Stenen worden snel groen, is zand een oplossing?


R

Rowdy

Guest
Ik heb grove stenen in mijn bak met twee sluierstaarten. Deze worden toch wel erg snel groen. Heeft iemand daar een oplossing voor of zou ik moeten overstappen op zand? En wordt zand dan niet groen? Ik wil ook graag weten wat voor zand enof ik er iets mee moet doen voor het in het aquarium kan. En hoe werkt het dan met schoonmaken?

Veel vragen, bedankt alvast voor de hulp!
 
Hoe groot is je bak? Sluiers hebben wel wat ruimte nodig namelijk. ;)
Ik zou overstappen op zand.
Sluiers grondelen namelijk.
En heb je een filter?
Het zand wordt niet groen hoor ;)
Dan gaan ze ook veel leuker gedrag vertonen.


Edit: ik zie in je andere topic dat je een 100 cm gaat aanschaffen :thumbs:
(Later kan je mss kijken naar een 120cm naar dit is goed voor nu ;) )
 
Zand wordt niet groen en stenen zijn erg ongeschikt als bodembedekking voor aquaria, omdat al het vuil ertussen kruipt.

Ik zou voor filterzand gaan. De middelste maat en even spoelen voor je het in de bak doet.
 
Koop ik dat bij elke aquariumhandel?
 
Waar woon je rowdy? ik heb nog een hele bak schoon liggen, mag je zo mee nemen
 
Ik heb filterzand nog nooit bij aquariumzaken zien liggen, maar wel bij Wildkamp (zij verzenden ook). Misschien kan je het zand van Frederika wel overnemen!
 
Bedankt Frederika, dat is heel aardig, ik woon in Rotterdam. Maar ik heb toevallig net uit mijn werk zand gekocht bij een aquariumzaak: rivierzand. Ik ga het vanavond spoelen en de bak verschonen. Ben benieuwd!
 
Ik heb t zand in delen een aantal keren gespoeld maar nu het in het aquarium zit blijft het water wel erg troebel. Kan ik de vissen er wel veilig terug in doen?
 
:-( Is er nog iemand wakker / op het forum die kan antwoorden? Ik maak me behoorlijk zorgen over het troebele water vanwege het nieuwe zand. Mag ik de vissen daar wel in doen?
 
Ja hoor :)
Er zal niks gebeuren.
Dat zakt wel weer en de visjes hebben er geen last van hoor!
Sorry voor het late antwoord!
Geen zorgen!
 
Dank je wel. Ik was bang dat ze het 'stof' dan binnen krijgen. Ik heb ze erin gedaan. Kan het kwaad als ze het zand opeten? Althans dat lijkt zo. Sorry ik heb er nog nooit zand in gehad en ik ben erg gehecht aan mijn sluiers en wil het graag goed doen voor ze :)
 
Er is nu een hele nacht overheen gegaan maar de bak is nog steeds flink mistig. Wat moet ik doen?
 
Geduld hebben ;)
Welk filter zit er in de bak en zitten daar witte watten in?
 
Ja daar zitten watten in, het merk weet ik zo niet eerlijk gezegd maar het past gewoon bij mijn bak en is ook ingedraaid.

Ik moet nu dus geen extra water verversen of de watten een keer extra uitspoelen in aquariumwater?
 
Merk en type staat meestal op het filter,is het een filter in je bak zelf of een buitenfilter?
Beste is om nu ff niks te doen en af te wachten.
Tijdens de verandering zoveel mogelijk oud water bewaard of de bak volledig met nieuw water gevuld of hoe heb je dat gedaan?
 
Het is een binnenfilter. Ik ben niet thuis nu en kan er daarom niet op kijken, maar ik heb de goede spullen aangeschaft op basis van info op dit forum. Ik begrijp de zorgen maar als ik iets vraag krijg ik steeds een kruisverhoor over de maat van mijn bak en het filter. Ik kom hier juist omdat ik het op de goede manier wil doen en me erin verdiep. Ik ben erg gehecht aan mijn vissen, het zijn twee afdankertjes die vanuit een kommetje bij mij in een meterbak terecht zijn gekomen. Daar blijven ze voorlopig in en als ze meer ruimte nodig hebben krijgen ze een grotere bak.

Ik heb de helft van het water ververst, het was dat moment in de week, en met de stofzuiger heb ik de troep van de bodem gehaald.

