek blijkt dat deze visjes erg actief zijn en soms wat aggressief naar elkaar kunnen doen in te kleine groepen, dus ik zat te denken aan een stuk of 15 of 20.
Ze zijn vooral agressief als ze niet lekker in hun vel zitten. Ze hebben een bepaalde rangorde in de groep en voeren vaak korte gevechten om dit te veranderen. Als je er te weinig hebt loop je het risico dat de zwakste onafgebroken nagejaagd wordt tot de dood. Dit gedrag had ik met minder dan 15 stuks in de bak regelmatig gezien.

- 8 Corydoras Sterbai
- 10 Epiplatys annulatus
Pas wel goed op wat je er qua vissen bij zet, alles wat te traag of zwak is gaat er uiteindelijk aan. Worden ze niet gesloopt of uitgeput, dan verliezen ze de strijd om voedsel. Ik heb ze samen met kuhli's en japonica's. Met cories zou denk ik wel goed gaan, zolang deze voldoende schuilplekken hebben en genoeg te eten krijgen. Sumatranen zijn vreetzakken en kunnen makkelijk alles opvreten voordat de cories een kans krijgen. Die anulatusjes zullen denk ik als voer of speelgoed eindigen, gezien ze klein en redelijk teer zijn. Vergis je niet in de volwassen grootte van een sumatraan, die beesten worden fors.

- 8 Japonica garnalen
- Een hoop oranje Neocaridina garnaaltjes
Met japonica's kunnen ze prima samen, zolang je de grote variant hebt. Je neocaridina's worden ongetwijfeld voer. Ik geef ze zo af en toe levende mysis (aasgarnaaltjes) en die gaan er met gemak in.

Gezien je huidige bestand zou ik er geen sumatranen bijzetten, maar voor een andere soort gaan. Als je voor sumatranen wilt gaan doe je er het beste aan om je daarop te focussen en er een bestand omheen te bouwen. Ze zijn zeker leuk, maar hebben een flinke gebruiksaanwijzing. Als het kan zet de groep in 1 keer uit in de bak. Nieuwe sumatranen bij een bestaande groep zetten kan flink verkeerd gaan, vooral als de nieuwelingen groter of zwakker zijn. Zorg er iig voor dat de bak goed beplant is en je veel zichtbrekers hebt, zodat de sumatranen elkaar uit de weg kunnen gaan en elkaar niet eindeloos blijven najagen.

Ik wil je niet meteen afschrikken, maar weet waar je aan begint als je sumatranen in je bak hebt.

Veel succes:DD
 
Hoi allemaal,

Hartelijk dank voor jullie uitgebreide adviezen! Ik heb hier erg veel aan. Alles in acht nemend lijkt het me verstandiger om een ander leuk visje te zoeken voor in de middenlaag, aangezien ik helaas geen plek heb in huis voor een 2e aquarium van deze maat en ik mijn andere visjes graag wil houden. Mogelijk dat ik me in de toekomst toch eens waag aan de Sumatraan want het klinkt ondanks de nadelen toch ook wel als een leuke vis.

Misschien zou ik dan voor nu beter kunnen gaan voor bijvoorbeeld de roodkopzalm.. šŸ¤” suggesties zijn natuurlijk ook welkom šŸ˜šŸ 
 
De vijf streep barbeel lijkt er een beetje op, maar deze is wel een vriendelijke gezelschapsvis.
De sherry barbeel is ook een leuke vis. Beide zijn scholenvissen.
 
Sherry barbelen zijn leuke en zeer geschikte vissen, dat is een goed alternatief. Roodkopzalmen zijn redelijk hyperactief, deze zou je beter een groter aquarium kunnen bieden.

Al het bovenstaande over sumatranen klopt en dat maakt ze wel super interessant. Als aanvulling daar nog op zou ik willen zeggen dat het me opviel dat een vrouwtje de leider was, niet de mannetjes.
 
