Strijdverslag tegen de ijselijke baardalgen


O

OlliePindakaas

Guest
Deze zomer had ik zelf erg veel last van de ijselijke baardalgen. Hoewel ik een natuurlijke bak nastreef - en dus wat algen als decoratie wens, had ik toch erg veel last van deze gevreesde algensoort. Na heel wat rondvragen bij aquariumspeciaalzaken, rondlezen op oa ook dit forum en advies vragen op enkele Vlaamse beurzen, verkeerg ik vreemd genoeg geen gewenst effect. In deze post deel ik graag mijn ervaring hoe ik er wél én op een natuurlijke wijze er van af ben geraakt.

Door omstandigheden heb ik de afgelopen 10j spijtig geen aquarium kunnen hebben. Deze zomer kreeg ik de mogelijkheid om tegen een zacht prijsje iemands ‘hobby’ over te nemen. Naast een gezelschaps-vissenbestand voor 240L (incluis een L083), nam ik ook wat Echinodorussen, een opgebodende Anubias en enkele Vallisneria Spiralis over; al deze planten waren al in slechte staat. In haastige spoed heb ik een oude Eheim aquarium van 360L opgekocht, waarop ik twee oude Eheim 2213 aan heb gesloten en klaargestoomd met enkele preparaten. Deze twee filters waren elk gevuld met een blauwe filterschijf met de rest aan witte synthetische filterwatten.

Hoewel de vissen de verhuis overleefde, bleven de nieuwe torenslakken in de bodem en de planten sloegen duidelijk niet aan. Zo sukkelde de Vallisnerias en de andere twee kregen wél nieuw blad, om in de oude bladeren blijvende gaten te krijgen. Daarentegen groeide de baardalg vreselijk goed, zelfs op de spraybars. Deze algen bleken goed te groeien in een vuile bak, met hoge dKh en tot geen Co2 (cq. met veel O2). Om van deze ijselijke baardalgen af te komen, ging ik ze het moeilijk maken:
1) De baardalgen ging ik eerst te lijf met het vaker schoonmaken van de potfilters. Ook ging ik de waterwaardes bijhouden; wat ik nog steeds doe met een uitgebreid setje van Sera. Begin juni waren de waardes: 24,0 °C / 8,2 pH / 0 dGh / 20 dKh / 3,67 Co2 ppml / 0,25 No2 ppml / 18,0 No3 ppml. De baardalgen bleven overleven, de No2/3 waren dus gestabiliseerd en ik ging door met het water verversen.

2) Daarna moesten de baardalgen het doen met minder dKh, door zowel turf in beide potfilters te steken, als fles-Co2 te gebruiken; Easycarbo was uit den boze vanwege de al zwakke vallisneria. De pH werd zo neergedrukt naar 7,6 en de Co2 kwam mooi op niveau. Ook verlaagde ik de lichtduur van de splinternieuwe Juwel Multilux van 12u naar 10u. Echter daalde de dKh niet, bleven de baardalg tieren en ik ging door met het water verversen.

3) Vervolgens heb ik ook maar de waterwaardes van mijn kraanwater gemeten, ‘verrassend’ waren de pH, dGh en de dKh gelijk aan mijn aquariumwater; dus al dat verversen had dus geen enkele zin. Lokaal is het water al erg hard en in dit appartementencomplex wordt het kraanwater collectief ontharst. Dan maar nieuw én meer turf in de potfilters en direct stoppen met het verversen. Later is één 2213 vervangen door een splinternieuwe 2217 om de watercirculatie te verbeteren. Ook verlaagde ik de lichtduur naar 8u. Begin juli waren de waardes: 24,0 °C / 7,0 pH /0 dGh / 15 dKh / 40,73 Co2 / 0,0 No2 / 25 No3 / 25,0 Po4 / 0,25 Fe. De dKh was eindelijk gedaald, doch bleven de baardalgen tieren.

