Stenen uitkoken of niet?


M

Maudstar

Guest
Ik heb van een kennis een stapel lava-stenen gekregen die ik in mijn Tanganyika aquarium wil leggen.
De stenen liggen al zo'n jaar of 2 in zijn garage in een doos, maar hebben voorheen in zijn aquarium gelegen, en hij had blauwalg in zijn aquarium.
Moet ik deze stenen uitkoken, of is afspoelen en schoon borstelen voldoende?

En als uitkoken toch nodig is, hoe lang moet je die stenen in kokend water laten zitten dan?
 
Koken is niet nodig hoor, gewoon even afspoelen en borstelen.
Nog makkelijker is even met de hogedrukreiniger er overheen..
Van die blauwalg is echt niks meer over hoor.
 
Ik zou geen lavastenen nemen uit principe, genzien ze veel vuil aantrekken en niet goed schoon te maken zijn. Als je vissen hebt die tussen de stenen gaan zitten zoals tanganyika rotsbewoners dan al helemaal niet, want ze zijn veel te scherp. Neem beter iets als maaskeien, basalt, maansteen, graniet, leisteen of wat je verder maar mooi vindt uit het tuincentrum, en leg die lavastenen in de tuin ofzo...
 
Oh echt? Zijn die stenen te scherp? Daar had ik niet aan gedacht ...
Ik dacht eigenlijk dat het juist goed zou zijn dat die stenen zo'n open structuur hebben, juist omdat er dan vanalles tussen gaat zitten.
Ik heb al wel een stapel basalt stenen uit de tuin erin liggen, misschien dat ik de hele tuin maar leeg ga roven :)
 
Zoals Saskia zegt : Lavasteen (en ook sommige soorten Maansteen) zijn niet echt geschikt omdat er scherpe randen aan kunnen zitten waar dieren zich aan kunnen verwonden als ze schrikken en daardoor plotseling tussen de rotsen weg willen schuilen
 
Ja, ik snap het helemaal.
Ik ga ze ook niet gebruiken, ik wil zeker niet dat de vissen zich verwonden.
Bedankt voor jullie adviezen!
 

Terug
Bovenaan