Zelf vind ik momenteel wel de Chinese (sluier) Danio en / of de zebra (sluier) Danio wel leuk. Is een wat kleinere vis, maar kan je wel een grote school van houden.
 
Allemaal leuke suggesties, hartelijk dank daarvoor.

Ik denk dat de danio's afvallen ivm de koelere temperatuur die zij prefereren. Ik denk dat ik de sherry barbeel even moet gaan bekijken bij een LFS want krijg er online niet zo'n goed beeld van. Ik had zelf ook nog een purperkopbarbeel gezien die erg mooi lijken te worden. De vijfstreepbarbeel vind ik ook erg erg leuke vis en lijkt goed te passen samen met mijn andere waterdieren. Ik twijfel alleen een beetje voer de locatie waar deze graag zwemt, ik las midden/onder? Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Ik mis nu voornamelijk wat leven net boven het midden van mijn aquarium (gemiddeld gezien uiteraard), aangezien de ringbandsnoekjes veel aan het oppervlak zitten de de Cory's op de bodem.

Of zou het misschien mogelijk zijn om aanvullend op de vijfstreepbarbeel of purperkopbarbeel een 4e soort toe te voegen? Ik heb nog niet eerder aan die optie gedacht omdat ik wil dat de vissen comfortabel zijn, maar misschien valt het mee met de drukte?
 
De 5 streep barbelen en de sherrybarbelen zwemmen inderdaad zwemmen inderdaad midden/onder.
Vissen in grote scholen (minimaal 15 per school) vertonen een meer natuurlijk gedrag. Een of 2 grote scholen oogt mooier dan bijvoorbeeld 4 kleine schooltjes. Dat laatste is mijn persoonlijke mening.
 
Hi Robert, ik snap wat je bedoelt inderdaad.

Ik heb denk ik (bijna) besloten heb wat ik graag wil toevoegen aan mijn tank. Na een hoop gelezen te hebben en wat filmpjes te hebben gekeken van de diamantzalm vind ik dit toch wel een prachtig visje als ze volwassen worden.
Zou het mogelijk zijn om er hier 10 of 15 van aan mijn tank toe te voegen?

En mogelijk in de toekomst nog 10, 15, of 20 (geen idee hoeveel zou kunnen..) kleine vuurzalmpjes erbij

Dus dan zou het uitkomen op:
10 Ringbandsnoekjes (reeds aanwezig)
bijv. 15 vuurzalmpjes (optioneel)
10 of 15 diamantzalmen
8 Corydoras Sterbai (reeds aanwezig)

Ik ben benieuwd naar jullie mening over dit bestand voordat ik het uitbreid šŸ˜ƒ
 
Stuk of 15/20 diamantzalmen is mooier dan en/en, al weet ik niet wat vuurzalmen zijn. Bedoel je vuurneon? Of bedoel je dat nanovisje, H. amandae?
 
15 of 20 diamantzalmen zal wel erg mooi zijn. Ik dacht zelf dat richting de 20 te veel zou zijn i.v.m. hun volwassen grootte? Het aquarium is slechts 1 meter breed.

Met de diamantzalm bedoel ik inderdaad het nanovisje Hyphessobrycon Amandae.
 
Ik denk dat 1 school mooier is dan 2. Ze zullen door elkaar gaan zwemmen en niet voortdurend bij elkaar blijven zwemmen, en dat geeft een onrustig beeld waardoor beide soorten niet helemaal tot hun recht komen. Maar het is jouw bak, vanuit de vissen gezien is er geen reden om het niet te doen, het zal hen worst wezen of ze meer of minder tot hun recht komen voor de aanschouwer van het aquarium.
Zolang je filter het aankan maakt het niet echt uit of je er 15 of 20 van hebt. Voor een scholenvis geldt wel: hoe meer zielen hoe meer vreugd.
 
Bedankt Lysia! Ik ga het dan maar gewoon bij 1 school diamantzalm houden. Is er een manier om van te voren in te schatten welke belasting het filter aankan? Ik heb de EHEIM professional 4+ 250.
 