4) Omdat elk internet advies niet hielp én ik géén chemisch middeltje wilde, ging ik de baardalg maar handmatig verwijderen. Ondertussen kreeg ik van iemand het advies om direct te stoppen met de bemesting, als de tekorten aan te vullen. Zo adviseerde hij om niet ‘te ergeren aan die ijselijke baardalgen’, maar ‘te zorgen voor die zielige planten’. Daarmee werd het ontharst water verdacht. Immers, zo wordt het water ontkalkt, omdat de calcium wordt vervangen door natriumzout. (Als het goed is, blijven andere dGh mineralen in het water). Daarom voeg ik wekelijks vooral wat calcium poeder van de sepia-schelp ‘terug’ toe en een volle theelepel dGh-mineralenzout. Direct ‘steeg’ de dGh, kwamen de torenslakken uit de bodem, gingen de planten beduidend beter groeien en daalde de dKh. Over tijd stabiliseerde waardes positief, met in begin september: 25,0 °C/ 6,5 pH / 8 dGh / 6 dKh / 54,73 Co2 / 0,0 No2 / 10 No3 / 0,1 Po4 / 0,10 Fe. Toen de planten eindelijk het 'calcium-nodige' kregen, begon ze erg goed te groeien, zodat er een gezond evenwicht kwam van elementen – dus een lagere dKh, doch bleven de baardalgen stevig tieren.

5) Nu twee maanden later, blijven de planten beduidend goed groeien én de baardalgen zijn deze strijd eindelijk aan het verliezen. Ook omdat ik een redelijk natuurlijke look nastreef, ruim ik tot weinig blad op. Deze worden dus in het aquarium zelf ‘gecomposteerd’/verteerd, om de voedingsstoffen terug af te geven in het (aquarium)water. Met als gevolg dat er een minimum aan bemesting moet gebeuren. Begin december zijn de waardes: 25,0 °C / 7,0 pH / 14 dGh / 10 dKh / 28,60 Co2 / 0,0 No2 / 25 No3 / 0,1 Po4 / 0,10 Fe. Rustig begin ik het aquarium water weer terug te verversen, om zo stabiel rond 8 dKh te blijven.

Kortom, door de haastige spoed, had ik tot weinig zicht op de waterwaardes van het aquarium. Met als gevolg dat het verkeerde ijselijk tierde en het gewenste gewoon verpieterde. Op advies begon ik deze hopeloze strijd toch te winnen, door niet te focussen op de algen in overschot, maar op de planten en het calcium tekort. Zo kreeg ik eindelijk de baardalg klein, zonder te hoeven grijpen naar medicatie. Met als gevolg dat waardes positief stabiliseren, de algengroei afneemt, maar de plantengroei toeneemt. Daarmee tierde deze ijselijke algen niet door vervuild/slecht circulerend water, een overschot aan Co2 en/of de lichtduur. Daarentegen konden de planten niet groeien door een calcium-tekort, zodat er zowel de dKh als de voedingsstoffen ‘teveel’ in het water zat. Dit probleem zorgde weer voor de baardalgen. Nu alles omgedraaid is, heb ik nu een ander probleem. De oplettende lezers hebben namelijk opgemerkt dat mijn Po4 op een korte tijd blijvend verlaagd is van 25,0 naar 0,1 Po4, maar dat is voor een andere post (zie handtekening).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Aangezien ik op deze site de kennis over diverse zaken erg hoog vind en ook denk dat de overdracht van genoemde kennis gemakkelijk gaat is het inderdaad vreemd dat je op deze site geen oplossing vond. Overigens is vaak geduld een belangrijke factor. Maar inderdaad plezierig dat e.e.a. nu goed verloopt.
 
Ik vindt een gh van 0 wel erg weinig om eerlijk te zijn en heb daar nog nooit van gehoord. Belangrijkste is dat je problemen zo goed als zijn opgelost.
 
Ik vindt een gh van 0 wel erg weinig om eerlijk te zijn en heb daar nog nooit van gehoord. Belangrijkste is dat je problemen zo goed als zijn opgelost.
Ondertussen had ik het bericht wat herschreven, om de verhaal beter te laten verlopen. Doch was ik daarin te traag, dus ik kon mijn eerste post niet meer aanpassen (moderator??)... Daarin heb ik ook toegevoegd dat de dGh verkeerd werd gemeten, omdat daarin vooral de Calcium wordt gemeten.


