Sumatraan, jouw ervaring?


G

Gast08

Guest
Wie heeft Sumatranen of heeft ze gehad en wat is je ervaring er mee?

Ik hou mijn vraag vrij open omdat ik echte ervaringsverhalen wil horen.

Waarom ik het wil weten is omdat ik een 110 literbak met alleen sumatranen wil.

Alle info is welkom ook de negatieve kanten.
 
Wij kennen verschillende bakken met sumatranen. 110 liter in welke afmetingen precies dan ook, is vrij krap voor deze drukke vissen.
 
Groter is altijd beter natuurlijk. Heb je eventueel verhalen over de bakken die je kent?
 
Groter is beter maar krap is krap.
Het was geen genot om naar te kijken in de kleine bakken, waar dat bij laten we zeggen 120cm of breder wel het geval was. Meterbak zou je al op het randje kunnen noemen.
 
Je mening is duidelijk. Minimaal wordt regelmatig zelfs 60 cm genoemd, op andere pagina's weer minimaal 80 cm. Nu blijft minimaal inderdaad minimaal, dus krap maar zoals het nu overkomt lijkt 80 cm bijna dierenmishandeling..
 
Die 60cm lijkt enkel gebaseerd op een vuistregeltje 10x maximumlengte is minimum formaat aquarium. Dat regeltje houdt echter geen regel met de enorme drukte van sumatranen.

En die zijn echt wel leuk om naar te kijken hoor, als ze een beetje de ruimte krijgen.
 
Die 60cm lijkt enkel gebaseerd op een vuistregeltje 10x maximumlengte is minimum formaat aquarium. Dat regeltje houdt echter geen regel met de enorme drukte van sumatranen.

En die zijn echt wel leuk om naar te kijken hoor, als ze een beetje de ruimte krijgen.

Ik meen van jullie ooit een post te hebben gelezen waar 1 van jullie schreef dat deze vissen in hun natuurlijke omgeving in paartjes of kleine groepjes werd aangetroffen, kan je die bron nog terug vinden??
 
Ze zijn er inmiddels 10 stuks; 7 groen , 1 standaard , 2 platinum-gold. Het zijn 4 mannen en 6 vrouwen.

Eerst dacht ik dat het mogelijk 5 mannen en 5 vrouwen waren. 1 van de platinum-gold dieren was voor de mannen erg interessant en werd al langer achterop gezeten maar met een andere felheid dan hoe ze met elkaar stoeien. Doordat de platinum-gold geen rood in de rugvin laat zien moet je hier toch meer info uit het gedrag krijgen.

Tot ik gisteren wat aan het tweaken was met de bak. Ik vind de stroming van de ingebouwde juwel filters onpraktisch. Eigenlijk vind ik die hele filters onpraktisch maar ik wilde met een o2 difussor de stroming zo krijgen dat het oppervlakte water mooier in beweging is. Daarbij gaf ik ze wat extra eten omdat ik ze had lastig gevallen in de bak. En toen brak de hel los, chaos en jagen heftiger dan wat ik tot dan had gezien. Ook werd er tussendoor tussen de planten gegeten. Toen bleek dus die ene bewuste platinum-gold aan het afzetten te zijn. De kleuren van de mannen schoten alle kanten op. Zo waren ze knalrood (op de neus en in de vinnen) en blauwig , zo leken ze weer groen en als ze met de vrouw zwommen bleekte ze weer opeens helemaal op. Alsof de bak onder stroom stond, of dat ze allemaal aan de speed waren, zo gingen ze tekeer.

Nu hangen ze weer als een wolk van dieren rustig in de stroming en delen alleen de mannen elkaar zo nu en dan een stootje uit. Kan nu al zeggen dat ik er zeker geen spijt van heb.
 

Terug
Bovenaan