Sterfte na verversen


Romeo

Well-known member
Lid geworden
19 april 2020
Berichten
286
Leeftijd
46
Hoi,
Ik heb nu al voor de tweede keer dat ik een dag na t verversen van mn water een heel nest jonge T. ellioti kwijt ben en ik vroeg mij af in hoeverre de sterfte verband houdt met t verversen.
De eerste keer ververste ik 50%, zo'n 200 liter en nu gisteren deed ik 100 liter maar ook nu een dag later geen jongen meer te bekennen.

T verse water komt bij ons uit de buitenkraan en is dus wel een stuk kouder. Bij de grote verversing zakte de temperatuur ook buitensporig naar 19 graden (leermoment)
Maar gister bleef ik steken op 23 graden waar mn thermostaat op 25 staat..

Ergens weet ik t wel maar toch de vraag.. en hoe doen anderen dit?
 
Ik ververs met water uit de kraan en breng dat eerst op de "gewenste" temperatuur zodat het verschil minimaal is.
 
Ik ververs altijd met koud water en kweek allerlei L-nummers en corydoras en nooit uitval, denk dat niet het temperatuursverschil is want dat gebeurd in de natuur ook, zijn het nieuwe waterleidingen van je buitenkraan?
 
Het gaat wel om jongbroed en die zijn denk ik wat gevoeliger soms.
 
Ja zo dacht ik dus ook.. Vandaar ook de keuze om gister voor 100 liter te gaan en ook rustig toevoegen maar sinds vanmorgen is alles weer weg.
 
Ja t zijn nwe leidingen maar niet van koper.. en ik ververs eigenlijk al vanaf t begin zo. Sterker nog.. de bak is enkel gevuld met water uit de buitenkraan..
Ik heb beneden een boiler en geen warmwater aanvoer dus verwarmd water bijvullen wordt een uitdaging.
 
ik ververs met kraanwater , wat voor mij met de hand aanvoelt als ongeveer de temperatuur van het aquarium, geen problemen mee, zakt +/- 1C na verversen
geen uitval daardoor bij jongbroed

je T. elliotis zijn volgens mij nog gewoon te jong , hoe groot zijn ze ?
mijn 1e gelukt nest kwam pas als man +/-15cm vrouw +/-11-12cm was
dan houden ze iedereen die niet welkom vlotjes weg. Tenzij je rouwtetras toch alles te pakken krijgen
 
En stel je ververst de komende keer gewoon even een tijdje niet, wat gebeurd er dan?

Ik ververs altijd met koud water en kweek allerlei L-nummers en corydoras en nooit uitval, denk dat niet het temperatuursverschil is want dat gebeurd in de natuur ook, zijn het nieuwe waterleidingen van je buitenkraan?

Is wat makkelijk door de bocht dit, er zijn zat meren te bedenken waar er amper (snelle) temperatuurverschillen optreden.
Niet alles komt uit de amazone die eens in de zoveel tijd een regenbui krijgt zegmaar.
 
ik ververs met kraanwater , wat voor mij met de hand aanvoelt als ongeveer de temperatuur van het aquarium, geen problemen mee, zakt +/- 1C na verversen
geen uitval daardoor bij jongbroed

je T. elliotis zijn volgens mij nog gewoon te jong , hoe groot zijn ze ?
mijn 1e gelukt nest kwam pas als man +/-15cm vrouw +/-11-12cm was
dan houden ze iedereen die niet welkom vlotjes weg. Tenzij je rouwtetras toch alles te pakken krijgen

Ik schat dat vaders zo rond de 10cm zit en moeders n cm of 8. Maar feit blijft wel dat t juist tot twee maal toe nu na t verversen is gebeurd. Dus ik dacht een verband te zien.
De ouders zijn territoriaal genoeg om alle medebewoners op afstand te houden.

Vandaar dat ik betwijfel of t de rouwtetras zijn. Vorige nest achtte ik t jongbroed zelfs al te groot om nog opgegeten te worden, zal erom gespannen hebben.

Anyhow.. ik zal t in de gaten houden bij t vorige nest.
 
Ik schat dat vaders zo rond de 10cm zit en moeders n cm of 8. Maar feit blijft wel dat t juist tot twee maal toe nu na t verversen is gebeurd. Dus ik dacht een verband te zien.
De ouders zijn territoriaal genoeg om alle medebewoners op afstand te houden.

Vandaar dat ik betwijfel of t de rouwtetras zijn. Vorige nest achtte ik t jongbroed zelfs al te groot om nog opgegeten te worden, zal erom gespannen hebben.

Anyhow.. ik zal t in de gaten houden bij t vorige nest.
Volgende nest natuurlijk šŸ˜‚
 

Terug
Bovenaan