Met andere woorden, omdat juist de calcium ontbrak, kon er 'geen' dGh gemeten worden; een chemisch foutje dus. Kzal tijdig kijken of ik ook de Magnesium en Calcium los kan meten, gelijk zo bij zoutwater.
 
Waterontharder is killing voor een aquarium.

Alle Calcium en Magnesium weg.

Probeer voor het verversen aan natuurlijk water te komen. Regenwater bijvoorbeeld.
En een tappunt creeren voor de waterontharder. Zodat je water met Ca en Mg kunt toevoegen.

Carbonaat zouten (oa schelpengrit) icm turf geeft ook CO2 aan het water.

Zo kun je met nstuurlijke middelen ook heel ver komen.

Fosfaat kun je verhogen met fosfaatrijk voer.
 
Ik heb zelf ook wel eens last van die lelijke baardalg, maar als ik het goed begrijp is een te laag calcium gehalte daar ook één van de oorzakers van?
Het water is hier ook behoorlijk zacht (6 dh)
 
Ja dat heb ik voorbij zien komen laatst, daar zit calcium in idd........ aanrader?
 
Haha ja, maar even zonder gekheid, is erg zacht water slechter voor planten in het aquarium?

Of beter gevraagd, wat is het minimum?
 
Hier is de kh 5 en de gh 6, aan de lage (zachte) kant maar voldoende dus?

Lage kh is wel goed voor het co2 gehalte toch?

Ph zit iets onder de 7 in mijn bak nu
 
Hier is de kh 5 en de gh 6, aan de lage (zachte) kant maar voldoende dus?

Lage kh is wel goed voor het co2 gehalte toch?

Ph zit iets onder de 7 in mijn bak nu
Zeggen dat een lage kh goed is voor her co2 gehalte is niet correct.
Als je co2 toevoegt word de ph lager bij een lagere kh. Een te lage kh kan problemen geven als je co2 toevoegt. Maar 5 is prima.
 
Zeggen dat een lage kh goed is voor her co2 gehalte is niet correct.
Als je co2 toevoegt word de ph lager bij een lagere kh. Een te lage kh kan problemen geven als je co2 toevoegt. Maar 5 is prima.

Klopt want de kh buffer is kleiner waardoor de toegevoegde co2 beter oplost en je minder hoeft toe te voegen.
 
Heb hier KH3 en GH6 gaat prima.

Dat een lage KH tot een onstabiele pH kan leiden, is alleen het geval bij het toevoegen van zuren.
Zoals pH KH minus of turf.

CO2 toevoegen heeft daar nagenoeg geen invloed op. Omdat dit de KH niet aantast en zelf onderdeel uitmaakt van de KH buffer.
 
Aha, dan is het me duidelijk;).
Zojuist aan een mod gevraagd om mijn tekst te wijzigen, zie ook onder. Hopelijk is het verhaal een stuk(je) duidelijker geworden

In het vervolg kan je daar de "meld" knop onder aan de post voor gebruiken, dan kan een moderator dat, binnen een redelijke tijd, voor je aanpassen:!
Dus die knop is toch ook voor algemener gebruik... Zojuist via die knop gevraagd om mijn eerste post aan te passen; de tekst is meegeven. Merci.

Waterontharder is killing voor een aquarium.

Alle Calcium en Magnesium weg.

Probeer voor het verversen aan natuurlijk water te komen. Regenwater bijvoorbeeld.
En een tappunt creeren voor de waterontharder. Zodat je water met Ca en Mg kunt toevoegen.

Carbonaat zouten (oa schelpengrit) icm turf geeft ook CO2 aan het water.

Zo kun je met nstuurlijke middelen ook heel ver komen.

Fosfaat kun je verhogen met fosfaatrijk voer.
Dus de ontharsing zorgt dat ook de magnesium verdwijnt? Vandaar dat er nog enkele gaatjes in de bladeren zijn...

