subtropische apistogramma


Jelle Touwen

Well-known member
Lid geworden
11 maart 2013
Berichten
1,903
Locatie
wageningen
ja ja, ben ik weer met mijn Apisogramma vragen.

Iedereen is het er inmiddels over eens dat de Apistogramma borelli op kamertemperatuur gehouden kan worden. Maar zijn er misschien meer Apistogrammas waar dat beter voor zou zijn?
Als ik op seriouslyfish kijk zie ik de volgende temperaturen:

Baenschi 20-26 graden
Steindachneri 20-25 graden
Borelli 20-26 graden
Trifasciata 20-25

Dit is natuurlijk maar 1 bron en ook hier staan de minimum temperaturen van de borelli niet bij. Maar ik ben benieuwd wat iedereen hier over te zeggen heeft.
 
In elk geval trifasciata en steindachneri. De baenschi is mij niet bekend als sub-tropische soort.
Verder zijn er niet veel (verkrijgbare) Apistogramma's welke onverwarmd kunnen.
 
Trifasciata inderdaad.
Steindachneri lijkt me gezien herkomst ook verklaarbaar.
Baenschi op basis van herkomst juist niet.

~ Ivo
 
Tot wanneer is het subtropisch?
Ik vroeg me laatst of het voor de cacatuoides wel goed is om ze heel het jaar rond op een warme temperatuur houden.
 
Intressant stukje
 
Ik ga er bij subtropisch van uit dat je ze zonder verwarmingselement in huis kunt houden. Dat is een beetje arbitrair omdat het bij iedereen anders is qua temperatuur, maar ik denk dat het niet snel onder de 15 graden zal zijn.
Cacatuoides op constant 27 graden is in elk geval niet goed, brand die heel snel op.
 
Goeie vraag Jelle.
Ik denk zelfs dat we misschien wel 90% van de vissen (met name te lang) te warm houden en dat het voor heel veel vissen super zou zijn als de dag- en nachttemperatuur zouden verschillen.

Pas op met de vermelding seriously fish. De genoemde waarde zijn veelal minima en maxima en zeker geen lange termijn temperaturen. Heb nu al heel wat discussies gehad (over Cories) waarbij ze langdurig op (of net boven) dat maximum worden gehouden, want dat staat er toch : nee dat staat er niet !!!

Koeler water (en temperatuurverschillen) zal het leven van veel vissen verlengen en ze ook gezonder houden (net als niet teveel voer).
 
Daar zit hem de crux in Aad!

Voor veel soorten kun je uit zo'n range daarom denk ik beter het minimum op je verwarming instellen en als het dan overdag door lampen of 's zomers door warmte wat warmer wordt: geen probleem. Gegeven dan dat de opgegeven range klopt.

~ Ivo
 
Ik volg dit topic ook met enige interesse en wil hier graag even op inhaken.

Ik heb 3 verschillende soorten dwergjes. Appistogramma agassizzii, cleithracara maronii en laethacara dorsigera's. Als ik op deze dieren google, lopen de temperatuur eisen vrij ver uiteen. Ik heb ook C.panda, C. Rabouti en ottociclussen. Van deze dieren weet ik dat ze beter op 'kamertemperatuur' kunnen zitten. Ik speel met de gedachte om de verwarming tegelijk met de lampen te schakelen. Is dit wijs of niet? De lampen gaan om 16.00 aan en overdag is de kamertemperatuur momenteel zo'n 18 graden celcius. De verlichting brandt 8 uur.

De ingestelde temperatuur is 25 graden celcius.

Gr Robin
 
@Robin, je Laetacaras en Cleithracaras moeten dat zeker kunnen handelen, als het niet afkoelt toch minder dan laten we zeggen 22 graden. De agassizii is als je het mij vraagt het risicovolste.

Niet alkeen @Robin, maar meer on-topic: Laetacara dorsigera en Laetacara curviceps zijn ook soortjes die niet al te warm hoeven. Geen apisto nee..

~ Ivo
 
De agassizzii's velangen volgens diverse bronnen op google een temperatuur van 25 tot 28gr. ik denk niet dat het verstandig is om de verwarming gelijktijd met de lampen te schakelen. Misschien is dat vragen om problemen. Zoals het nu gaat, gaat het eigenlijk hartstikke goed. De vissen zien er stuk voor stuk allemaal gezond uit en lijken happy. Alleen de cory's en de otto's zitten nu iets te warm maar ook deze lijken gelukkig.
 
De agassizii zou ik niet zo snel op een lagere temperatuur durven te zetten.

Misschien geen Apistogramma, maar ik heb mijn Mikrogeophagus altispinosus nu al een tijd op 22 graden zitten. Heb het idee dat het de vissen wel goed doet.Ze waren aan de lopende band bezig met de nesten, leek mij ook niet bevorderlijk. Nu de temperatuur lager is hebben ze nog geen nesten gehad.

