Sterke verlichting gezocht.


M

Menno.

Guest
Ik ben van plan om een riparium te maken. Deze al bestaan uit een aquarium van 120x40x40 , die in een kast staat van betontriplex. De binnenmaten van deze kast worden ongeveer 125x62x125. In de ruimte achter het aquarium worden planten gezet. Hier even een sketch up model om mijn idee te illustreren:

Riparium1_zps82dd6d6a.jpg

Riparium2_zps5d9cfacb.jpg

In de tekening zijn er geen voorruiten getekend, maar deze zullen er wel komen.

De bedoeling is dat deze bak straks het klimaat en uiterlijk van de amazoneoever imiteert. Welke vissen ik in het aquarium wil gaan houden weet ik nog niet precies, maar dit zullen vrij simpele vissen worden aangezien ik niet ervaren ben in de aquariumwereld.

Nu is mijn vraag; wat is geschikte verlichting voor mijn aquarium? Het aquarium zelf is dus 40cm diep, maar omdat het licht een vrij lange afstand moet overbruggen (80cm) voor dat het pas het water bereikt verwacht ik dat ik (heel)erg sterke verlichting nodig heb. Kan iemand mij misschien op weg helpen met de juiste verlichtingskeuze?
 
Je verlichting zal niet echt veel sterker hoeven te zijn.
Water is altijd gekleurd, en doet de hoeveelheid licht afnemen. Lucht heeft dat effect veel minder.
Het probleem zal vooral liggen in het bundelen van het licht. Het licht moet veel meer rechtlijnig naar beneden schijnen, anders ben je door je voorruit alles al kwijt (heb je wel genoeg licht in je kamer..).
I.p.v tl's kun je hier beter zoeken naar bv spots die je bovenin hebt hangen.
Gelukkig heb je bij een amazonebiotoop niet zoveel licht nodig.
Onderin je aquarium zal het licht van de spots goed genoeg verspreid zijn door de afstand.
Wil je wel met tl werken, dan kun je het beste met goede reflector werken die het licht smaller bundelt dan normaal. Denk hierbij aan tl-bakken die geschikt zijn voor gebruik in hoge kantoorruimtes.
Let er wel op dat je verlichting wel goed geschikt is voor de planten die je achter en boven je aquarium wil laten groeien, die stellen natuurlijk ook eisen.

Het lijkt me een mooi project, en best ambitieus, dus ik ben benieuwd naar je vorderingen en het resultaat.
 
Bedankt voor je reactie!

Ik had zelf nog niet gedacht aan spotjes! Zo zie je maar dat het altijd goed is om even rond te vragen. :) Het gebruik van spots brengt nog een voordeel met zich mee dat bij een goede lampenkap je geen lichtdoorlatende plaat meer nodig hebt, en zo kan ik de ventilatie ook wat simpeler maken. Ik ga eens rondkijken voor goede spots. Als iemand nog idee�n / ervaringen wilt delen waardeer ik dat graag!
 

Terug
Bovenaan