Verder woon ik in een appartementen complex (zie aangepaste tekst), dus ik mag niks technisch aanpassen aan de leidingen. Wél kan ik eventueel komen aan regenwater, omdat deze wordt opgeslagen voor spoelwater. Echter staat deze niet proper opgeslagen, dus ik vrees dat ik dat water beter niet kan gebruiken.

als ik het goed begrijp is een te laag calcium gehalte daar ook één van de oorzakers van?
Met de nieuwe tekst, is het verhaal (hopelijk) een stukje duidelijker. Daarin ga ik ook in op de aard van mijn probleem:
Daarmee tierde deze ijselijke algen niet door vervuild/slecht circulerend water, een overschot aan Co2 en/of de lichtduur. Daarentegen konden de planten niet groeien door een calcium-tekort, zodat er zowel de dKh als de voedingsstoffen ‘teveel’ in het water zat. Dit probleem zorgde weer voor de baardalgen.
cq. de plantenprobleem lag bij het calcium-tekort, wat zorgde voor ideale omstandigheden voor de baardalgen. Of in jouw worden, "een te laag calcium gehalte" veroorzaakt niet de baardalgen, doch ontstaat zo wél de ideale biotoop voor deze baardalgen > veel dKh en voedingsstoffen.
 
Omdat dit zachte huishoud water eigenlijk een overschot aan natrium heeft.
Dit te koste van Calcium en Magnesium.

Je kunt dit met aquariumzouten wel toevoegen, maar dan wordt de EC van het water nog hoger.
 
Haha ja, maar even zonder gekheid, is erg zacht water slechter voor planten in het aquarium?

Of beter gevraagd, wat is het minimum?
Alle planten hebben zo hun eigen eisen. En op die eisen hebben ze een bepaalde bandbreedte. Je kunt dus een vraag niet zo stellen. Vallisneria, met uitzondering van een soort, hebben het liefst wat harder water. Maar de bandbreedte, of zo je wilt, tolerantie is redelijk groot. Dus doen ze het ook in, niet al te, zacht water. Maar er zijn ook weer planten die een optimaal groei punt hebben in zacht/zuur water. Het is daarom dat ik vaak bepleit om eerst naar je hardware mogelijkheden te kijken en dan naar je plantenbestand mogelijkheden.
 
Hoe kan ik dan de dGh beter verhogen?

Je hebt daarvoor bijvoorbeeld GH+ van saltyshrimp.

Maar omdat je water al die natriumzouten bevat. Wordt het water nog zouter.

Beter zou zijn een deel regenwater of ofmose te gebruiken. En hier dan de GH+ aan toevoegen.

Zo wordt de natrium wat lager en dus ook de EC. En heb je toch calcium en magnesium.

Als je 50/50 gebruikt zal je KH halveren. En je GH kun je toevoegen tot een bepaalde waarde.
Als je het osmosewater aanhard tot GH 10 dan houd je met 50/50 dus GH 5 over.

Jammer dat mensen een ontharder installeren, maar niet denken aan aquaria enz.

Tevens is het voor mensen met een natriumarm dieet ook niet handig om zulk water te drinken.
 
Jammer dat mensen een ontharder installeren, maar niet denken aan aquaria enz.

Tevens is het voor mensen met een natriumarm dieet ook niet handig om zulk water te drinken.
Denk niet dat ze daar bij stil staan en zeker in het laaste genoemde niet handig
 
Heeft iemand ervaring mee met het aankaarten van een dergelijk 'scheef getrokken' water?

Ondertussen is de startpost ook aangepast naar de gewenste versie.
 
Deze thread begon ik om verslag te doen van de strijd tegen de ijselijke baardalgen. In de goede hoop, schreef ik optimistisch, want de baardalgen waren inderdaad aan het wegtrekken. Kort daarna begon ik met het opvoeren van de bemesting, maar stopte een week later. De ijselijke baardalg was weer in opmars gekomen. Zodat ik mij hebt verdiept in de algemene aquarium informatie, met een concrete oplossing tot gevolg.