Zou het nog wel aandurven om de temperatuur nog wat lager te zetten, maar mijn woning is zo goed geisoleerd dat het er nooit kouder wordt dan 22 graden.:(
 
de alti's doen het volgens mij juist beter op hogere temperaturen, +25� . Ze kleuren dan mooier en zijn veel actiever.
Toen de bak hier afkoelde Tot 20� heeft er hier zelfs 1 het loodje gelegd.
 
Ging de temperatuur dan in ��n keer naar de 20 graden?

Bij mij zijn ze nog even levendig als voordat ik de temperatuur op 26/28 graden had. Behalve dan dat ze nu niet continue een legsel hebben.
 
van 24 naar 20� zou een vis toch wel moeten kunnen overleven.
De bak staat in de kelder, en in de winter kon het verwarmingselement het niet aan. Twee konden kort bij het verwarmingselement kruipen, de derde werd daar niet getolereerd en heeft het niet gehaald.
maar niettemin, Alti's moet je niet subtropisch gaan houden.
 
Ik volg dit met interesse. Ik heb zelf apistogrammas macmasterie en volgens google hebben die een ondertempgrens van 22. Daar ik een open bak heb kost het veel energie die warm te maken. Als het dan zonder of met weinig verwarmen kan dan is dat meegenomen natuurlijk. Evt een seizoensgebonden verwarming. Bak staat in woonkamer. Niet kouder dan 18 graden. Misschien in de winter bijverwarmen tot 22 en in de zomer iets warmer of zo en ik de nachten wat af laten koelen?
 
Mascha&Ivo zei:
@Robin, je Laetacaras en Cleithracaras moeten dat zeker kunnen handelen, als het niet afkoelt toch minder dan laten we zeggen 22 graden. De agassizii is als je het mij vraagt het risicovolste.

Niet alkeen @Robin, maar meer on-topic: Laetacara dorsigera en Laetacara curviceps zijn ook soortjes die niet al te warm hoeven. Geen apisto nee..

~ Ivo

heb de dorsigera's al paar maanden op 18 graden zitten.

heb bij info inwinnen op gebied van subtropisch ook de borelli gevonden als je de gele kop hebt tenminste tot 15-16 graden
en wellicht nog wel lager.
ff googlen kom je ook een heel eind , zoek ook reglmatig info op
http://www.nederlandsecichlidenforum.nl
 
Googlen doe ik ook regelmatig om info over mijn vissen op te vragen. Internet en Google is een heel mooi medium maar de meningen verschillen nog al eens. L- nr's vind ik daar een heel mooi voorbeeld van. De enige in mijn ogen vrij betrouwbare bron is planetcatfish. En daar spreken ze elkaar ook nog wel eens tegen heb ik begrepen. Okay, dit is een beetje off topic maar ik hoop dat je een beetje begrijpt waar ik heen wil...
 
Maar dat is bij de meeste infobronnen wel toch.. Niet alleen internet.
 
MauriceB zei:
heb bij info inwinnen op gebied van subtropisch ook de borelli gevonden als je de gele kop hebt tenminste tot 15-16 graden
en wellicht nog wel lager.
Er zijn ook records van 12 graden watertemperatuur. Ik meen bij Corrientes, Argentini�.

~ Ivo
 
Jij zegt het durfde het niet met zekerheid te zeggen
 
Ik heb het net nog even gecheckt (Cichlid Atlas I):
- 12 graden @ Pantanal
- 16 graden @ Corrientes

Ik zie trouwens diverse malen 'levenedigheid' genoemd worden, misschien wel bijna alsof dat een criterium is voor een vis die het goed doet. Daar zijn toch wel kanttekeningen bij te plaatsen:
- niet elke vis zijn natuurlijke gedrag is 'levendig'. Denk eens aan vele killi-soorten die maar wat rondhangen.
- levendig kan ook 'te' zijn. Zebradanio's zijn levendig bij 25 graden continu ja, irritant en overmatig levendig, omdat ze dan te warm gehouden worden.

~ Ivo
 
Ik denk dat bij lage temperaturen levendigheid best een goede graadmeter kan zijn. Vissen zijn koudbloedig en hebben daardoor een bepaalde omgevings temperatuur nodig. Te warm zullen ze zoals de zebra heel druk kunnen worden, maar te koud zullen ze niet meer in staat zijn zich goed te bewegen. Een levendige vis in koud water heeft blijkbaar een temperatuur die hoog genoeg is om te kunnen functioneren.
 
Verduijn in Rotterdam heeft momenteel als ik het goed heb nakweek A. trifasciata zitten.