Hoi @Appa2022
Ik heb een juwel Rio 180. Jouw filter heeft een bruto capaciteit van 950 l/h. Wanneer je de helft overhoudt lijkt me dat wat krap.

 
Ik ben bang dat je gelijk hebt daarin. Tot nu toe is het altijd goed gegaan met bovenstaand visbestand + 18 valse neons (deze zijn verhuisd naar een ander aquarium). Echter merk ik wel dat bijvoorbeeld de planten achterin de hoeken van het aquarium vrij slecht groeien, misschien toch door te weinig stroming/capaciteit van het filter?

Als ik kijk naar bijvoorbeeld een upgrade naar de EHEIM professional 350, heeft deze 1,5 liter meer filtervolume maar 'slechts' 100 liter meer capaciteit per uur. Is dat voldoende vooruitgang om het het waard te maken qua extra capaciteit versus de prijs (ā‚¬200 zonder en ā‚¬340 met verwarming). Of zou ik dan beter voor een heel ander filter gaan. Welke heb jij nu bijvoorbeeld op je aquarium draaien?
 
Ik heb een JBL Cristalprofi e1502. Bruto 1400 l/h.
Je kunt bijvoorbeeld ook denken aan een extra filter bij de Eheim maar dan zou mijn voorkeur uit gaan naar de JBL 902.

 
Laatst bewerkt:
Bedankt Lysia! Ik ga het dan maar gewoon bij 1 school diamantzalm houden. Is er een manier om van te voren in te schatten welke belasting het filter aankan? Ik heb de EHEIM professional 4+ 250.
Ik zou beginnen met 1 flinke school en daarna de warerwaarden goed blijven volgen. Als de belasting van je vissen te hoog wordt t.o.v. je filter, dan ga je dat merken aan verhoogde NH4 en NO2 waarden. Deze waarden moeten 0 blijven. De NO3 waarde zal ook gaan stijgen, maar die kan je controleren door je wekelijkse waterwissels.
NO3 is tot op zekere hoogte niet schadelijk. De verhouding NO3 : PO4 moet ongeveer 10: 1 blijven.
 
Ik heb een JBL Cristalprofi e1502. Bruto 1400 l/h.
Je kunt bijvoorbeeld ook denken aan een extra filter bij de Eheim maar dan zou mijn voorkeur uit gaan naar de JBL 902.

Bedankt voor de tip, het ziet er uit als een prima filter, enige minpuntje lijkt het gebrek aan ingebouwde verwarming (dit heb ik nu wel) maar dat is op zich makkelijk op te lossen met een apart verwarmingselement in de bak, dat is alleen wat minder mooi. Ik ga deze zeker meenemen in mijn overweging.

Ik zou beginnen met 1 flinke school en daarna de warerwaarden goed blijven volgen. Als de belasting van je vissen te hoog wordt t.o.v. je filter, dan ga je dat merken aan verhoogde NH4 en NO2 waarden. Deze waarden moeten 0 blijven. De NO3 waarde zal ook gaan stijgen, maar die kan je controleren door je wekelijkse waterwissels.
NO3 is tot op zekere hoogte niet schadelijk. De verhouding NO3 : PO4 moet ongeveer 10: 1 blijven.

Ik denk dat ik dit advies voor nu ter harte neemt en binnenkort 20 jonge diamantzalmpjes toevoeg. Ondertussen de waterwaarden in de gaten houden. Als ze groeien zal het filter misschien tekort gaan doen maar ik vermoed dat ik nog even heb voordat dat het geval zal zijn. Ondertussen heb ik dan tijd voor onderzoek naar verschillende filters zodat ik hopelijk een goed overwogen keuze kan maken.
 
Ik heb de 1502 op 2 bakken en ze bevallen prima.
 
Goed om te horen dat meerdere mensen het een goede filter vinden šŸ‘ hoe zit het met het geluid? Horen jullie hem goed brommen als hij in een kastje staat?
 