Kort het vorige verslag neer op het corrigeren van ontharst water, met als een gevolg dat de baardalg verminderde. Door het ontharst water, was er een tekort aan Calcium (Ca). Door eerst blijven te bemesten, bleef er een tekort aan Ca, maar nam het overschot in andere stoffen toe. Zodat de planten tot geen gebruik konden maken van die stoffen. Met als gevolg dat er een daadwerkelijk tekort, zorgde voor een ‘overschot’ aan waterelementen.

Ondertussen was ik al begonnen aan een excel-bestandje om mijn waterwaardes en bemesting op te volgen (zie onder). Daarbij heb ik mij ook deels ingelezen op de Redfield-ratio. Omtrent C/Koolstof, N/Stikstof en P/Fosfor zou er een optimale verhouding van elemten zijn voor een ideale plantengroei; namelijk 106C:16N:1P. Een uitgebreidere versie, neemt zelfs ijzer en sporenelementen mee: 106C:16N:1P:0,1Fe:0,01Rest. Echter worden deze ‘basis’ elementen tot niet gemeten door de aquarianen, zelfs niet de experts onder ons. Zij meten wél de ‘verwerkte’ elementen, zoals No3/Nitraat en Po4/Fosfaat. Daarmee moeten de gemeten No3 en Po4 omgerekend worden, om een correcte N:p-ratio te krijgen. Hieronder de formules, met de kleine letter w als gemeten waarde.
Redfield-ratio:
Stikstof: (N / No3) x wNo3 / N > (14,0067 / (14,0067 + (3 x 15,999)) x wNo3) / 14,0067 = wN
Fosfor: (P / Po4) x wPo4 / P > (30,974 / (30,974 + (4 x 15,999)) x wPo4) / 30,974 = wP


Redfield-ratio: wN / wP = RR
Ondergrens: 10
Optimaal: 16
Bovengrens: 20

Bron: Charles Buddendorf – Berekening Redfield ratio
Zie ook: Aquariumhobby.nl – Redfield Calculator


Doch kan het allemaal veel simpeler, namelijk de Buddy-ratio. Jeb, Charles Buddendorf heeft de Redfield Ratio versimpeld:
Buddy-ratio:
Nitraat: waarde Nitraat = wNo3
Fosfaat: waarde Fosfaat = wPo4


Buddy-ratio: wNo3 / wPo4 = BR
Ondergrens: 7
Optimaal: 10
Bovengrens: 13


Omrekening van Buddy- naar Redfield-ratio: BR x 1,53 = RR


Bron: Charles Buddendorf – Algen vrij met Redfield ratio


Hoewel de Fysioloog Alfred Redfield deze ratio tegen kwam in zout water, is er ook een dergelijke ratio voor zoet water. Echter is daar tot geen onderzoek naar gedaan. Wél zou een <10RR/<7BR ideaal zijn voor blauw alg en een >20RR/13BR ideaal voor puntalg. Daarmee is een concrete ideale RR/BR en diens formule voor de zoete onder ons inderdaad nog een onbekende ratio.

Echter is de RR/BR niet geheel volledig, zo ontbreken de factoren Licht (duur, kleur en intensiteit) ijzer en overige sporen elemeten (ookwel bekend als micro elementen). De Gulden Driehoek is dat weer wel, namelijk
  1. Licht (ontbreekt echter de verhoudingen tussen duur, intensiteit (Lux) en kleur (Kelvin))
  2. Macro-elementen (Co2, dGh, dKh, Ijzer, etc)
  3. Micro-elemtenten (Mangaan, Zink, Kopper, etc.).


golden-triangle.jpg

Bron: Aquarium Garden.co.uk - Planted Aquariums & Nutrients

Echter ontbreken daarin weer de ideale verhoudingen. Door deze ergens te combineren, kunnen de woorden “Macro elements” en “Micro elements” uit deze afbeelding onderschreven worden met de nog onwetende Zoetwater RR. Immmers de RR is eigenlijk uitgebreider dan de BR.

