Sturisoma kweek


Bram1967

Well-known member
Lid geworden
29 december 2018
Berichten
108
Leeftijd
57
Locatie
Arnhem
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier op dit forum en moet nog even uitvinden hoe alles werkt. ik ben al jaren een groot liefhebber van tropische maar ook inlandse vissen waar het allemaal 30 jaar geleden mee begon. kikkertjes, stekelbaarsjes en kikkervisjes observeren. Die kraakheldere boerenslootjes met de geur van munt en prachtige schooltjes jonge stekelbaarsjes, ik was al vroeg verkocht. Met tussenpauzes toch altijd wel weer teruggevallen op deze prachtige hobby. Vooral het kweken vind ik leuk. momenteel prachtige Sturisoma Aureum gekweekt. Ik heb veel foto's gemaakt en wil het graag tonen maar het loaden is wat lastig. anyway, ik heb de jongen nu ruim een week zwemmen en graag had ik iets meer info over het grootbrengen van de jongen met name de eerste paar weken. wie heeft er ervaring hiermee?
 
Ik geef ze nu iedere dag verse komkommer en eikenblad wat in dde infusie geweekt is. ze zijn nu 10 dagen oud en ik had vandaag 2 overleden visjes. ik heb een nestje van circa 50. de rest ziet er nog actief uit maar ik kan slecht zien of het eten voldoende is. verder wil ik deels het water verversen maar twijfel of het verstandig is. de bak is circa 60 liter met verder weinig visjes.
 
15462929656228208485304533590057.jpg
 
Het lijkt redelijk te gaan, als ze volgende week doorkomen dan zal het wel goedkomen. Inmiddels maakt een volgend koppel weer een plekje schoon voor het afzetten. Ik heb ook gelezen dat een druppel drap uit het filter ook goed zou zijn om te voeren, ik kan het mij niet voorstellen. Kan iemand hier bevestigen of dit klopt? Bijna nieuwjaar nu. GELUKKIG NIEUWJAAR ALLEMAAL!
 
Ik zou die komkommer niet doen, bestaat voor 98% uit water, en voedt dus totaal niet maar vult wel, wat inhoud dat ze dus doodgaan aan honger, kun je beter courgette doen maar dat aten ze ook niet, dus zou dan algentabletten opteren of repashy
 
Bedankt voor de tip! wat is repashy? nog nooit van gehoord! Ik ga zo even kijken of ik nog uitval heb, het eikenblad doorweekt in de infusie lijkt wel te helpen. Hiernaast geef ik op advies van Bertus ook 2 maal daags wat ontkapselde artemia eitjes. ik had dus gisteren dode 2 visjes, maar is wat uitval niet normaal? lijkt mij dat er in de natuur ook wel uitval is. Ik heb geen ervaring met het kweken van deze soort maar vind het wel mooi al die mini sturisoma's. Mijn ding is meer het kweken van labirint vissen, betta's en wildvang endlers de zogenaamde N-Klasse. ik heb 7 soorten endlers.
 
Zojuist gecheckt en zo te zien gaat het nog goed. Ik heb er gelijk weer een eikenblad verwisseld. aankomende donderdag zijn de jongen twee weken oud en dan ga ik voorzichtig dagelijks wat water verversen. Met het uithalen van de komkommer is er 1 visje ontsnapt dus hopelijk kan ik volgen hoe het groeien gaat in de grotere bak. Waarschijnlijk zal ie zich wel niet laten zien of red hij het niet....
 
Ik heb toevallig in dit aquarium geen planten. maar het overzetten naar een andere bak is misschien wat riskant op dit moment. ze zitten voornamelijk op het eiken blad en tegen de voorruit (daar waar de uitstroom van het filter tegenaanbotst laat maar zeggen). Het overzetten van mijn vorige kweek naar een bakje vol met alg en planten leek mij verstandig maar bleek fataal. Er staan wat dat betreft wel erg veel tegenstrijdigheden op internet. volgens wat ik gelezen heb ik een goed bealgde bak voldoende om de kleintjes groot te krijgen,.... nou niet dus. Bertus, kreeg jij alle jongen groot of had je ook uitval? Ik bedoel ik had iets van 80 uitgekomen eitjes, maar ik tel er misschien 40 ofzo.
 