Het zand heb ik vooraf in delen meerdere keren gespoeld en vervolgens in het aquarium gedaan. Water weer aangevuld, poos gewacht of de mist zou gaan liggen en na het antwoord op dit forum de vissen er weer ingedaan.. Het is een stuk minder troebel dan gisteravond maar naar mijn smaak nog niet voldoende. Ik ben gewend aan een kraakheldere bak.

De vissen doen het overigens goed. Ik voer ze korrels die zinken en als ze die nu opeten dan krijgen ze zand mee naar binnen. Dat 'spugen' ze zo te zien in ieder geval voor een deel weer uit, maar weten jullie zeker dat dit geen kwaad kan en dat de vissen zand echt leuk vinden?

Nogmaals ik probeer het echt goed te doen en de basis is in orde. Ik hoor heel graag wat ik met dat zand en de mist moet doen, dat is wat nieuw is voor mij en voor de sluiertjes.
 
Pff wat een verhaal! ;)

Hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn hoor.
Jij vraagt hoe het met de helderheid van je bak zit en je filter speelt daar nou eenmaal een grote rol in vandaar mijn vraag,niks meer en niks minder.
Ik ga niet eerst al je vorige topics doorlezen om te kijken hoe of wat precies,doet bijna niemand en lijkt me ook niet raar maar dan komt het voor dat er vragen komen die al eens eerder gevraagd zijn.

Top dat je alles zo goed mogelijk voor je vissen wil doen en wij zijn er om je zo goed mogelijk hulp/advies te geven.
Dat je die hulp ervaart als een kruisverhoor is heel jammer om te horen!

Succes en wees geduldig met deze hobby! ;)
 
Zand zullen ze erg fijn vinden!
Ik heb nu 2 opvanggoudvisjes en die zaten eerst in een vaas met steentjes.
Nu zitten ze in een curverbox (morgen gaan ze de 3900liter vijver in) met zand op de bodem en dat vinden ze heerlijk!
 
Sorry als het een te lang verhaal was en natuurlijk mag iedereen me vragen stellen. John het ging ook eigenlijk niet zozeer om jouw antwoord. Ik ben iedereen echt heel dankbaar voor het advies, heb ik dat wel voldoende laten blijken?

Misschien goed voor de pro's hier om te beseffen dat mensen die hier komen meer dan gemiddeld hun best doen om uit te vinden hoe ze het goed kunnen aanpakken.

Als Ik een vraag stel over zand in mijn meterbak en dan te horen krijg dat ik echt beter naar een 1.20m kan overgaan....tsja dan voel ik me niet echt geholpen en wel op mijn vingers getikt. Het voelt een beetje alsof het nooit goed is terwijl mijn vraag heel specifiek is en ik juist volgens de normen van het forum volgens mij een goede basis heb: 2 vissen in een meterbak met geschikte pomp (waarvan ik het merk niet uit mijn hoofd weet) en nu met zand op de bodem.

Mijn eerste afdanker kwam uit een kom in een 60cm aquarium. Toen las ik hier dat ze niet alleen gehouden moeten worden en bovendien minimaal in een meter bak. Ik heb er toen een tweede afdanker bijgezocht via Marktplaats en heb een grotere bak met pomp aangeschaft. Je kent nu ongeveer het hele verhaal.

Ik heb mijn signature aangepast met de meest relevante details. Nogmaals sorry, en ook omdat het weer zo lang is. Ik hoop dat zowel mijn dank als goede wil hieruit blijkt.
 
Het maakt mij helemaal niks uit als je een lang verhaal typt hoor :)
Dat geeft aan dat je om je vissen geeft en ook echt de moeite neemt om iets te vragen over je vissen!
Ik vind het super dat je die visjes hebt gered en over het feit dat je later misschien een 120cm bak moet aanschaffen hoef je je denk ik nog niet druk te maken!
Hopelijk heb je wat gehad aan de dingen die er zijn verteld!
Maak je geen zorgen en blijf lekker lange verhalen typen hoor!
Wij doen graag moeite voor je! ;)
 
Ah dat is aardig van je. Dank je.

De mist in de bak wordt langzaam minder, ik doe inderdaad nu maar even niks.


De sluiers hebben vandaag voor het eerst artemia gekregen, dat was een grappig gezicht. De oranda ging er echt achteraan, maar de telescoopoog ziet gewoon niet zo goed, helaas. Dus die speurde de grond af en vond zo natuurlijk toch ook genoeg te smikkelen. Ze werden er allebei echt jagertjes van.
 