Toen ik deze twee enigszins begreep - bemesting en ratio/driehoek, viel bij het kwartje bij mij. Een verstoorde RR is eigenlijk een tekort van iets en een ‘overschot’ in een ander en/of visa versa door specifieke overbemesting. Vanuit deze insteek ging ik veel advies tegen de baardalg opnieuw doornemen. Maar al te vaak wordt er geadviseerd om sowieso de Co2 te stabiliseren en eventueel te verhogen, maar ook door de lichtduur te verminderen. Technisch gezien wordt de Co2 dan driezijdig verhoogt:
  1. Door fysiek meer Co2 toe te voegen
  2. Lichtduur te verminderen, zodat de planten minder O2/zuurstof produceren en dus meer Co2 opnemen (jeb, planten leven van én produceren O2 – zie fotosynthese)
  3. Verhouding van O2 en Co2 veranderen.
Echter hielp dat niet bij mij. De algen gingen wél minder groeien door minder licht, maar de baardalg groeide gewoon ook rondom én in mijn geïmproviseerde Paffrath Co2-diffusor. Doch is mijn Co2 in mijn aquarium wankel, althans volgens de op temperatuur gecorrigeerde Co2-formule. Welke vooral komt door de wiebelende dKh en tot niet door de stabiele Co2 bemesting; welke +/- 30 bpm is. Daarmee zijn wij inderdaad terug bij het begin (van dit artikel), namelijk de bemesting. Zo ben ik op 19 december 2018 terug begonnen met het bemesten van sporen/micro-elementen, namelijk wekelijks 20ml op 200l water. De planten gingen beter groeien, zo deden de baardalgen dat ook. Met als gevolg dat in mijn stabiliserende bak de baardalgen eerder reageren op minder micro-elementen, dan op spelen met Co2 en Licht.

Daarmee lijkt er inderdaad eindelijk een einde te komen aan deze strijd tegen de ijselijke baardalgen. Hoewel ik eerst ook last had van ontharst water en wankelende waardes tot gevolg, bleef ik gewoon bemesten op voorschrift. Zodat het overschot van micro-elementen bleef toenemen, waarop de baardalgen goed groeide, ondanks het opvolgen van al die adviezen. Echter door het (onbewust) corrigeren van een zoete Redfield-ratio, begon deze ijselijke algen eindelijk de strijd te verliezen. Zodat ik van mening ben, dat de baardalgen groeien bij overschot aan Micro-elementen. Daarmee is er dus wél degelijk zoete Redfield-ratio, een optimale verhouding van elementen voor een ideale plantengroei en dus ook een gezonde vissenbestand. Wat ons als zoete aquarianen nog rest, is het vinden van deze zoete Redfield-ratio.


Mijn eigen waterwaardes:
45735276375_fe610a22a3_b.jpg


Gek genoeg had @Dirk Bazuin gelijk, toen hij zei:
Dan toch maar over op de Tenso cocktail :D
 
Wat een verhaal en helaas klopt het maar hier en daar. Ook je conclusie klopt niet en je kan zelfs mensen op het verkeerde been zetten door te spreken over baardalg door teveel micro's... :stop:

Baardalgen worden veroorzaakt door slechte/wisselende co2 levels, door teveel belichting, door te weinig voeding icm teveel licht,...
Er zijn meerdere mogelijke oorzaken (of combinaties van) maar:

Zodat ik van mening ben, dat de baardalgen groeien bij overschot aan Micro-elementen.

Dat klopt dus niet.
Er is geen verband tussen sporenelementen en baardalg.
Punt.
.

De planten gingen beter groeien, zo deden de baardalgen dat ook.
Je moet focussen op goede, gezonde plantengroei. Als de planten goed groeien en de omstandigheden zijn stabiel en gunstig dan krijgen algen veel minder kans.
De klemtoon, de aandacht moet liggen bij de planten: Hoe kan je de situatie ideaal maken voor de planten.


Wat ons als zoete aquarianen nog rest, is het vinden van deze zoete Redfield-ratio.

We zouden beter de redfield ratio vergeten :D
Tenzij we het nodeloos ingewikkeld willen houden natuurlijk? Het is een onnodig gecompliceerde manier met veel meten en ratio's en ditjes en datjes. Er zit daar zeker een deel waarheid in maar het kan veel eenvoudiger en logischer!
Blind staren op testresultaten is nooit goed...

in mijn geïmproviseerde Paffrath Co2-diffusor.

