Stromingspomp


cemedia

Well-known member
Lid geworden
29 november 2020
Berichten
584
Leeftijd
31
Locatie
Middelie
Hi all,

ik ben op zoek naar een stromingspomp voor mijn m'n aankomende 180 cm bak.

De situatie:

links achter uitstroom bioloog langs de achterwand. het water zou dan via de verre korte kant moeten terugkaatsen naar de bioloog overloop, op dezelfde plek als de uitsroom. Dit gaat het natuurlijk niet door de afstand, dus moet er een stromingspomp komen. Ik zit er zelf aan te denken deze rechts boven op de korte kant te plaatsen en schuin naar beneden te richten zodat het water via de bodem weer terugloop. Zie schets (uitgaande van recht voor de bak kijken).

De vragen:
1) gaat deze stroming werken
2) hoeveel liter zou de stromingspomp moeten doen? Omdat ik voor manen ga hoeft er niet heel veel stroming door de bak, alleen de waterdistributie moet natuurlijk wel voldoende zijn.
 

Bijlagen

  • schets.jpg
    schets.jpg
    48.7 KB · Weergaven: 18
Door de stromingspomp omlaag te richten, ben je dan niet bang dat het bodemsubstraat verplaatst wordt?
 
Onder andere vandaar de vraag :D ik zou niet weten hoe ik t anders moet doen.. of op bodem hoogte plaatsen. Maar dan gaan m’n bladeren door heel de bak denk ik
 
Ik heb in een van mijn bakken ook een stromingspomp. Ik merk dat er op een bepaalde plek toch een ophoping komt van vuil (poep), dus ga ik die binnenkort maar eens een beetje kantelen en kijken wat er dan gebeurt. Ik zou in jouw geval hem gewoon rechtuit laten staan of misschien een heel klein beetje naar beneden.
 
Maar als ik hem recht uit zet gaat hij recht tegen m’n filter uitstroom in. Dat werkt niet.. vandaar heb schuin naar beneden richten
 
Ik heb eigenlijk hetzelfde gehad met malawi’s (160cm) alleen dan zonder stromingspomp. Dat ging eigenlijk prima. Eheim compact 3000 erop die middels 32mm pvc met een knie in het aquarium uitkwam.

Je kan altijd nog een stromingspomp toevoegen.
 
Maar als ik hem recht uit zet gaat hij recht tegen m’n filter uitstroom in. Dat werkt niet.. vandaar heb schuin naar beneden richten
Waarom plaats je de stromingspomp dan niet aan dezelfde kant als de uitstroom?
 
Je kunt toch een beetje proberen met zo,n sterk pompje erbij, je zult vanzelf gaan kunnen zien als jou maanvissen om geblasen worden en dan kun je het meer remmen door de stroming eerst tegen het ruit te laten dan stroomt het lekker door zonder problemen meer voor iets.
 
Ik zou iets van een regelbare stromingspomp kopen. Altijd makkelijk als je hem kan dimmen mocht die te sterk zijn.
Jecod bijvoorbeeld heeft betaalbare stromingspompen die te regelen zijn.
 
Ik heb eigenlijk hetzelfde gehad met malawi’s (160cm) alleen dan zonder stromingspomp. Dat ging eigenlijk prima. Eheim compact 3000 erop die middels 32mm pvc met een knie in het aquarium uitkwam.

Je kan altijd nog een stromingspomp toevoegen.
Dus jij zegt: eerst proberen hoe de stroming gaat en dan later indien nodig één aanschaffen en bijplaatsen?

Waarom plaats je de stromingspomp dan niet aan dezelfde kant als de uitstroom?

Dat zou kunnen, maar dan krijg je één hele sterke stroom over de lengte van de bak. Ik vraag me af of die sterk genoeg is om terug te kaatsen. En als die dat is, gaan de manen dat dat niet vervelend vinden.

Je kunt toch een beetje proberen met zo,n sterk pompje erbij, je zult vanzelf gaan kunnen zien als jou maanvissen om geblasen worden en dan kun je het meer remmen door de stroming eerst tegen het ruit te laten dan stroomt het lekker door zonder problemen meer voor iets.

De manen moeten nog komen. Ik wil e.e.e. graag goed hebben als ze in de bak gaan. En liever niet een te zwak pompje kopen en later nog één moeten kopen, maar ook niet een onnodig sterke / dure.
 
Dus jij zegt: eerst proberen hoe de stroming gaat en dan later indien nodig één aanschaffen en bijplaatsen?
Dat zou inderdaad mijn idee zijn. Met wat klein diepvries voer (artemia ofzo) in de bak krijg je een goed inzicht van de stroming.
Overigens had ik de stroming toch iets anders. Jij hebt het vooraanzicht getekend, Ik had dezelfde draaiing alleen dan van bovenaf gezien.
 
Voor de prijs ve maan heb je net zo makkelijk genoeg stromingpompjes, dus dat is niet moeilijk want naarmate het voller ,,groeit,, kun dan wel wat extras erbij inzetten.
 
Ik kan natuurlijk ook nog een extra opvoerpomp(je) aanschaffen en die aan de andere kant de bak in laten pompen.
 
Zo zou ik het doen, zorgt vanzelf voor goede circulatie
 

Bijlagen

  • schets.jpg
    schets.jpg
    53.5 KB · Weergaven: 16
Stromingspomp naar beneden richten is niet per se nodig. (Hier blaast ook alles horizontaal en het werkt.) En het zou qua beluchting niet optimaal zijn.

Wat ik zou doen is gewoon de pomp van het bioloog aanzetten, kijken wat dat doet. Als dat tekortschiet evt die stromingspomp bijplaatsen (kan links zoals bij Tankton maar ook rechts), al dan niet iets schuin opzij gericht naar de voorruit toe. Qua stroomsterkte is het moeilijk in te schatten, al kun je aan de hand van de pompkracht van je filter (hoeveel beweging dat geeft) wellicht bedenken hoeveel meer of minder dan dat je erbij wilt hebben.

Overigens vraag ik me bij een tekort aan stroming altijd af: wat betekent dit voor de filtering? Is dat wel op niveau? Stagnerend, weinig (x per uur) gefilterd water is niet zo top om te hebben. Of althans niet bij een redelijk visbestand.
 
Laatst bewerkt:
De opvoerpomp zelf heeft een opgegeven max van 4000l/uur.
Edit: de pomp die ik dus al heb aangeschaft om het water terug naar het aquarium te pompen.
 

Terug
Bovenaan