~ Ivo
 
Jammer dat het zo ver weg zit, in rhenen zitten nu borelli, Steindachneri en baenschi. Ook allemaal nakweek, zijn mooie vissen.
 
Mascha&Ivo zei:
@Robin, je Laetacaras en Cleithracaras moeten dat zeker kunnen handelen, als het niet afkoelt toch minder dan laten we zeggen 22 graden. De agassizii is als je het mij vraagt het risicovolste.

Niet alkeen @Robin, maar meer on-topic: Laetacara dorsigera en Laetacara curviceps zijn ook soortjes die niet al te warm hoeven. Geen apisto nee..

~ Ivo


Vind ik voor de maronii toch aan de lage kant... Dit omdat de tempratuur in Mabaruma en Macapa(iets noorderlijker en iets zuidelijker van de maroni river, deze wijken beide miniem van elkaar af) eigenlijk het hele jaar stabiel is en daarbij op zijn koelst 22 is en op zijn warmst 29. In augustus t/m december loopt die tempratuur iets op, met een maximum van 30 graden.

Agassizii en curviceps, waarbij de tempratuur zit op 23 tot 30 (gemeten punt Manaus) en in de warmste periode (september, oktober) tot 32.

Als ik kijk naar de dorsigera uit de rio Paraguay (gemeten punt Assunci�n), varieert deze tempratuur aanzienlijk... In november, december, januari en februari is de tempratuur zo'n 22 t/m 32 graden en maakt daarna een daling tot 14 tot 22 graden, waarbij die in juni, juli het koelste is.

Om die reden zou ik eerder curviceps, maronii of agassizii met elkaar combineren, dan de dorsigera met ��n van die drie.

Persoonlijk zou ik de agassizii en curviceps met elkaar combineren. Dit omdat de agassizii voorkomt in een uitlopers van de Rio Amazonas (Rio Madeira, Manacapuru en enkele andere) en de curviceps uit de Rio Amazonas.

De curviceps zou ik om die reden niet als soort rekenen die koeler kan ;) Vanwaar heb je die informatie?

Afgezien van dat alles zie je de curviceps weinig (tenminste ik zie ze weinig, maar let ook niet echt op dwergen) :( Thayeri zie je zo nu en dan wel opduiken en komt iets noordelijker voor waardoor die ook een optie is.

PS. Hier alleen uitgaande van tempraturen, niet van overige waarden.
 
Zijn dat lucht of watertemperaturen?
 
Als je kijkt naar de herkomsten van de Apistogramma's, dan zie je dat er maar een selectief aantal soorten in het subtropisch gedeelte van Zuid Amerika gevonden worden. De overige soorten leven weer in het Amazone gebied en in het Orinoco delta. Dat zijn weer gedeeltes waar de temperaturen hoger liggen en daarom juist weer warmte beminnende soorten zijn.

Uit het Subtropisch gedeelte van Zuid Amerika (Zuidelijkste deel van Brazili�, Paraguay, Uruguay en het Noordelijkste deel van Argentini�.) komen er maar een paar soorten voor:

Apistogramma borellii (Brazili�, Paraguay, Uruguay en Argentini�)
Apistogramma commbrae (Paraguay, Brazili� en Uruguay)
Apistogramma trifasciata (Brazili�, Bolivia, Paraguay en Argentini�)

Daarnaast word er gezegd dat de Apistogramma pleurotaenia ook voorkomt in het Rio Paraguay gebied.
http://apisto.sites.no/page.aspx?PageID=118

Wat ik mij wel afvraag is waarom de Apistogramma steindachneri ook als subtropisch/koelhoudende soort word genoteerd, aangezien deze voorkomt in Guyana en in Venezuela. Dus daar liggen de temperaturen toch wel stabieler dan in het subtropisch gedeelte van Zuid Amerika.

In Uruguay zie je dat de Apistogramma commbrae en de borelii best wel vaak nauw samen leven. Daarnaast leven ze dan bijna allemaal samen met Gymnogeophagus soorten en Crenicichla soorten die koeler kunnen.
 
zie maar eens aan de commbrae te komen , wel interessant visje ook al moet ie het niet van zijn kleurenpracht hebben
 
Daarvoor zou je Apistogramma Cichlids Nederland kunnen benaderen... Site is uit de lucht, maar de facebook pagina bestaat nog wel. Geen idee dus of ze nog bestaan :)
 
Heb 1 of 2 keer de commbrae in de handel gezien, maar helaas toen geen plek voor ze gehad.
Er zijn een paar adresjes waar je wel aan aparte Apistogramma soorten kan komen. Maar vaak is het veel geduld hebben en wachten tot er voldoende interesse is naar de soort.
 
Zoals met alle liefhebbersvissen dit niet commercieel interessant zijn zoeken zoeken en dan dubbel genieten
 

Terug
Bovenaan