Sturisoma Panamense kweek


In het drijfbakje, want ik ben bang dat ie het anders niet redt. Als ze echt te groot worden laat ik ze los.
 
Ze blijven maar eieren leggen. Ik heb de komende periode minder tijd om ze goed op te kweken, dus ik laat de legsels voor wat het is. Er zit nog een lichting in het kweekbakje.
IMG_9046.JPG
IMG_9048.JPG


Ondertussen heb ik een groter viertal losgelaten in de grote bak. Dit gaat tot nu toe een stuk beter dan het kleine, aparte aquarium. Ze leven er nu al een paar weken en lijken het goed te doen.
IMG_9049.JPG
 
IMG_0600.JPG

Ruim een half jaar verder zijn de meeste jongen (die ik in de grote bak had losgelaten) nog steeds in leven, maar ze groeien zeer langzaam. Een paar zijn wel meer de bodem op gaan zoeken en mee gaan eten met de pot en daarvan is er in elk geval eentje die de halfvolwassen omvang bereikt heeft. De rest zit in een hoekje algjes te schrapen. Zie foto.
 
Ze zijn nu nog te klein om veilig over te zetten, maar dat kan prima in een meter bak. De volwassenen zijn niet zo groot als de aureum en het zijn geen actieve zwemmers. Mijn aquarium is ook maar 120 cm. Als ze doorgroeien, laat ik het weten.
 
Mocht je er niet van af komen, zou er graag een paar willen in mijn 1,50m (450L) bak :D
 
Prima, maar nog wel even afwachten of ze door gaan groeien. Mocht het goed gaan, dan laat ik het weten.
 
Toch nog maar eens een nieuwe poging wagen. Leuke bezigheid voor de kerstvakantie. Ik heb een nieuw kweekbakje aangeschaft die een stuk handiger in gebruik is en z'n eigen stroming maakt, door middel van een luchtpompje. We zijn nu een week of 2 verder. Ze eten goed. Nieuwe lichting zit er alweer aan te komen. Die kan er zo bij in.
IMG_0648.JPG

IMG_0649 2.JPG
 
Toch nog maar eens een nieuwe poging wagen. Leuke bezigheid voor de kerstvakantie. Ik heb een nieuw kweekbakje aangeschaft die een stuk handiger in gebruik is en z'n eigen stroming maakt, door middel van een luchtpompje. We zijn nu een week of 2 verder. Ze eten goed. Nieuwe lichting zit er alweer aan te komen. Die kan er zo bij in.
Bekijk bijlage 336229
Bekijk bijlage 336230

Ik moet doorpakken met de Rio heb ik wel door..
Wat een plaatjes :smitten:
 
Hopelijk groeien ze nu wel goed door. Ik ga ze wat langer in het kweekbakje houden en heb eventueel nog een uitgroeiaquarium klaarstaan. Zo kan ik ze wat gerichter voeren. Maar het gaat nog wel even duren verwacht ik.
 
Hah.. mooi zo, ik ben nog met achterwandje aan het prutsen nadat de eerste niet naar mn zin was šŸ˜…
 
Het jaar begint vruchtbaar met de nieuwe lichting die wat groter uitvalt dan ik dacht.
IMG_0653.JPG
 
Nu een maand verder en ze groeien wel, maar tergend langzaam. Ik voer ze allerlei soorten fijngemalen voer en courgettes, maar het schiet niet echt op. Misschien dat het wel bij de soort hoort, dat ze zo langzaam groeien.
Van de eerste lichting (voorjaar 2021) heb ik er nog een aantal overgehouden die nu een aardige maat hebben bereikt en een groeispurt maken. Zodra ze op de grond gaan foerageren gaat het sneller is mijn indruk.
IMG_0744.jpg

IMG_0754.jpg
 

Terug
Bovenaan