Suggesties tips & tricks


R

Rowin970

Guest
Goedemorgen,

2 dagen geleden heb ik mijn eerste aquarium gekocht. 45 liter om precies te zijn.
Gevuld en ingericht en nu 3 weken wachten totdat ik ga inrichten qua visbestand

Heeft iemand tips wat voor vissen hier goed in kunnen en welke vissen/garnalen mij helpen om hem goed schoon te houden ?

Alles is welkom want alles wat ik tot zover weet komt van internet.

waar dien ik rekening mee te houden en wat zijn dingen om op te letten ?

Alvast bedankt!
Rowin
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    126.9 KB · Weergaven: 119
Welkom.
om te beginnen je filter hoger plaatsen zodat de uitstroom net onder het wateroppervlak uitkomt en een lichte rimpeling teweegbrengt.

de verwarming misschien links achter de planten? Is hij minder zichtbaar, maar werkt er wel om.
 
Welkom.
om te beginnen je filter hoger plaatsen zodat de uitstroom net onder het wateroppervlak uitkomt en een lichte rimpeling teweegbrengt.

de verwarming misschien links achter de planten? Is hij minder zichtbaar, maar werkt er wel om.

Oke, en dient die naar de bodem te richten of naar het midden te richten o.i.d?
 
Welkom.
om te beginnen je filter hoger plaatsen zodat de uitstroom net onder het wateroppervlak uitkomt en een lichte rimpeling teweegbrengt.

de verwarming misschien links achter de planten? Is hij minder zichtbaar, maar werkt er wel om.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    133 KB · Weergaven: 120
Tips: geloof niet alles wat de winkels/fabrikanten adviseren. Om 1 voorbeeld te noemen: volgens de fabriek zou je iedere 3 maanden je filtercardridge moeten vervangen, dat is dus niet waar, zo'n cartridge gaat jarenlang mee, en vervangen is alleen maar goed voor de portomonee van de winkel.
Nog een tip: opstartbacterien in een flesje of andere middeltjes in flesjes (bijv. om zogenaamd de waterkwaliteit te verbeteren) is allemaal geldklopperij, bacterien overleven niet zonder zuurstof, en het water in NL is de schoonste van de hele EU dus beter word het niet, dus al die flesjes kun je beter links laten liggen.
 
Tips: geloof niet alles wat de winkels/fabrikanten adviseren. Om 1 voorbeeld te noemen: volgens de fabriek zou je iedere 3 maanden je filtercardridge moeten vervangen, dat is dus niet waar, zo'n cartridge gaat jarenlang mee, en vervangen is alleen maar goed voor de portomonee van de winkel.
Nog een tip: opstartbacterien in een flesje of andere middeltjes in flesjes (bijv. om zogenaamd de waterkwaliteit te verbeteren) is allemaal geldklopperij, bacterien overleven niet zonder zuurstof, en het water in NL is de schoonste van de hele EU dus beter word het niet, dus al die flesjes kun je beter links laten liggen.

Top, bedankt.
Ik heb deze 2 flesjes ingegoten naar aangegeven dosering. Verder is dit dus niet meer nodig?
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    136.1 KB · Weergaven: 105
Top, bedankt.
Ik heb deze 2 flesjes ingegoten naar aangegeven dosering. Verder is dit dus niet meer nodig?
Zelfs die flesjes die je laat zien zullen niks toevoegen en is zonde van je geld want een aquarium is ook met die flesjes niet sneller "rijp" voor vissen, je zal gewoon een indraaiperiode van minimaal 4 weken moeten aanhouden, dus nee, overige flesjes kun je beter je geld niet aan uitgeven.
 
Dan nog een tip: je rode planten kunnen niet zonder plantenvoeding maar als je garnalen wil kun je veel flesjes plantenvoeding niet gebruiken omdat de garnalen daar dood aan gaan. Wat je wel kan doen zijn kleibolletjes bij de wortels steken of de capsules van forumlid @tuinkabouter die gebruik ik ook en bevalt uitermate goed
 
Dan nog een tip: je rode planten kunnen niet zonder plantenvoeding maar als je garnalen wil kun je veel flesjes plantenvoeding niet gebruiken omdat de garnalen daar dood aan gaan. Wat je wel kan doen zijn kleibolletjes bij de wortels steken of de capsules van forumlid @tuinkabouter die gebruik ik ook en bevalt uitermate goed
Dat kreeg ik mee inderdaad, ik heb deze tabletten in de grond gedrukt (foto)
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    279.2 KB · Weergaven: 106
Ik merk wel dat je verwarmer aan de sterke kant is voor een 45l bakje. Die zou maar 50w mogen zijn ipv 100.
Een te sterke verwarming zal voor een schommelende temperatuur zorgen.
Je aquarium zal warmer worden dan ingesteld (heeft te maken met de veel grotere restwarmte eens de verwarmer uitschakelt)
Omgekeerd daaraan is je filter eigenlijk veel te klein.
Een goed formaat binnenfilter moet net boven de bodem kunnen aanzuigen en net onder het oppervlak uitstromen.
Nu filter je practisch maar de helft van je bak.

Naar bewoners toe, zou ik voor enkele dwergrasbora's gaan(een 15 tal) , aangevuld met een tiental corydoras habrosus.
 
Ik merk wel dat je verwarmer aan de sterke kant is voor een 45l bakje. Die zou maar 50w mogen zijn ipv 100.
Een te sterke verwarming zal voor een schommelende temperatuur zorgen.
Je aquarium zal warmer worden dan ingesteld (heeft te maken met de veel grotere restwarmte eens de verwarmer uitschakelt)
Omgekeerd daaraan is je filter eigenlijk veel te klein.
Een goed formaat binnenfilter moet net boven de bodem kunnen aanzuigen en net onder het oppervlak uitstromen.
Nu filter je practisch maar de helft van je bak.

Naar bewoners toe, zou ik voor enkele dwergrasbora's gaan(een 15 tal) , aangevuld met een tiental corydoras habrosus.
De temperatuur staat wel stabiel op 23* de afgelopen dagen. Dus dat leek mij wel een mooie stand.
De filter kreeg ik bij de bak, zal ik een grotere moeten aanschaffen ?
 
De temperatuur staat wel stabiel op 23* de afgelopen dagen. Dus dat leek mij wel een mooie stand.
De filter kreeg ik bij de bak, zal ik een grotere moeten aanschaffen ?
De temp hangt van de soort vis af
Moeten is dwang.
Als je deze behoud zal je
1)zeer weinig visjes kunnen houden, de biologische filtercapaciteit van die dingetjes is minimaal
2)zeer vaak je bodem moeten schoonmaken, alle uitwerpselen ed. zullen gewoon blijven liggen.
 
Ik ben het met @Vis&versa eens dat dit filter te klein is, je hebt totaal geen buffer want als die filterspons verzadigd is zal je hem toch moeten uitspoelen (liefst in oud aquariumwater wat je daarna weggooid) en daarmee gooi je dermate veel bacterien weg dat je feitelijk opnieuw opstart.
Ikzelf ben fan in ditsoort bakjes van een hob-filter (hang-on-bakck-filter) dan heb je effectief meer filterend vermogen en hij is garnalensafe (dat is je huidige filter niet namelijk) en je houdt meer ruimte over in je aquarium zelf
 

Terug
Bovenaan