Stiphodon vragen


Tiny_25

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2013
Berichten
660
Kun je Stiphodons/Goby's, samen houden met Otocynclussen?
Ze jagen elkaar niet weg?

En klopt het dat Stiphodons zich graag ingraven?
Dan heb je dus kans dat de plantjes los komen, denk ik?

Met hoeveel moet je ze minimaal samen houden?
Wat moet de verhouding zijn?
Hoe zie je het verschil tussen mannetjes en vrouwtjes ?

Welke soorten zijn het makkelijkst te houden?

Laten Stiphodons de planten met rust?
Ze eten er niet van?

Zijn het schuwe diertjes of laten ze zich wel goed zien?

Zijn het makkelijke eters?
Eten ze alleen alg van stenen of pakken ze ook wel eens iets mee van voertabletjes o.i.d.?
 
Misschien wel belangrijkste: kun je ze een bak met veel stroming en vooral veel zuurstofrijk water aanbieden. En aufwuchs (algen) natuurlijk, dwz algen/micro-organismen want voer.

Ja er is onderlinge dominantie. Maar neem je een geschikt aantal is dat geen probleem.
Ja ze graven zich in bij dreiging. Das heel leuk... zie ze maar eens uit te vangen als je gaat verhuizen bijv. Pas nog gehad dat probleem.

Mwah ze verplaatsen niet overdreven veel zand bij mij, lang niet zo erg als de Rhinos. Tis meer dat ze zichzelf begraven dan dat ze heel veel zand verplaatsen.
Je kunt ze in een groep nemen. Je kunt ook meerdere soorten bij elkaar zetten. Wel kijken naar de afmetingen van je bak en de inrichting vooral. Onderbreek de open lijnen met stenen etc. Dat ze elkaar niet hele tijd kunnen zien.
Mannetjes verschillen van vrouwtjes in kleur en patroon.

Nogmaals, kun je ze een goed ingedraaide bak aanbieden met genoeg alg. Zuurstofrijk en stromend water. Neem niet teveel mannetjes tov vrouwtjes. Of neem een grote groep als je bak dat aan kan.

Ze grazen op je planten als er alg op zit.
Ze eten niet van de planten zelf.

Ze zijn gematigd schuw. Zodra ze gewend zijn en de onderlinge dominantie bepaald is in je bak zullen ze niet heel schuw zijn.

Heb je alg, dan eten ze zowat de hele dag. Bij mij pakken ze ook levend voer. Daar moet je alleen mee uitkijken! Want hun hele systeem is gericht op 'plantaardig voedsel', teveel levend voer kan daarom resulteren in problemen. Bied dit dus niet teveel aan.

Utaka in Amersfoort heeft op dit moment een paar soorten Stiphodon zitten. Je zou trouwens ook Sicyopterus en Rhinogobius kunnen overwegen als je een Hillstreambak gaat inrichten. En Sewellia of Gastromyzon. Veel succes!
 
Had ondertussen inderdaad al gelezen dat ik ze niet kan bieden wat ze allemaal nodig hebben.
Ik heb een gezelschapsbak, geen hillstream o.i.d.

Maar bedankt voor je reactie.
 

Terug
Bovenaan