Stromingspomp rio450


Mandykuh

Well-known member
Lid geworden
5 november 2012
Berichten
1,873
Ik ga maar eens op zoek na een stromingspomp zodat het vuil niet blijft liggen mare ik heb er geen ervaring mee. Ik wil niet dat mn manen tegen het raam aangeplakt hangen of ertussen in kunnen komen en geen mega groot lomp ding.

Iemand tips?

4011708001547_1.jpg
 
Ik zou dan een stromingspomp kopen die je kan regelen qua sterkte.
 
Uhm mn topic naam was dus stromingspomp niet stellingen hahaha
 
Wat voor filters staan er op de bak en hoe zitten de in en uitstromen hiervan aangesloten?

Wellicht heb je helemaal geen extra stroming nodig om het probleem op te lossen.
 
Wat voor filters staan er op de bak en hoe zitten de in en uitstromen hiervan aangesloten?

Wellicht heb je helemaal geen extra stroming nodig om het probleem op te lossen.

Ben ik het mee eens. Door goed op elkaar afstellen van het afzuigpunt en de retourstroom kun je al veel extra bereiken. Is bij ook gelukt.
 
20180515_140620.jpg
Wat voor filters staan er op de bak en hoe zitten de in en uitstromen hiervan aangesloten?

Wellicht heb je helemaal geen extra stroming nodig om het probleem op te lossen.


Ik denk dat dat zeker waar is.

Alleen 1 nadeel ik heb van dat aansluiten enz echt 0,0 verstand helaas.

Intern de hydra50 extern de Eheim prof 3 1200 xl.

In en uit en beide kanten. Hydra zit aan de uitstroomkant.

Momenteel zit de uitstroom even zo aangezien aquaveldhuis nog steeds mn probleem niet heeft opgelost of jeh hun probleem grrrr.

Uit ziet even zo en in zit netjes met bocht en stang enz.
 
Oh toevallig had ik vanmorgen deze nog gemaakt na een nitriet piek:juggle: nog even en de hele bak vliegt zo eruit als ik de problemen niet onder controle ga krijgen. Dus nu de filters aanpakken.

Geel is in.
Rood is de hydra50
En groen moet je goed kijken maar zit de uitstroom

20180515_141737.jpg


Het probleem is dat er teveel zooi op de bodem blijft liggen. En dat in combinatie met hoe vol de bak was met planten en slecht overal bij kunnen met de bodem te stofzuigen en veel voeren geeft dus nitriet. Daarbij filter ik standaard over kool maar dat gaat worden veranderd na siporax.
 
Dus eigenlijk heb je de stroming als in het bovenste plaatje welke fout is de onderste situatie is goed ( met dank aan Sanne voor de tekening)

water-circulatie.jpg
 
Dus dan zou ik enkel de in even moeten verplaatsen en probleem 1 is al opgelost? En de Hydra ook aan die kant laten hangen ?
 
dat word straks dan even de filter uittrekken want anders kan ik hem niet verplaatsen. Handig dat stopcontact:D
20180515_143049.jpg
 
Heel bekent dat stopcontact probleem xD
Maar idd zoals ton zegt zou je al een heel eind moeten komen..
Als je nog ff geduld heb zal @benvo waarschijnlijk nog komen over zijn zelfbouw spraybar over de gehele achterwand.
Beide oplossingen werken beter dan een extra stromingpomp mijn inziens
 
Heel bekent dat stopcontact probleem xD
Maar idd zoals ton zegt zou je al een heel eind moeten komen..
Als je nog ff geduld heb zal @benvo waarschijnlijk nog komen over zijn zelfbouw spraybar over de gehele achterwand.
Beide oplossingen werken beter dan een extra stromingpomp mijn inziens


Daar zat ik ook al aan te denken ja een spraybar over de gehele lengte.

Wederom heren bedankt!
 
Oh toevallig had ik vanmorgen deze nog gemaakt na een nitriet piek:juggle: nog even en de hele bak vliegt zo eruit als ik de problemen niet onder controle ga krijgen. Dus nu de filters aanpakken.

Geel is in.
Rood is de hydra50
En groen moet je goed kijken maar zit de uitstroom

Bekijk bijlage 250662

Het probleem is dat er teveel zooi op de bodem blijft liggen. En dat in combinatie met hoe vol de bak was met planten en slecht overal bij kunnen met de bodem te stofzuigen en veel voeren geeft dus nitriet. Daarbij filter ik standaard over kool maar dat gaat worden veranderd na siporax.


