Stromingspomp


Owenp

Active member
Lid geworden
20 februari 2019
Berichten
35
Leeftijd
55
Hallo,
Ik heb nu een eenvoudige kleine stromingspomp waardoor er nog steeds dode plekken zijn in mijn aquarium (100cm bij 50cm)
Ik vond op internet de coral box reversal met 4 stromingsrichtingen. Het is een nogal prijzige pomp. Heeft iemand hier ervaringen mee of weet een goed alternatief?
Groetjes, Peter

 
Coral box zijn vergelijkbaar met jebao, Hier zit alleen aan wavebox functie meet timer aan....dat heeft jebao niet, de timer functie.
Verder heeft coralbox leuke opties als aansluiten op een batterij voor als de stroom uitvalt.
Deze pompjes zijn meer ontwikkeld voor zeewater, dat zie je ook terug in de flow functies en flow.
Alleen het stroomverbruik is dan hoog...25 watt.
Ga ik dan verder kijken is de flow tussen 1500 en 10.000 liter, en als die in de stand reef gaat waarbij die varieert tussen 30 en 100% wordt jouw aquarium een schuimpartij.


Kijk voor een Jebao / jecod.
op de laagste stand draait die dacht ik 800 liter.

en op ali staan ze nog goedkoper.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,
Ik heb nu een eenvoudige kleine stromingspomp waardoor er nog steeds dode plekken zijn in mijn aquarium (100cm bij 50cm)
Ik vond op internet de coral box reversal met 4 stromingsrichtingen. Het is een nogal prijzige pomp. Heeft iemand hier ervaringen mee of weet een goed alternatief?
Groetjes, Peter

De gedachte dat je een goede waterdistributie alleen mogelijk is met een krachtige stroming is m.i. niet juist. Het is wel degelijk mogelijk om bijvoorbeeld met een extern filter genoeg distributie te creëren. Zelf heb ik ook een meter bak. Ik breng het water én Co2 in mijn bak met een spraybar over de gehele achter lengte. De spraybar zit vlak onder het wateroppervlak met de gaatjes licht naar beneden gericht. Dit zorgt voor een lichte rimpeling in het wateroppervlak en stuurt de waterstroom naar de voorruit waar het naar onder gedrukt wordt. Het vervolgt z'n weg over de bodem naar achter waar het weer bovenkomt voor de volgende duw. Je creëert zo een spiraal vormige beweging richting je aanzuiging en bereikt zo elke plek in je bak. Wel moet je er hier ook rekening mee houden dat elke decoratie, maar ook planten meer of minder, zorgdragen voor een verstoring. Maar dit blijft zo, ook met een krachtiger systeem! Een bijkomend voordeel is de uitstekende verdeling van je water, en in mijn geval ook van de Co2 die middels een externe reactor toegevoegd wordt, in je bak.
 
Die coral box is voor jouw (zoetwater)bak een beetje overkill als je het mij vraagt. :) Je betaalt een veelvoud van wat er nodig is voor een goede stroming.

Je kunt Benvo's methode proberen als dat voor jou het gewenste stromingspatroon geeft. Ga je liever voor een ronddraaiende circulatie in de lengte van de bak, dan zijn losse stromingspompen een optie. Je kunt er eentje bijplaatsen, of (als dat wat vol/lelijk wordt) je huidige pomp vervangen door een grotere. Enkele geschikte pompjes voor jouw bak die ik persoonlijk wel fijn vind: eheim powerhead 650, sicce voyager nano (de 1000 is al aardig krachtig voor een meterbak) en de sicce syncra nano. Alledrie betrouwbare pompjes. De eheim is een mooie middelmaat, met als nadeel dat hij net wat lomper is dan de andere twee. Hij is wel veelzijdiger in het gebruik.
 
Bedankt voor de tips en alternatieven. Ik ga weer verder met uitzoeken.
Ik heb nu een tetra circulatiepomp wp300 samen met de uitgang van m'n oase biomaster 250 voor de circulatie.
M'n aquarium staat als divider midden in de kamer tussen het woongedeelte en de keuken. Hij is dus ingericht om er doorheen te kijken. Vandaar dat ik niet de spraybar gebruik maar de gewone plastic doorzichtige dopje. De spraybar is te nadrukkelijk in zicht.
 
Bedankt voor de tips en alternatieven. Ik ga weer verder met uitzoeken.
Ik heb nu een tetra circulatiepomp wp300 samen met de uitgang van m'n oase biomaster 250 voor de circulatie.
M'n aquarium staat als divider midden in de kamer tussen het woongedeelte en de keuken. Hij is dus ingericht om er doorheen te kijken. Vandaar dat ik niet de spraybar gebruik maar de gewone plastic doorzichtige dopje. De spraybar is te nadrukkelijk in zicht.
Je hebt in ieder geval een zijde die tegen een wand staat, vermoed ik? Je kan dan toch mijn spraybar "principe" toepassen, nu in de lengterichting van de bak. Je verliest daar wat meer kracht om dat de eerste stap een grotere afstand moet overbruggen. Daar staat tegenover dat je spraybar veel korter en dus minder gaatjes kent waardoor er een fellere straal zal zijn.
 
of verkoop de biomaster 250 en neem een 600.die heb ik ook op mijn 240liter bak en geeft voldoende stroming
 

Terug
Bovenaan