Fijn dat de mist gaat liggen!
Echt leuk dat je visjes zo actief zijn! :)
 
Ik zou zelf geen rivierzand gebruiken bij sluierstaarten. Dit is erg compact materiaal, wat bodemrot en ammoniakpieken in de hand werkt (bij grote vervuilers is komt dit heel makkelijk voor). Bij grondelaars zoals sluierstaarten heeft dit vaak ammoniakverbranding tot gevolg. Ik hoop dus dat je een heel dun laagje hebt gebruikt en daarnaast is het verstandig om minimaal 1x per week de bodem om te woelen.

Filterzand heeft grotere korrels die afgerond en ongeveer gelijk van grootte zijn. Hierdoor is het veel luchtiger, waardoor het niet makkelijk dichtslaat. Dat ik specifiek filterzand adviseerde heeft dus een reden. :(
 
Er was helaas geen keus, en de aquariummeneer vertelde dat dit zand standaard is....ze hadden het zelf ook in de bak daar. Ik begrijp dat die winkels gewoon willen verkopen en heb me dus verkeerd zand laten aansmeren.

Ik verschoon trouw wekelijks water en woel altijd de bodem om om de troep te kunnen weghalen met de stofzuiger. Ik was niet van plan dat anders te gaan doen. Vind je dat dit zand hetzelfde effect heeft als stenen qua ophopen vuil? En betekent dit dat ik het er beter nu uit kan halen?

Grootste nadeel dat ik zelf zie is dat mijn telescoopoog de korrels minder goed ziet en de hele tijd zand moet uitspugen. Ik vind het moeilijk inschatten of dat irritant is voor hem.
 
Ik heb nog even gegoogled en voel me nu een sufferd. Ik begrijp dat filterzand beter is. Ik heb alleen nog geen plek gevonden waar ik het kan kopen. Weet iemand een winkel in de buurt van Rotterdam? Dan ga ik mijn fout herstellen.

Jammer dat ze in de winkel gewoon vertellen dat het hetzelfde is: aquariumzand is aquariumzand...en dat ik dat dan nog aanneem ook.
 
Ik zou dus voor een korrel gaan van 0,4-0,8mm. Dat is hetzelfde als de korrel die de Hornbach verkoopt.
 
Die is meer voor corydoras bestemd.
Deze is wat beter voor sluiers en goudvissen baar mijn mening ;)
 
Eh welke moet ik nou nemen?
En hoe zit het met het binnenkrijgen van dit zand/grind? Ik zie dat ze nu steeds dat rivierzand moeten uitspugen, is dat normaal of is het slecht voor ze?

Ik ga het herstellen maar dat wordt waarschijnlijk volgend weekend. Is dat een probleem? Ik was van plan het huidige rivierzand tot die tijd in de bak te laten. Is dat ok of beter niet?

Ik wil ze niet te veel verstoren door steeds in de bak te prutsen. Daarom baal ik ook dat ik het nu verkeerd gedaan heb.
 
Voor sluiers degene die ik linkte nemen :)
Dat kan geen kwaad hoor,dat zand uitspugen.
Als je het filterzand goed spoelt,dat zou het gelijk moeten zakken
Dan zouden ze minimaal zand binnen krijgen ;)
Als ze wel wat binnenkrijgen is het niet erg hoor.
Als ze het maar weer uitspugen :)
 
Ok dank je wel. Ik ga het regelen en laat tot die tijd het rivierzand in de bak. Bedankt voor alle hulp!
 
De bestelling is geplaatst. Echt goedkoop 25kg voor �7,34 inclusief thuisbezorgen. Ik ben benieuwd. Jullie horen het als het erin zit, maar het komt pas vrijdag dus tot die tijd hebben ze rivierzand.

Zijn er nog tips over hoe het nieuwe zand erin te doen? Wel of niet tegelijk met 50% water verversen, hoeveel zand erin, bijzonderheden m.b.t. de plantjes of andere zaken?
 
Eerst goed wassen in een emmer,een keer of 10 kan geen kwaad
Een laagje van 3-4cm erin leggen.
En als je het goed was zou het niet moeten blijven zweven ;)
Veel succes!
 
Het filterzand is vandaag aangekomen. Ondanks goed spoelen in een grote bak in de tuin toch nog stofwolken. Ik neem maar aan dat het wel weer gaat liggen en ik hoop dat Manolo en Pipe er niet teveel last van hebben. Ze hebben nu in ieder geval de goede bodem.

Ik zag dat sommige mensen hier hun sluiers groenten voeren. Dat heb ik nog nooit gedaan. Is het nodig en hoe pak ik dat correct aan?
 

Terug
Bovenaan