Ondanks de ellende voor je sta je wel leuk op de foto hoor;)
 
Als je nog ff geduld heb zal @benvo waarschijnlijk nog komen over zijn zelfbouw spraybar over de gehele achterwand.
Beide oplossingen werken beter dan een extra stromingpomp mijn inziens
Helemaal mee eens :thumbs:
 
Een Eheim 1200xl op een rio 450 is echt ruim voldoende.

Maanvissen houden ook echt niet van stroming.
Je ziet ook dat ze precies op 1 plek hangen waar geen stroming is.

Op welke manier gaat het water in je bak? Via een spraybar of gewoon een pijpje?

Als geel de instroom is. En groen de afzuig. Dan moet geel richting de hydra blazen. Waar deze op de foto staat.

Echter moet je de hydra ook naast geel hangen. En dezelfde kant als geel laten blazen.

Dus op de foto. Aanzuig links houden. En instroom ook links, en hydra ook links. Dan alles naar rechts laten blazen.
Het beste van linksachter naar rechts voor.
Zo krijg je een stroming over de bodem van rechts naar links. Welke alle vuil richting afzuig blaast.
 
Rood, geel en groen moeten dus allemaal aan 1 kant en de invoer achter, hydra achter en uitvoer na voor...

Check. Dat doe ik wel als de siporax binnen is en ik toch de filter moet uitzetten en alles.

De manen zitten nu aan 1 kant omdat ik op dat moment alles uit de bak heb getrokken van planten en de gehele bodem heb gedaan met nog een behoorlijke wissel.
 
Als er zoveel voer blijft liggen op je bodem dan Voer je te veel in 1 keer lijkt mij of je opruim crew is te weinig of niet aanwezig. Ik voer ook 5 keer per dag maar hoef eigenlijk nooit mijn bodem schoon te maken want m’n Cory’s eten alle restanten die eventueel nog op de bodem komen op. Per voer beurt gooi ik niet alle het eten er in 1 keer in maar klein scheutjes zodat ze te tijd hebben om het op te eten voordat het op de grond terecht kan komen.
 
Met rustig voeren eten ze meer omdat ze liever voer vanuit de oppervlakte eten dan vanaf de bodem, ook helpt het om van uit 3 plaatsen te voeren een halve meter uit elkaar, je zal zien dat ze dit gauw zijn gewend.
 
Ik heb geen bodem vissen of dergelijke. Enkel de manen en nog een restje roodkoppen/neons.

Ik heb slakken yeah die ga ik ook langzaam eens verwijderen.

Voeren verdeel ik ook over de dag en over verschillende plekken en met een theelepel steeds.

Maar door de hoeveel planten kwam ik telkens amper ergens bij. Dus dat gaat zich opstapelen.
 
Het zal een opstapeling van zijn in dit geval. Veel voeren, slechte circulatie, niet overal bij kunnen bij bodem, niet juiste filtermateriaal en dan krijg je dus problemen.
 
En geen opruimers! Zou er toch een flinke groep Cory’s bij doen want die houden te bodem schoon op plekken waar wij niet zo goed bij kunnen.
 
Gewoon een paar appelslakken erin doen, sinds ik deze erin heb is de bodem steeds prima opgeruimd en netjes, het hout doen ze ook voor je, ik heb er 5 in mijn 2 meter bakje.
 

Lastig!! Er staat afgerond kalkhoudend grind 2-4 mm.
Ideaal is het zeker niet voor Corry’s maar als het echt niet scherp is dan zouden ze zich inprincipe niet aan kunnen snijden.lastig!!
Ideaal bodempje is het iig niet met zoveel voeren want wat op de bodem terecht komt zakt er tussen en komt er moeilijk weer tussen uit. En het is kalkhoudend dus het zou kalk kunnen afgeven wat je met manen niet wil hebben lijkt mij.
 
Daarbij filter ik standaard over kool maar dat gaat worden veranderd na siporax.
Wat was daar de reden voor?
Denk dat dat een groot deel van je probleem is.
Dat haalt juist de goede dingen uit het water.

En de biologische werking is veel minder als siporax.
 