Je bedoelt eigenlijk gewoon een "omgekeerd bakje"?
LoL
:D
Akkoord, het kind moet een naam hebben maar "mijn geïmproviseerde Paffrath co2-diffusor" klinkt wel een beetje té serieus voor deze manier van "diffusie".
Het is een omgekeerd bakje en ik durf wedden dat dit omgekeerd bakje eigenlijk de oorzaak is van je "ijselijke baardalgen"...
Dat is nu eenmaal een zeer labiele manier van co2 toevoegen die in zeer veel gevallen zorgt voor wisselende levels. Als je het niet stabiel krijgt is het zelfs eerder een bron van problemen (baardalg) dan een deel van de oplossing. Dus als je zelf merkt dat de levels teveel fluctueren met je "omgekeerde Paffrath" (!) dan kan je hem beter verwijderen. Dan je licht wat minderen en voor je het weet stopt de baardalg met groeien.
:deal:

De Gulden Driehoek is dat weer wel, namelijk
  1. Licht (ontbreekt echter de verhoudingen tussen duur, intensiteit (Lux) en kleur (Kelvin))
  2. Macro-elementen (Co2, dGh, dKh, Ijzer, etc)

Dat klopt ook niet echt, hé, Ollie!

-Lux heeft geen meerwaarde inzake intensiteit. Als je dan toch zwaar wil doen ben je beter dat je met Par rekent. Par is de enige bruikbare maat om te bepalen of een lamp al dan niet als groeilamp geschikt is.
-Je macro-elementen kloppen ook helemaal niet.

jeb, planten leven van én produceren O2 – zie fotosynthese

Misschien moet je het hoofdstukje fotosynthese nog eens opnieuw lezen want ook dit klopt niet...

Diepe zucht...
 
Laatst bewerkt:
Je moet focussen op goede, gezonde plantengroei. Als de planten goed groeien en de omstandigheden zijn stabiel en gunstig dan krijgen algen veel minder kans.
De klemtoon, de aandacht moet liggen bij de planten: Hoe kan je de situatie ideaal maken voor de planten.
Ik haak hier graag op in. Ik heb zelf veel last van baardalgen. De planten groeien eigenlijk perfect maar al mijn hardscape zit onder. CO2 ongeveer 30ppm en alle voedingsstoffen dagelijks gedoseerd en voldoende, 1x wekelijks 50%-70% waterwissel. Qua debiet gaat 10x de inhoud per uur door de bak heen. Ben er vrij radeloos door en de lokale LFS heeft geen idee. Lichtintensiteit is laag (78W T5 op 6500K zonder reflectors op 150L netto inhoud).
Naast de baardalg ook veel groene aanslag op de stenen, niet op het hout. Op het glas zit wat van dat stoffige groene aanslag maar geen haaralg/puntalg.
 
De planten groeien eigenlijk perfect maar al mijn hardscape zit onder.

Al je hardscape of vooral hout? Je hebt vermoedelijk al geprobeerd om dit te behandelen met easy carbo?

Op het glas zit wat van dat stoffige groene aanslag maar geen haaralg/puntalg.

Doet me denken aan mogelijk fosfaat tekort. Hoe doseer je je voeding? Alles apart? All in one? NO3/PO4 tezamen en sporen apart?

Qua debiet gaat 10x de inhoud per uur door de bak heen.

En is je distributie ook "a point"? Is er overal beweging?
Welke uitstroom gebruik je?

Naast de baardalg ook veel groene aanslag op de stenen, niet op het hout.

Liggen die stenen "vol" in het licht? Dat al eens gepest met easy carbo? Onder water of uit het water/bij laag water?
Heb je drijvers in de bak?

Welke voeding doseer je precies? Welke hoeveelheden?
Hoe los je je co2 op? Al gecontroleerd met dropchecker op verschillende plekken doorheen de bak?
 

Terug
Bovenaan