Als een filter eenmaal is ingedraaid, hoor je 'm nauwelijks meer. Wat ik hoor van mijn filter is het bewegende water van de instroom. Overigens heeft het m.i. grote voordelen om 2 iets minder grote filters te zetten t.o.v. Ć©Ć©n grote: je kunt ze om en om schoonmaken, zodat je altijd een goed filter hebt, als er eens iets aan de hand is,dat je een deel van je vissen bijvoorbeeld apart moet zetten, (of een nieuwe bak start) kun je je filters verdelen. Als je grote filter uitvalt (om welke reden dan ook) heb je nog altijd een filter draaien.
Maar je moet er natuurlijk wel plaats voor hebben/ maken.
 
Ik heb wat rondgekeken naar een filter en zag er gisteren toevallig een bij mij in de buurt op marktplaats staan. Ik heb hem 's avonds opgehaald. Het is de JBL 1501, de voorloper van de 1502. Qua specificaties precies hetzelfde. Ik wil qua verwarming de JBL ProTemp e300 erbij gebruiken.

Bedankt voor jullie hulp met deze kwestie. Ik zal voor mijn overige filtervragen een nieuw topic openen in de juiste categorie.
 
Hoi hoi,

Ik vroeg me nog af of iemand ervaring heeft met de diamantzalm en volwassenen neocaridina garnalen? Ik begrijp dat ze wel eens een baby garnaaltje zullen wegpikken maar laten ze de volwassen exemplaren wel met rust? Ik heb ondertussen wel al een flinke kolonie in het aquarium zitten. Eind februari begonnen met 15 stuks orange Sakura garnalen en nu heb ik geen idee meer hoeveel het er daadwerkelijk zijn šŸ™ƒ.

groetjes
 
Volwassen diamantzalmen zijn best actief in het jagen is mijn ervaring. Alles wat ze konden opeten, aten ze op. Al het levend en diepvriesvoer en ze aten ook fanatiek fruitvliegen van het wateroppervlak. Ik vraag me af of ze garnalen laten leven.
 
Okay dankjewel Nathalie. Ik heb er ondertussen nog wat meer over gelezen en het lijken inderdaad goede jagers te zijn. Ik heb nog niet gevonden of ze ook daadwerkelijk de volwassen garnalen opeten maar ik denk dat ik het zekere voor het onzekere neem en een poging doe om zo veel mogelijk garnalen uit te vangen en in een ander aquarium onderbreng. Ik denk dat door middel van een soort fuik (bijvoorbeeld van een fles) het makkelijkste zal zijn. Heeft iemand hier ervaring mee? Of een andere manier om ze uit te vangen zonder heel mijn aquarium leeg te moeten halen?
 
Hoi @Appa2022
Ik heb een juwel Rio 180. Jouw filter heeft een bruto capaciteit van 950 l/h. Wanneer je de helft overhoudt lijkt me dat wat krap.

Ik heb een eheim 4+ 350 op een 180 liter bak. Voor mij werkt dat prima.
 
@Ronald_J die filter is net een slagje groter dan de 4+ 250 die ik nu heb. Ik was sowieso al langer niet tevreden met de stroming in mijn bak dus de beslissing om toch een filter met grotere capaciteit aan te schaffen was vrij snel gemaakt, zeker toen er eentje op marktplaats stond voor een prima prijsje.
 
Ik heb een eheim 4+ 350 op een 180 liter bak. Voor mij werkt dat prima.

@Ronald_J die filter is net een slagje groter dan de 4+ 250 die ik nu heb. Ik was sowieso al langer niet tevreden met de stroming in mijn bak dus de beslissing om toch een filter met grotere capaciteit aan te schaffen was vrij snel gemaakt, zeker toen er eentje op marktplaats stond voor een prima prijsje.
Ik wil er nog aan toevoegen dat je ook 4 Watt meer aan power onder de motorkap hebt.
 
Ja dat is inderdaad ook niet al te onbelangrijk šŸ˜
 

Terug
Bovenaan