Ondanks de ellende voor je sta je wel leuk op de foto hoor;)
Was me niet eens opgevallen xD
En geen opruimers! Zou er toch een flinke groep Cory’s bij doen want die houden te bodem schoon op plekken waar wij niet zo goed bij kunnen.
Strak plan met een grind bodem...
Opruimers is geen must mijn inziens, ik heb ook niet echte opruimers enkel vuil verplaatsers en heb niet echt last van een probleem op mijn bodem.

Goede circulatie is de sleutel daarin, althans om mee te beginnen..

Maar de actieve kool eruit mikken en siporax erin zal ook wel een hoop helpen om je waardes te stabiliseren en wellicht ook met het afbreken van je bodemvuil (dit laatste ga ik nog ff checken)
 
http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/item/mineralisatie

Bovenstaand artikel heeft @biljoenblik mij een tijd terug op gewezen.
Is misschien wat taaie stof zo ff op je dinsdag middag als je toch al redelijk wat aan je hoofd heb (zo te lezen)

Maar het zou er dus simpel gezegd op neer kunnen komen dat je door een imbalans in de bacterie huishouding niet afdoende vuil af kan breken waardoor er dus vuil ophoopt (correct me if I’m wrong!!)
En dat zou je dus naar mijn idee ook deels kunnen opvangen door meer biologisch materiaal in het filter te plaatsen (en de kool er dus uit)

Als ik het bij het rechte eind heb zou het dus zomaar kunnen zijn dat je hydra alle stikstof verbindingen wegzapt waardoor je bacteriën heen stikstof kunnen verwerken en je dus terrecht komt in de immobilisatie wat leidt tot vuilophoping..
 
Wat was daar de reden voor?
Denk dat dat een groot deel van je probleem is.
Dat haalt juist de goede dingen uit het water.

En de biologische werking is veel minder als siporax.


Geen flauw idee. Dat deed mn partner allemaal. Maar aangezien hij liever de bak ziet gaan dan staan ben ik dus bezig met alles goed draaiende te krijgen. Ik heb ook nog een co2 systeem waar ik de ballen verstand van heb maar dat zal ik nog maar even besparen :D

Was me niet eens opgevallen xD

Strak plan met een grind bodem...
Opruimers is geen must mijn inziens, ik heb ook niet echte opruimers enkel vuil verplaatsers en heb niet echt last van een probleem op mijn bodem.

Goede circulatie is de sleutel daarin, althans om mee te beginnen..

Maar de actieve kool eruit mikken en siporax erin zal ook wel een hoop helpen om je waardes te stabiliseren en wellicht ook met het afbreken van je bodemvuil (dit laatste ga ik nog ff checken)

@jessicapilon en @Seabait valt zoiets ook alleen maar op haha :D

Ik ga geen vissen plaatsen die zich kunnen verwonden of weet ik het. Ik wil appelslakken toevoegen maar dat gaat pas als ik eindelijk eens mn klepjes krijg voor de flappen :juggle:

Verder ben ik het helemaal met jullie eens. Eerst eens de oorzaak aanpakken ipv producten of dieren toevoegen wat het probleem niet echt aanpakt.

Ondanks de ellende voor je sta je wel leuk op de foto hoor;)

Dank u :D
 
Wat ook iets zou kunnen helpen is je substraat laag wat schuin af te laten lopen richting afzuiging.
 
http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/item/mineralisatie

Bovenstaand artikel heeft @biljoenblik mij een tijd terug op gewezen.
Is misschien wat taaie stof zo ff op je dinsdag middag als je toch al redelijk wat aan je hoofd heb (zo te lezen)

Maar het zou er dus simpel gezegd op neer kunnen komen dat je door een imbalans in de bacterie huishouding niet afdoende vuil af kan breken waardoor er dus vuil ophoopt (correct me if I’m wrong!!)
En dat zou je dus naar mijn idee ook deels kunnen opvangen door meer biologisch materiaal in het filter te plaatsen (en de kool er dus uit)


Ik heb de aflopen 2 maanden zoveel al gelezen sinds ik deze manen heb dat dit er bij kan hoor:D alleen maar fijn de hulp en tips

Wat ook iets zou kunnen helpen is je substraat laag wat schuin af te laten lopen richting afzuiging.

Hou ik rekening mee!
 
Kool gebruiken we tegenwoordig alleen nog maar om medicijnen uit het water te filteren.
Dus dat vervangen is een goede stap.
Nadeel is dat die siporax ook even nodig heeft om zijn werk te doen.
 

Terug
Bovenaan