De endlers smullen ook van de infusie zo te zien. Hoe lang kun je een infusie kweek gebruiken? moet je na een paar dagen weer een nieuwe opzetten of gewoon in de bestaande af en toe wat aquarium water toevoegen en gewoon laten stinken en gebruiken? Dit zijn vragen waar ik geen antwoord op heb.
 
Ik heb toevallig in dit aquarium geen planten. maar het overzetten naar een andere bak is misschien wat riskant op dit moment. ze zitten voornamelijk op het eiken blad en tegen de voorruit (daar waar de uitstroom van het filter tegenaanbotst laat maar zeggen). Het overzetten van mijn vorige kweek naar een bakje vol met alg en planten leek mij verstandig maar bleek fataal. Er staan wat dat betreft wel erg veel tegenstrijdigheden op internet. volgens wat ik gelezen heb ik een goed bealgde bak voldoende om de kleintjes groot te krijgen,.... nou niet dus. Bertus, kreeg jij alle jongen groot of had je ook uitval? Ik bedoel ik had iets van 80 uitgekomen eitjes, maar ik tel er misschien 40 ofzo.


IK laat ze ook in de geboortebak, hoor.
Net een zak gekookte spruiten ontdooit.

doe er 3 plat geknepen in de bak.

gelijk de garnalen erop, en later de jongen.
 
De endlers smullen ook van de infusie zo te zien. Hoe lang kun je een infusie kweek gebruiken? moet je na een paar dagen weer een nieuwe opzetten of gewoon in de bestaande af en toe wat aquarium water toevoegen en gewoon laten stinken en gebruiken? Dit zijn vragen waar ik geen antwoord op heb.
Infusie krijg je al met een bananenschil. of bladeren in een vaas.

BIn een bloemenvaas van de bloemen. wordt water vies van de infusie,
 
Handige tip Bertus, 3 hele spruiten is dat niet teveel dan? heeft u de sturisoma's al wat groter? Ik ben benieuwd hoeveel uitval u had?
 
Handige tip! bedankt!
ik ga het zeker bestellen. Wat voor een soorten kweekt u?
Ik heb zelf 5 kweekgroepen. waarvan de L046 pas aangekocht is.
Ik heb verder de Strisoma, l270, l134, l181 en de l184.
 
Momenteel allemaal ancistrussoorten zitten (rio tapajos ancistrus, rio tocantins ancistrus, claro ancistrus en 3 longfinsoorten), voorheen de L046 gehad, de L199 de L400 de L201 de rineloricaria red
 
de l046 heb ik per toeval gekregen, ik kocht een aquarium met visjes, er bleken veel van de duurdere pleco's in te zitten waaronder 2 l046. alles was zwaar ondervoed maar momenteel doen ze het goed, zo mooi en inmiddels 6 en 4 cm. ik heb er 10 bij gekocht omdat ik een kweekgroep wil maken, misschien 2 groepjes. de kleintjes groeien echt zo tergens langzaam. maar de buikjes wel rond.
 
Toekomst muziek, eerst lekker laten groeien, zal wel 2 jaar overhern gaan voordat de hormoontjes gaan veranderen. :)k
 
Beste mensen,
Nu het mij lukt om de sturisoma's groot te brengen heb ik toch nog een vraag. normaal laat ik de man een dag of 5 op de eitjes zitten en haal ze dan met een scherp mesje weg. nu is het zo dat deze keer de eitjes op het verwarmings element zitten. met een mes verwijderen gaat lastig over 5 dagen dus ik dacht dan maar het element in een kweekbak plaatsen met beluchting en uitstromer erbij om de vader rol over te nemen, is dit handig? ik ben bang dat mijn hypanccistrussen anders de eitjes of pas uitgekomen jongen opeten komende dagen.
 

Terug
Bovenaan