Stroming Rio 180


dejongJR21

Member
Lid geworden
20 augustus 2023
Berichten
7
Leeftijd
23
Met mijn rio 180 bak loop ik nu tegen het probleem dat mijn stroming beroerd is, dit is te merken aan deadspots en algengroei.
De bak bevat een externe filter (Biomaster 600, uitstroom spraybar), c02 installatie en een wavemaker.

Rood: Spraybar dat naar de voorzijde is gericht;
Blauw: Instroom filter;
Oranje: Oase streammax classic 2000 (Wavemaker), dat naar het wateroppervlakte staat gericht.

Kan iemand mij hierin helpen? Zie de afbeelding ter verduidelijking waar wat zit.

1692555699425.png
 
Zou het kunnen dat je Wavemaker je spraybar uitstroom verstoort?
 
Ja zo n stromingspomp kan de hele circulatie om zeep helpen denk ik. Als het water via de buis van achter naar voren wordt gestuwd en de stromingspomp zit op de zijruit dan is de mooie circulatie weg denk ik.
Met wat diepvriesvoer is de circulatie goed te testen overigens.
 
Dank voor de reacties, de biomaster heeft een pomplimiet van 1250 L/Uur, dit in vergelijk met de inhoud van de bak 180L, zou betekenen dat de inhoud ca. 6,9 x per uur gefilterd wordt. is dit dan te weinig?
Wavemaker heb ik tevens verplaatst naar de andere kant van de bak en richt nu ook op de voorruit.
 
Dank voor de reacties, de biomaster heeft een pomplimiet van 1250 L/Uur, dit in vergelijk met de inhoud van de bak 180L, zou betekenen dat de inhoud ca. 6,9 x per uur gefilterd wordt. is dit dan te weinig?
Wavemaker heb ik tevens verplaatst naar de andere kant van de bak en richt nu ook op de voorruit.
Denk eraan dat dit een bruto debiet is. Je mag blij wezen als hier zo'n 700 tot 800 ltr/uur van overblijft. Zelf heb ik een JBL 1502 op dezelfde bak gehad die netto, JBL geeft dit wél netjes op, 900 ltr/uur gaf wat zeker niet teveel bleek. Je kan de stroming het beste controleren met Easy-LIfe Filtermedium. Dat is een wit vloeibaar goedje dat precies laat zien hoe je stroming verloopt. Het verdwijnt na verloop van korte tijd vanzelf en is ook nog eens goed voor je dieren. Algen worden trouwens veroorzaakt door tekorten en in veel geringer mate door stroming want dan zou je de alg op een specifieke plek zien. Dus waar en van welke algen heb je last?
 
Denk eraan dat dit een bruto debiet is. Je mag blij wezen als hier zo'n 700 tot 800 ltr/uur van overblijft. Zelf heb ik een JBL 1502 op dezelfde bak gehad die netto, JBL geeft dit wél netjes op, 900 ltr/uur gaf wat zeker niet teveel bleek. Je kan de stroming het beste controleren met Easy-LIfe Filtermedium. Dat is een wit vloeibaar goedje dat precies laat zien hoe je stroming verloopt. Het verdwijnt na verloop van korte tijd vanzelf en is ook nog eens goed voor je dieren. Algen worden trouwens veroorzaakt door tekorten en in veel geringer mate door stroming want dan zou je de alg op een specifieke plek zien. Dus waar en van welke algen heb je last?
Goed om te horen over een bruto debiet. Het algen probleem is voornamelijk baardalg wat voornamelijk op stenen en planten vestigt. Nu heb ik alles al geprobeerd qua lichttijd, C02 hoeveelheden wijzigen, plantenvoeding. Daarnaast hou ik ook rekening met structurele waterwisselingen alleen het probleem blijft terugkomen.
 
Goed om te horen over een bruto debiet. Het algen probleem is voornamelijk baardalg wat voornamelijk op stenen en planten vestigt. Nu heb ik alles al geprobeerd qua lichttijd, C02 hoeveelheden wijzigen, plantenvoeding. Daarnaast hou ik ook rekening met structurele waterwisselingen alleen het probleem blijft terugkomen.
Baardalg komt voornamelijk voor bij een CO2 tekort t.o.v. de lichtsterkte. Daarbij; lichtsterkte is iets anders als lichtduur! Lichtduur bepaald hoe lang een plant energie uit licht kan halen om met water en stikstof over te gaan om tot fotosynthese te komen. Waarmee e.e.a. omgezet wordt naar glucose en zuurstof. De Lichtsterkte bepaald de groeisnelheid. Binnen zekere grenzen kan je door de lichtsterkte te verhogen de groeisnelheid verhogen. Maar dat betekend dan ook weer dat de voedselvraag groter wordt. Onder plantenvoedsel hoort dus ook CO2. Het voorgaande betekend dus eigenlijk dat je moet weten wat je plantenkeus nodig is om tot een goede groei te komen. En dat begint bij de lichtvraag: Waarbij de duur gewoonlijk, exclusief eventuele dimtijden, op zo'n 8 uur gezet wordt. De lichtsterkte wordt dus door je plantenkeus aangegeven. Wanneer je de lichtduur en sterkte juist hebt ingesteld volgt de voedselvraag die dus afhankelijk is van je belichting. Anders gezegd je (planten-)voedsel vraag is een afgeleide van je belichting. Nu zou je dus kunnen weten, deze redenering volgend, wat de betekenis van m'n eerste zin. Je hoeft dus niet alles te proberen maar moet beginnen bij het begin; Je kiest en koopt planten die passen bij je lichtmogelijkheden die je vervolgens juist instelt en niet meer aanraakt. Want alles wat daarna komt is voeding en dat is meetbaar!
IMG_20201003_154851.jpg
IMG_20201003_154914.jpg
IMG_20201003_154928.jpg
IMG_20201003_154934.jpg
 

Terug
Bovenaan